• FrozenGarden

    Efterlevandeskydd pension

    Kan man få efterlevandeskyddet från pensionen i en klumpsumma när en anhörig dör istället för månadsvis? Min far hade återbetalningsskydd på sin pension och har ganska mycket pengar insparat. Kan man få allt direkt eller måste det ske månadsvis?

  • Svar på tråden Efterlevandeskydd pension
  • Anonym (H)

    Det står i villkoren för pensionen. Det kan skilja mellan olika bolag.Det brukar vara olika villkor beroende på om han hunnit börja ta ut sin pension eller inte.

    Den senaste jag kollade på betalades ut på 5 år som efterlevnadspension om den avlidne inte hunnit börja ta ut sin pension. Hade pensionen hunnit börja ta ut pension var utbetalningstiden 20 år.

    Kontakta bolaget och fråga.

    Jag antar det är gjort så här för att avsikten är att uppfylla viss försörjningsplikt gentemot anhöriga. Samtidigt ser man hur stelbent tjänstepension kan vara jämfört med att spara till sin ålderdom på annat sätt.

  • Anonym (H)

    En annan aspekt är att pengarna ska beskattas. Tas de ut i en klump kan du få högre skatt än om de tas ut över längre tid.

  • FrozenGarden
    Namnlös2015 skrev 2020-03-03 10:09:33 följande:

    Inte på de bolag jag får från, där är kortaste utbetalningstiden på 5 år.


    Vilket bolag är det? Det han har är Fora
  • Namnlös2015
    FrozenGarden skrev 2020-03-03 10:18:49 följande:

    Vilket bolag är det? Det han har är Fora


    Har du varit inne och läst på Fora?

    Som jag förstått det så lan du inte få det i klump.

    Det betalas ut under 5 år om din far dig innan han gick i pension.

    Gick han i pension innan han dog då övergår resterande utbetalningar till dig under högst tjugo års tid.
Svar på tråden Efterlevandeskydd pension