• Anonym (Ledsen)

    Till er vars barn har resurs! Hjälp!

    Till er vars barn som har resurs:

    - Vilka krav kan man ställa på utbildningsnivå på resursen?

    - Hur tät kontakt har ni med dagis om hur det går?

    - Har förskolan gjort en pedagogisk kartläggning över ett barn?

    - Har ni fått tagit del av åtgärdsplanen?

    Har en underbar pojk som fick resurs när han gick på småbarnsavdelning. Han har svårt för övergångar, det har varit det primära. Gick sedan över till storbarn och nya resursen skulle vara en förskollärare. Vi hade möte innan och det kändes bra. Efter mötet blev hon sjukskriven och två barnskötare har sedan tagit över och ?passar? min son under dagarna.

    Nya beteenden har tillkommit de tre månaderna han gått på storbarnsavdelningen som jag har märkt vid hämtning och lämning men enligt personalen har det bara gått bra. Vi blev lovade avstämningar vid behov och det har inte ens låtit som det varit aktuellt.

    Har haft en dålig känsla så kontaktade sonens barnläkare. Lämnade in en blankett vi fick till dagis som dem fyllde i och INGENTING verkar fungera förutom att han är kärleksfull mot personalen samt att vilan fungerar bra. Känner mig helt förkrossad.

  • Svar på tråden Till er vars barn har resurs! Hjälp!
  • Anonym (Lärare)

    Du kan inte ställa några krav på resursens utbildning och naturligtvis ska alla åtgärder föregås av en pedagogisk kartläggning och ett åp.

    Vad är det de menar inte fungerar mer specifikt? Ålder på barnet?

  • violis

    För att förskolan ska få extra pengar till att anställa en resurs krävs att rektor lämnar in både pedagogisk kartläggning och handlingsplan där det tydligt står vilka behov ert barn har och även vilka anpassningar förskolan gör ,gjort och tänker göra . Handlingsplanen ska " förmedlas till vh" dvs ni ska få veta vad som står där..det betyder inte att ni kan påverka skrivningar utan bara att ni ska veta vad som står. Den pedagogiska kartläggningen har ni rätt att ta del av den individuella delen ( finns två delar en individuell o på gruppnivå ) Vem förskolan anställer som resurs är rektor och arbetslagets beslut inte något man som vh kan påverka ,får man tag på en barnskötare får man vara glad..oftast använder man resursen för att frigöra en av de ordinarie fskl eller bsk att arbeta med det barn som har extra behov.resursen är då med övriga barn. Sedan att det visar sig andra beteenden efter övergång till äldrebarn är inget ovanligt... Dels är det en stor förändring för barnet vilket i sig kan göra att det är jobbigare en period , det är vanligt att barnen blir tröttare ,kanske kissar på sig igen lite oftare osv.. Och dels är tempot mycket högre , det är oftast fler barn i gruppen, det ställs högre krav på barnen och dels så blir skillnaderna i behov mellan de barn som kräver lite extra och " vanliga" barn tydligare och tydligare desto äldre barnen, eventuella svårigheter blir också tydligare ju äldre barnen blir. Avstämning vid behov är väldigt öppet - tre månader är inte så länge för ett barn att hinna " landa" på avdelningen och komma in i gruppen framför allt inte om barnet började i december då det desutom varit julledigt en del av tiden... Pedagogerna ska ha tid att lära känna ert barn och sedan kunna ta in specialpedagog för att få verktyg för hur de ska arbeta med ert barn innan de kan boka in en avstämning..så rimligt vore med en avstämning nu fram i mars/april...nu förutsätter jag att ert barn är 4 i år iom att du skriver att barnet bara gått tre mån på äldrebarn. (Om han inte fått vara kvar extra länge på yngrebarn och därför fyller fem i höst/vinter)

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-03 19:17:05 följande:

    Du kan inte ställa några krav på resursens utbildning och naturligtvis ska alla åtgärder föregås av en pedagogisk kartläggning och ett åp.

    Vad är det de menar inte fungerar mer specifikt? Ålder på barnet?


    Tidigare har det varit svårt med att avbryta i ngt han gör samt övergångar. Han blev tre i årskiftet. När han gick från småbarn till storbarn var det just dessa två saker som var svårt. Oftast slutade Det med att han blev ledsen. Nu på storbarn så har han helt plötsligt inte ngt samspel alls med de andra barnen, puttas och knuffas, tar saker från de andra barnen, behöver stöd i allt uttryckligen. Står i princip att även moment som att gå på toaletten behövs stöd i, att påminnas.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-03 20:43:14 följande:
    Tidigare har det varit svårt med att avbryta i ngt han gör samt övergångar. Han blev tre i årskiftet. När han gick från småbarn till storbarn var det just dessa två saker som var svårt. Oftast slutade Det med att han blev ledsen. Nu på storbarn så har han helt plötsligt inte ngt samspel alls med de andra barnen, puttas och knuffas, tar saker från de andra barnen, behöver stöd i allt uttryckligen. Står i princip att även moment som att gå på toaletten behövs stöd i, att påminnas.
    För mig låter det snarare som att de lät honom byta grupp för tidigt. Det passar inte alla barn att byta grupp bara för att man råkar nå en viss ålder, eller att det är en viss tid på läsåret. Han kan mycket väl vara stressad av en (kanske) stökigare miljö som gör att han behöver mycket mer stöd nu. Kan han inte få gå tillbaka till den andra gruppen?
  • Anonym (Ledsen)
    violis skrev 2020-03-03 20:14:11 följande:

    För att förskolan ska få extra pengar till att anställa en resurs krävs att rektor lämnar in både pedagogisk kartläggning och handlingsplan där det tydligt står vilka behov ert barn har och även vilka anpassningar förskolan gör ,gjort och tänker göra . Handlingsplanen ska " förmedlas till vh" dvs ni ska få veta vad som står där..det betyder inte att ni kan påverka skrivningar utan bara att ni ska veta vad som står. Den pedagogiska kartläggningen har ni rätt att ta del av den individuella delen ( finns två delar en individuell o på gruppnivå ) Vem förskolan anställer som resurs är rektor och arbetslagets beslut inte något man som vh kan påverka ,får man tag på en barnskötare får man vara glad..oftast använder man resursen för att frigöra en av de ordinarie fskl eller bsk att arbeta med det barn som har extra behov.resursen är då med övriga barn. Sedan att det visar sig andra beteenden efter övergång till äldrebarn är inget ovanligt... Dels är det en stor förändring för barnet vilket i sig kan göra att det är jobbigare en period , det är vanligt att barnen blir tröttare ,kanske kissar på sig igen lite oftare osv.. Och dels är tempot mycket högre , det är oftast fler barn i gruppen, det ställs högre krav på barnen och dels så blir skillnaderna i behov mellan de barn som kräver lite extra och " vanliga" barn tydligare och tydligare desto äldre barnen, eventuella svårigheter blir också tydligare ju äldre barnen blir. Avstämning vid behov är väldigt öppet - tre månader är inte så länge för ett barn att hinna " landa" på avdelningen och komma in i gruppen framför allt inte om barnet började i december då det desutom varit julledigt en del av tiden... Pedagogerna ska ha tid att lära känna ert barn och sedan kunna ta in specialpedagog för att få verktyg för hur de ska arbeta med ert barn innan de kan boka in en avstämning..så rimligt vore med en avstämning nu fram i mars/april...nu förutsätter jag att ert barn är 4 i år iom att du skriver att barnet bara gått tre mån på äldrebarn. (Om han inte fått vara kvar extra länge på yngrebarn och därför fyller fem i höst/vinter)


    Han gick en inskolning med upptrappning innan jul. Barnen på nya avdelningen samt personalen var/är bekanta. Han har tidigare gått med 90% av barnen. Även haft dessa två pedagoger i slutet av dagen under en längre period. Han fyllde tre i december men fick vara kvar ett tag längre på småbarn. Andra barn gick upp året de fyllde tre beroende på hur det passade med verksamheten.

    På småbarn hade han svårt att avbryta saker han gjorde samt svårt för övergångar. Det resulterade ofta i att han blev ledsen och behövde mer tid på sig. Nu knuffas han och puttas, tar saker från andra barn, har inget socialt samspel alls med de andra barnen. Det enda som fungerar är vilan, lunchen och att han är kärleksfull mot personalen. Behöver fullt stöd i alla situationer skriver dem. Det är en stor förändring som tyder på att ngt är fel och dom har inte flaggat för ngt.

    Vi som föräldrar har gjort allt småbarn ville, vi sökte logoped, önh, audionom, minskade ner tiden till 25 h/v, la om tiderna så det skulle passa. Vi har följt alla råd och vi skulle ha små avstämningar längs vägen.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-03 20:50:32 följande:

    För mig låter det snarare som att de lät honom byta grupp för tidigt. Det passar inte alla barn att byta grupp bara för att man råkar nå en viss ålder, eller att det är en viss tid på läsåret. Han kan mycket väl vara stressad av en (kanske) stökigare miljö som gör att han behöver mycket mer stöd nu. Kan han inte få gå tillbaka till den andra gruppen?


    Vanligtvis går barnen över runt ca 2.5 års ålder på detta dagis. Han stannade 6 mån längre. Man gjorde bedömningen att han inte fick ngn stimulans på småbarn för alla var små, alltså runt 1 - 1.5 år gamla. Han behövde jämnåriga för att utveckla språket. Han är röropererad och hörde förmodligen inget fram tills för 8 månader sedan. Så man gjorde en bedömning att det var bäst så. Även att han behövde utmanas.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-03 20:58:11 följande:
    Vanligtvis går barnen över runt ca 2.5 års ålder på detta dagis. Han stannade 6 mån längre. Man gjorde bedömningen att han inte fick ngn stimulans på småbarn för alla var små, alltså runt 1 - 1.5 år gamla. Han behövde jämnåriga för att utveckla språket. Han är röropererad och hörde förmodligen inget fram tills för 8 månader sedan. Så man gjorde en bedömning att det var bäst så. Även att han behövde utmanas.
    Aha, ja det är lite annan uppdelning än de vi har här i stan då. Här verkar man gå över när man fyllt tre, ungefär.

    Ja det är klart stimulans är viktigt men det verkar inte finnas någon optimal situation att sätta honom i. Har ni funderat på dagmamma istället? Det finns kommunala sådana att söka till.

    Om han inte haft hörsel förrän för ca 8 månader sedan så kan det vara väldigt mycket för honom att ta in, för hans hjärna alltså. Så återigen, bra med stimulans men det kanske blir för mycket än så länge.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-03 21:05:25 följande:

    Aha, ja det är lite annan uppdelning än de vi har här i stan då. Här verkar man gå över när man fyllt tre, ungefär.

    Ja det är klart stimulans är viktigt men det verkar inte finnas någon optimal situation att sätta honom i. Har ni funderat på dagmamma istället? Det finns kommunala sådana att söka till.

    Om han inte haft hörsel förrän för ca 8 månader sedan så kan det vara väldigt mycket för honom att ta in, för hans hjärna alltså. Så återigen, bra med stimulans men det kanske blir för mycket än så länge.


    Dagmammorna här ute har dåligt ryckte och blir färre och färre. Jag känner inte heller att det här är optimalt. Upplever det som ganska stökigt på avdelningen.

    Vet bara inte vad jag kan ha i ryggen när jag ber om ett möte.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-03 21:36:05 följande:
    Dagmammorna här ute har dåligt ryckte och blir färre och färre. Jag känner inte heller att det här är optimalt. Upplever det som ganska stökigt på avdelningen.

    Vet bara inte vad jag kan ha i ryggen när jag ber om ett möte.
    Och vad säger bvc om hans mentala utveckling, har ni varit på treårskontrollen än t ex? De kanske kan hjälpa er med något slags utlåtande.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-04 08:47:33 följande:

    Och vad säger bvc om hans mentala utveckling, har ni varit på treårskontrollen än t ex? De kanske kan hjälpa er med något slags utlåtande.


    Treårskontrollen var bra. Vad för typ utlåtande tänker du och till vad?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-04 10:17:35 följande:
    Treårskontrollen var bra. Vad för typ utlåtande tänker du och till vad?
    Kring hans behov naturligtvis. Det verkar ju inte som om sonen anpassat sig till den större barngruppen så som de andra har och det kan ha olika orsaker, t ex överbelastning av sinnesintryck eller någon form av diagnos. Det låter nämligen inte normalt att det enda som fungerar är relationen till de vuxna men ingenting annat.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-04 10:21:49 följande:

    Kring hans behov naturligtvis. Det verkar ju inte som om sonen anpassat sig till den större barngruppen så som de andra har och det kan ha olika orsaker, t ex överbelastning av sinnesintryck eller någon form av diagnos. Det låter nämligen inte normalt att det enda som fungerar är relationen till de vuxna men ingenting annat.


    Ja du menar så. Jag har fått till ett möte nästa vecka så ska prata om det här med biträdande rektor samt en barnskötare. Tack för du tagit dig tid till att svara
Svar på tråden Till er vars barn har resurs! Hjälp!