• NollKontroll

    Sjukresa till förlossning i annat län?

    Hej!

    Jag är just nu i vecka 38+5 och inställd på förlossning vilken dag som helst nu. Jag har ett barn sen tidigare som kom i vecka 39+2 så det skulle inte förvåna mig om den här lilla också blir lite tidig.

    Problemet är att jag just läst på 1177 att man inte får åka sjukresa till andra län än det man bor i?

    Jag födde min första på sjukhus A, och blev väldigt dåligt bemött och omhändertagen där, vilket lett till en högskalig förlossningsrädsla den här gången. Men min barnmorska lovade redan vid första besöket att man är fri att välja vilket sjukhus man vill föda vid, och det gjorde mig lite lugnare. Jag sa då att jag ville föda på sjukhus B, som är det näst närmsta, men som tyvärr ligger i ett annat län. Då visste jag inte att det skulle kunna ställa till problem. Avståndet skiljer sig inte mycket heller, det är ca 40 min till sjukhus A och 1 timme till sjukhus B.

    Jag frågade min barnmorska hur det var med sjukresa redan tidigt i graviditeten, för jag har ingen som kan köra mig, och det blir troligtvis en snabb förlossning igen så att ta bussen känns inte så aktuellt... Hon sa att eftersom man får välja sjukhus själv så förmodade hon att man också skulle få sjukresa, men hon skulle kolla upp det. När jag sedan frågade igen vid en senare telefonkontakt, sa hon att jag skulle be förlossningen vid sjukhus B ordna transport åt mig när jag ska åka in dit. Men jag har alltså inte fått något riktigt svar. Om jag inte kan få sjukresa, så kan jag inte föda på sjukhus B, eftersom det skulle kosta alldeles för mycket att behöva betala resan själv.

    En taxiresa på ca en timme går absolut inte in i budgeten, eftersom jag är ensamstående. Jag får just nu föräldrapenning i förtid, och innan dess studerade jag. Jag och pappan till barnen separerade under den här graviditeten vilket betyder att jag står för hyra och räkningar m.m själv, och det är även jag som tagit hand om vårt tidigare barn sen vi separerade, utan att han har betalat något underhåll, så jag har inte kunnat spara undan något, och är faktiskt stolt över att jag klarat av det ändå, och haft mat på bordet varje dag...

    Som jag skrev tidigare har jag inte heller någon som kan köra mig, jag flyttade hit för mitt ex skull så all familj och vänner m.m är en bra bit bort. Och mitt ex eller hans familj har inget intresse av att hjälpa mig ta mig till förlossningen, eftersom han påstår att han inte ens är säker på att det är hans barn. Vidrigt att han ens anklagar mig för något sådant men det finns goda skäl till att han är ett ex alltså.

    Finns det någon som varit i en liknande situation? Hur kan jag lösa det här? Kan jag verkligen inte få sjukresa till sjukhus B, bara för att det ligger i ett annat län, som jag bor precis på gränsen till?

    Jag kan verkligen inte tänka mig att föda på sjukhus A igen, det var väldigt traumatiskt och i så fall skulle jag hellre föda hemma, men det känns inte som ett säkert alternativ heller.

    Jag tänkte försöka ringa min barnmorska under dagen och fråga igen, men nu när jag ligger vaken och oroar mig över det tänkte jag att jag kan ju fråga här i alla fall... Det kanske finns någon som vet.

  • Svar på tråden Sjukresa till förlossning i annat län?
  • Anonym

    Det stämmer att sjukresor bara får göras inom länet.
    Skälet är rimligt, det är skattebetalarna som får stå för kostnaden.

    Hur du ska lösa det har jag dock inget svar på. Du får nog föda på sjukhus A helt enkelt

  • NollKontroll

    Jag har ringt barnmorskemottagningen nu och fått en telefontid idag 13.00 så får jag se vad de säger. Sjukhus A är verkligen inte ett alternativ, det är många som säger att de hellre skulle chansa med en hemförlossning än att åka dit igen och det är så jag också känner. Men jag är rädd för att det ska bli komplikationer så barnet eller jag själv skulle behöva vård i samband med förlossningen.

    Men jag ska försöka googla runt lite mer tills de ringer och se vad jag kan hitta.

  • Anonym (.)

    Sjukresa är inget bra alternativ för dig. När du märker att förlossningen börjar och beställer sjukresa kan de ta väldigt lång tid på sig att plocka upp dig. Det är inte som att beställa taxi direkt.

    Hade jag varit du hade jag valt sjukhus A och varit förberedd på dåligt bemötande. Din kropp sköter det mesta själv och du behöver dem bara om något går fel.

    Vem skall ta hand om barn 1 när du skall föda? Kanske den kan tänka sig att skjutsa dig? Hör med någon granne annars och erbjud dig att betala bensinkostnaden åtminstone.

  • Anonym (Kvinna)

    Men om det är ett annat landsting så har dom inte ens tillgång till dina journaler eller har du flyttat dom?

  • Anonym (.)

    Förresten hoppas jag att du ansökt om underhåll via försäkringskassan. Gör det direkt annars. Finns ingen anledning att du skall vara utan.

  • NollKontroll

    Hej, tack för era svar.

    Jag har bara åkt sjukresa en gång tidigare, och det var inte akut den gången men då kom de ganska fort i alla fall, trots att vi behövde bilbarnstol. Det kan såklart vara olika från gång till gång antar jag, beroende på hur många resor de har också osv. Men jag vet inte vad för alternativ som skulle finnas annars?

    Det är pappan som ska ta hand om barn 1 när jag åker in till förlossningen, eller eventuellt hans föräldrar (barnets farföräldrar) om han inte är tillgänglig. Ingen av dem är ett alternativ för att få skjuts alltså. Inte grannar heller tyvärr, har inte haft någon kontakt över huvud taget med dem och bara hört en del av dem i trapphuset, oftast skrikande/skällande på sina egna stackars små barn.

    Jag vet att kroppen sköter mycket själv när det gäller en förlossning, men om man inte känner sig trygg, till exempel om man är förstföderska och vattnet går och är grönt, och man trycker och trycker på knappen och pappan letar efter personal ute i korridoren, men ingen kommer... Då känns det inte bra att åka till det sjukhuset igen. Speciellt inte den här gången när jag ska föda ensam.

    Journalen fick jag utskriven från barnmorskan för att ta med själv så det är inget problem.

    Jag har sökt underhållsstöd via försäkringskassan, och det ärendet handläggs just nu men det drar ut på tiden eftersom mitt ex ljuger och säger att vår son bor växelvis. Och visst, några dagar per månad är han där, men jag skulle knappast kalla 4-6 dagar/månad för växelvis boende, det är ju bara umgänge.

  • Anonym (Kvinna)
    NollKontroll skrev 2020-03-03 09:49:30 följande:

    Hej, tack för era svar.

    Jag har bara åkt sjukresa en gång tidigare, och det var inte akut den gången men då kom de ganska fort i alla fall, trots att vi behövde bilbarnstol. Det kan såklart vara olika från gång till gång antar jag, beroende på hur många resor de har också osv. Men jag vet inte vad för alternativ som skulle finnas annars?

    Det är pappan som ska ta hand om barn 1 när jag åker in till förlossningen, eller eventuellt hans föräldrar (barnets farföräldrar) om han inte är tillgänglig. Ingen av dem är ett alternativ för att få skjuts alltså. Inte grannar heller tyvärr, har inte haft någon kontakt över huvud taget med dem och bara hört en del av dem i trapphuset, oftast skrikande/skällande på sina egna stackars små barn.

    Jag vet att kroppen sköter mycket själv när det gäller en förlossning, men om man inte känner sig trygg, till exempel om man är förstföderska och vattnet går och är grönt, och man trycker och trycker på knappen och pappan letar efter personal ute i korridoren, men ingen kommer... Då känns det inte bra att åka till det sjukhuset igen. Speciellt inte den här gången när jag ska föda ensam.

    Journalen fick jag utskriven från barnmorskan för att ta med själv så det är inget problem.

    Jag har sökt underhållsstöd via försäkringskassan, och det ärendet handläggs just nu men det drar ut på tiden eftersom mitt ex ljuger och säger att vår son bor växelvis. Och visst, några dagar per månad är han där, men jag skulle knappast kalla 4-6 dagar/månad för växelvis boende, det är ju bara umgänge.


    Har du pratat med sjukhuset B om att du tänkt föda där? Oftast vill landstinget ha sin egen blodgruppering. Jag flyttade mellan två landsting och fick alla papper med mig men min blodgruppering var tvungen att tas endå. Sen kan du kontakta Sjukhus A och tala om din oro och låta dom veta hur du upplevde det förra gången.

    Sjuktaxi är väldigt osäkert. Jag ringde på min senaste gång jag skulle till förlossningen och 2 timmar senare så hade det fortfarande inte en taxi tillgänglig för just sjukresa. Så det slutade med ambulans.
  • Anonym (Ida)

    "Du kan bara få din sjukresa betald om du har valt att söka vård i den region där du är folkbokförd. Om du på egen hand väljer att vända dig till någon annan region har du inte rätt till ersättning."

    www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/sjukresor-och-fardtjanst/sjukresor/

    Enligt länken verkar du INTE få sjukresa betald till annat landsting eftersom du själv valt att söka vård där. Om du tänker efter är det gå ska logiskt - ska en person i Stockholm kunna välja att föda barn i Göteborg och få en gratis sjukresa dit? Hur mycket skulle inte det kosta oss skattebetalare?

  • NollKontroll

    Jadå, sjukhus B är informerat, har en kortfattad förlossningsplan och har sagt att jag är välkommen dit. Inte hört någonting om blodgruppering men jag har tidigare tillhört landstinget som sjukhus B ligger i, bara inte de senaste åren.

    Sjukhus A kontaktade vi med våra upplevelser efter första förlossningen. De brydde sig lagomt mycket.

    Då får jag nog hoppas på tur då... För jag vet verkligen inte vad annars jag kan göra. Som sagt gick det fort förra gången, så även om det skulle börja på dagen och inte natten den här gången och man skulle kunna åka buss till rätt sjukhus, skulle det ta över en timme pga stoppen på vägen, och då kommer man dessutom bara till busstationen och måste hitta en annan buss till sjukhuset. Känns inte som ett trevligt äventyr med värkar och kanske vattenavgång så då kanske det vore bättre med ambulans, men ambulansen skulle såklart ta mig till sjukhus A i så fall. Så då skulle buss-äventyr kännas bättre för då skulle det ju finnas en chans att få föda på ?rätt? sjukhus... Men det är inte långt till länsgränsen, om jag bara tar mig över den och sedan skulle behöva en ambulans kanske de skulle ta mig till sjukhus B för att det skulle vara närmst/i rätt län?

  • NollKontroll

    Tack för länken. Jag förstår rimligheten bakom det och det är självklart att man inte ska kunna utnyttja sjukresor på så vis. Men det är ju inte riktigt det som det är frågan om här, jag har ju fött förlossningsrädsla från mina erfarenheter på det närmsta sjukhuset, och vill därför föda på det näst närmsta... som bara är 20 min restid längre bort. Det är ju inte som att jag vill åka över halva Sverige bara för att.

Svar på tråden Sjukresa till förlossning i annat län?