• stjärnflocka

Ert BÄSTA flyttips

Jag och min man ska snart flytta och trots att jag gjort det en hel del gånger förut är det något jag bävar inför. Det allra värsta jag vet är att packa!!! Tycker att man packar och packar och ändå tar sakerna aldrig slut. Blir gråtfärdig bara jag tänker på det. Så nu vänder jag mig till er för att få era allra bästa flyttips! Vad var det bästa du/ni gjorde inför/under flytten? Vad var det som gjorde att flytten gick så smidigt? Snälla, hjälp en stackars villrådig flyttare

• Svar på tråden Ert BÄSTA flyttips
  • Cornette

Passa på att rensa garderoben ordentligt!! Jag ska också flytta snart och tänker göra det. Sist jag flyttade så rensade jag garderoberna, slängde massor av skitkläder och la resten (utom det "ömtåliga") i sopsäckar. När jag kom "hem" så tvättade jag allt och hängde in det sorterat i den nya garderoben.
    Gör även en rensning bland glas och porslin. Många (eller iaf jag) sparar på glas med en spricka eller en tallrik där en flisa slagits bort från kanten. Jag använder aldrig dessa, tycker inte om trasiga saker! Om jag inte använder det, varför ha det kvar?
    Lycka till!

• stjärnflocka

Cornette: Tack för tipset Jag har faktiskt slängt MASSOR!!! Skönt var det och det blir mindra att packa

Fler tips?

• Supermummy

Engagera släkt och vänner. Det är mitt tips!

• Erika

Numrera alla kartonger, det gör alltid vi när vi flyttar. alltså ska ni flytta till t ex en lägenhet med 4 rum så får varje rum en siffra...sen skriver ni smma på kartongen så hamnar allt i rätt rum direkt.

• Sunna

Packa alla flyttlådor till hälften, fyll dem inte ända upp. Det blir väldigt tungt efter ett tag, och man tröttar ut sig.
    Passa på att kasta allt som du inte har använt på ett år (eller ge till någon som behöver det mer än du)

• Myran22

Vi är också i flyttagen och har börjat packa en del, men det känns ju som det bara blir mer *s*.

Jag har rensat i garderoben, en sopsäck med kläder som ska kaseras, och 2 kassar till syrran. Har även rensat bland skor, väskor och porslin. Har gett bort en del till syrran som kommer att flytta hemifrån inom några år.

Några tips:
    # Packa aldrig lådor fulla med böcker. Packa så mycket som du orkar bära och fyll upp med kuddar, täcken och andra lätta saker.
    # Märk lådorna, ex kök, sovrum mm.
    # När du har rensat ut några skåp så torka ur dom direkt.
    # Se till att ha allt packat när det är dags för flytten, fruktansvärt jobbigt om man måste springa med småsaker hela tiden.

Kommer inte på något mer nu, men jag kommer följa tråden för att se om jag kan få några tips också.

• Fjuppan
    Köp silkespapper till glas och porslin (finns t ex på Shurgard). Då slipper du diska allt när du packar upp (jämfört med om du slår in sakerna i tidningspapper).Köp kraftiga sopsäckar till kläder o dyl. Skitjobbigt när de är så tunna att de lätt går sönder när man bär dem.Om du har råd; anlita flyttstädning. Det gjorde vi sist, för första gången i vårt liv, och det var guld värt att slippa göra det själv.Mangla alla sängkläder innan du packar ner dem (om du har tillgång till mangel). Manglade lakan tar nästan bara hälften av platsen som omanglade lakan tar.Var systematisk och gå från rum till rum. Det är lättare att packa om man hela tiden ser resultat (vilket du ju gör när ett rum i taget sakta men säkert töms).
    Lycka till med flytten, snart är den över!Skrattande
  • Cuthalion

*Packa böcker i ICA-kassar istället för att ta upp plats i flyttkartongerna

*Packa strategiskt. Vad skall Du ha var någonstans i huset och märk lådorna ordentligt

*Det som skall till förrådet; lägg det i särksilda lådor direkt så slipper Du släpa runt dem i efterhand

*Flyttstädning är guld värt!

*Det som Du aldrig använder; släng det! Mina föräldrar flyttar vart fjärde år. Mellan tre hus hade de bara flyttat kartongerna de "tillfälligt" ställt i förrådet. Gissa om de åkte i senaste flytten

*Flyttar Ni till mindre eller inte skall ha kvar så mycket möbler, hyr en container att slänga all skit i.

*Har Ni tillträde till huset och åker och tittar till det ibland, ta med en lampa här och en blomma där så minskar det Ni måste flytta sista dagen.

*Åk ut någon dag i förväg och mät väggar etc så Ni vet redan innan var alla möbler skall stå, åtminstone i början. Blir mycket lättare att snabbt komma i ordning då.

*Senast jag flyttade själv (till en lght på 83m2) så var jag nästan helt iordning samma kväll eftersom jag visste var möblerna skulle stå och dessutom hade iordning flyttkartongerna efter var grejerna skulle vara.

Lycka till!

Svar på tråden Ert BÄSTA flyttips