• Anonym (Kaffedraken)

    Varför vill hon inte?

    Hej!

    Min flickvän vill inte att jag ska följa med när hon gör kirurgisk abort. Det känns enormt jobbigt att inte kunna och få vara där för henne om det skulle behövas. Jag känner mig utestängd och avskuren. :(

    Vilket jag redan gör då hon haft en viss graviditetsdepression, med mycket dåligt mående och svåra hormoner, och blivit ganska likgiltig känslomässigt gentemot mig (det skedde som över en natt från vecka 7-10). Behöver mycket ensamtid, ingen beröring och så. Vilket också har varit påfrestande för mig. Det är givetvis något jag accepterar och respekterar, samt förhåller mig till, men likväl kan det ju vara jobbigt. Innerst inne.

  • Svar på tråden Varför vill hon inte?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Fråga henne om det finns något annat du kan hjälpa henne med

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag förstår att det känns enormt jobbigt för dig.

    Det kan vara en bra idé att prata med en kurator, få ventilera och bearbeta alla känslor och tankar.

    Varför hon inte vill kan nog bara hon bäst ge svar på. Anledningarna kan vara så olika och att vara gravid och göra abort kan vara så jobbigt och svårt på så många sätt.

    Har du försökt fråga henne varför hon inte vill att du följer med?

    Kanske detta hon genomgår och upplever är så oerhört påfrestande och jobbigt att det blir svårt att vara tillgänglig som flickvän, att vara emotionellt tillgänglig och att inkludera dig och möta upp dina känslor också när det redan är övermäktigt med hennes egna.

    Försök kanske föreställa dig själv i ett scenario där du genomgår något som är så oerhört jobbigt och kastar omkull hela dig att du måste göra en resa inom dig själv. (I samma scenario) Oavsett hur viktig din partner är eller hur mkt du älskar henne så behöver du lite space och tid för vad du går igenom. Den upplevda distansen mellan er är temporär, kärleken binder er samman genom förståelsen och tålamod med att vänta på den andra att åter mötas när den är redo.

    Hur man mår efter en abort är självklart också individuellt, både rent fysiskt och hormonellt, även psykiskt och känslomässigt. Det kan ta tid att bearbeta.

    Men min personliga erfarenhet (likaså för några andra kvinnor jag känner) är att det känns lite lättare psykiskt och emotionellt några dagar efter aborten när graviditetshormonerna sjunkit.

    Jag hoppas allt går bra och att ni båda mår bättre snart <3

Svar på tråden Varför vill hon inte?