• Tue 3 Mar 2020 14:00
    1106 visningar
    11 svar
    11
    1106

    Familjemedlems bortgång

    Hej! Hoppas jag postar detta på rätt plats. Jag har en fråga angående min mammas bortgång (det hände nyligen) och det gäller min bror och mina två söner. Min bror menar att mina söner ska kontakta honom för att beklaga sorgen. De har inte mycket kontakt och jag och min styvfar har sagt att de inte behöver göra detta, då de sörjer henne lika mycket som oss och stod henne nära. Vi alla tar hennes bortgång lika hårt, men han verkar inte vilja förstå det. Han har själv en son och jag har inte bett hans son skriva eller ringa till mig för att beklaga sorgen. Tänker vi fel i att de inte behöver beklaga sorgen till honom, då de står henne lika nära? Hoppas jag har formulerat mig rätt, leve i en dimma just nu, då det bara har gått 3 dagar. Tack på förhand för era svar.

  • Svar på tråden Familjemedlems bortgång
  • Anonym (ooo)
    Tue 3 Mar 2020 14:02
    #1

    Oj så konstigt. Kan det vara sorgen som gör att han liksom hakat upp sig på att de "måste" beklaga sorgen? Är din bror vän av traditioner och anser att man ska göra vissa saker? 

  • Anonym (Konst­igt)
    Tue 3 Mar 2020 14:02
    #2

    Låter inte normalt. Men alla reagerar olika när man upplever trauma.

  • Anonym (Flisa­)
    Tue 3 Mar 2020 14:09
    #3

    När såna här saker händer så är det väldigt viktigt för vissa att man gör så som man ska (enligt hen) eller så som man alltid gjort.
    Jag har själv svårt att ställa upp på sånt generellt, eftersom jag tycker att man måste förstå att saker och ting utvecklas. 
    Nu verkar det vara viktigt för honom och det är ingen stor gest.
    Förmodligen är vinningen eller erkännandet för hans del klart mycket större än den insats som krävs från er. I det fallet skulle jag möjligen kunnat gjort det.
    Det är inte jobbigt för mig men kan skänka stort lugn eller tillfredsställelse för någon annan. Så det är svårt att säga men jag kanske kanske hade gjort det bara för att.

  • Anonym (vett och etiket­t)
    Tue 3 Mar 2020 14:13
    #4

    Nej barnbarn behöver inte beklaga sorgen till sina mostrar/fastrar morbröder/farbröder.
    Barnbarn räknas ju också som nära släkt, konstigt sagt av din bror.

    Min mamma dog också för 5 år sen, inte behövde mina syskonbarn beklaga sorgen till mig, mina barn gick då i lågstadiet så att dom skulle beklaga sorgen till någon överhuvudtaget var ju inte aktuellt.

    Om man överhuvudtaget ska räkna nära släktmedlemmar vid begravning är det barn och barnbarn, syskon, föräldrar, svärfar, svärmor, svåger, svägerska, svärson och svärdotter. Om man ska vara noga är det dom männen som ska bära vit slips på begravningen. ( kan även bäras av morbror/farbror och kusin om nära)

    Obs detta är som bara om man nu ska följa regler om nu prompt ska följa dom vilket din bror tycks tycka men barnbarn är som sagt nära släkt.

  • Tue 3 Mar 2020 14:51
    #5

    Tack för alla svar. Kram!

  • Tue 3 Mar 2020 15:03
    #6

    Har din bror beklagat sorgen till dina barn? De har ju också förlorat någon... Så idiotiskt och egoistiskt av din bror... 


    Jag beklagar eran sorg, min mamma dog för 5 år sedan och jag vet hur svårt det är... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Flisa­)
    Tue 3 Mar 2020 15:03
    #7
    Ladyrock66 skrev 2020-03-03 14:51:36 följande:

    Tack för alla svar. Kram!


    Kram själv, jag beklagar din mammas bortgång!!
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 3 Mar 2020 17:01
    #8
    +1

    Konstigt. Man beklagar inte sorgen om man är så nära släkt som ni är, både gällande den avlidne och mellan er andra, det låter bara absurt.

  • Barbro­45
    Tue 3 Mar 2020 17:42
    #9
    Ladyrock66 skrev 2020-03-03 14:00:32 följande:

    Hej! Hoppas jag postar detta på rätt plats. Jag har en fråga angående min mammas bortgång (det hände nyligen) och det gäller min bror och mina två söner. Min bror menar att mina söner ska kontakta honom för att beklaga sorgen. De har inte mycket kontakt och jag och min styvfar har sagt att de inte behöver göra detta, då de sörjer henne lika mycket som oss och stod henne nära. Vi alla tar hennes bortgång lika hårt, men han verkar inte vilja förstå det. Han har själv en son och jag har inte bett hans son skriva eller ringa till mig för att beklaga sorgen. Tänker vi fel i att de inte behöver beklaga sorgen till honom, då de står henne lika nära? Hoppas jag har formulerat mig rätt, leve i en dimma just nu, då det bara har gått 3 dagar. Tack på förhand för era svar.


    Om man nu ska vara lika rigid som din bror verkar vara så tala om att man inte beklagar sorgen (det vore ju konstigt) utan att man beklagar förlusten.
  • Anonym (Laila­)
    Tue 3 Mar 2020 18:45
    #10

    Om detta nu är så viktigt för din bror, finns det något allvarligt som hindrar dina söner att skicka honom ett sms där de beklagar hans förlust av sin mamma? Det verkar ju på riktigt vara viktigt för honom och att dra iväg ett sms är väl inte direkt något jätteansträngande för dina söner tänker jag.

    Gör de de och hans son inte hört av sig till dig kan du ju, om han skulle fortsätta driva detta påtala att hans egen son inte beklagat din förlust.

  • Tue 3 Mar 2020 21:26
    #11

    Dem har ju också förlorat en närstående? O du med?


    Varför ska det handla om honom då?


     


    Inte så vanligt att man i närmaste släkten skriver o beklagar sorgen, det är mer något som sägs av vänner, bekanta o mer avlägsna släktingar

    Min mormor dog i höstas, inte smsade vi varandra o beklagade sorgen

Svar på tråden Familjemedlems bortgång