• Anonym (Ensam­ståend­e mamma)
    Tue 3 Mar 2020 02:48
    479 visningar
    4 svar
    4
    479

    Pappan missbrukar och sitter inne, får/kan jag flytta 50 mil bort?

    Hej!

    För att göra en historia kort.

    Mitt barns far har under flera år haft ett dokumenterat missbruk, pappan sitter för närvarande inlåst för narkotikabrott. Har gett chanser på chanser men har alltid fått stå ensam och i princip varit ensamstående utan någon kontaktnät då mina nära och kära bor 50 mil ifrån.

    Vi har i dagsläget gemensam vårdnad men har haft mycket kontakt med myndigheter som står vid min sida men en vårdnadstvist kan ta upp till 1,5 år. Pappan vill ej gå med på att skriva över vårdnaden frivilligt.

    Om jag ändå flyttar utan ett godkännande ifrån pappan.

    Vad händer?

    Hur långt tid tar det innan Skatteverket gör en utredning var barnet ska bo?

  • Svar på tråden Pappan missbrukar och sitter inne, får/kan jag flytta 50 mil bort?
  • Anonym
    Tue 3 Mar 2020 05:09
    #1

    Utredningen som Skatteverket gör avgör var barnet ska stå skrivet.

  • Anonym (Direk­t)
    Tue 3 Mar 2020 05:40
    #2

    Skatteverket startar utredningen inom en månad. Om pappan inte godkänt flytten kommer barnet stå utan adress till utredningen är klart. Har du bidrag kopplade till barnet så pausas dessa, tex får du inget bostadsbidrag utan barnet skrivet hos dig och du får inget underhållsstöd för barnet ?bor ju inte? hos dig under utredningen (på papper)

  • Anonym (ooo)
    Tue 3 Mar 2020 06:41
    #3

    Boendet är en sak, vårdnaden en annan. Om pappan sitter inne så är denne knappast på en adress som godkänns av skatteverket så att barnet skulle kunna vara skrivet hos honom, så den utredning går nog rätt fort.  

    Men TS, om det är vårdnadstvist under uppsegling så har du väl en advokat? Vad säger denne om flyttfrågan? 

  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 3 Mar 2020 10:54
    #4
    Anonym (Ensamstående mamma) skrev 2020-03-03 02:48:21 följande:

    Vi har i dagsläget gemensam vårdnad men har haft mycket kontakt med myndigheter som står vid min sida men en vårdnadstvist kan ta upp till 1,5 år. Pappan vill ej gå med på att skriva över vårdnaden frivilligt.

    Om jag ändå flyttar utan ett godkännande ifrån pappan.

    Vad händer?

    Hur långt tid tar det innan Skatteverket gör en utredning var barnet ska bo?


    Nej, du får absolut inte flytta med barnet. Du kommer garanterat att dra på dig en polisanmälan från pappan samt möjligen en utredning kring vårdnadsfrågan, pappan kanske tar det till Tingsrätten t ex.
Svar på tråden Pappan missbrukar och sitter inne, får/kan jag flytta 50 mil bort?