violis skrev 2020-03-03 20:14:11 följande:
För att förskolan ska få extra pengar till att anställa en resurs krävs att rektor lämnar in både pedagogisk kartläggning och handlingsplan där det tydligt står vilka behov ert barn har och även vilka anpassningar förskolan gör ,gjort och tänker göra . Handlingsplanen ska " förmedlas till vh" dvs ni ska få veta vad som står där..det betyder inte att ni kan påverka skrivningar utan bara att ni ska veta vad som står. Den pedagogiska kartläggningen har ni rätt att ta del av den individuella delen ( finns två delar en individuell o på gruppnivå ) Vem förskolan anställer som resurs är rektor och arbetslagets beslut inte något man som vh kan påverka ,får man tag på en barnskötare får man vara glad..oftast använder man resursen för att frigöra en av de ordinarie fskl eller bsk att arbeta med det barn som har extra behov.resursen är då med övriga barn. Sedan att det visar sig andra beteenden efter övergång till äldrebarn är inget ovanligt... Dels är det en stor förändring för barnet vilket i sig kan göra att det är jobbigare en period , det är vanligt att barnen blir tröttare ,kanske kissar på sig igen lite oftare osv.. Och dels är tempot mycket högre , det är oftast fler barn i gruppen, det ställs högre krav på barnen och dels så blir skillnaderna i behov mellan de barn som kräver lite extra och " vanliga" barn tydligare och tydligare desto äldre barnen, eventuella svårigheter blir också tydligare ju äldre barnen blir. Avstämning vid behov är väldigt öppet - tre månader är inte så länge för ett barn att hinna " landa" på avdelningen och komma in i gruppen framför allt inte om barnet började i december då det desutom varit julledigt en del av tiden... Pedagogerna ska ha tid att lära känna ert barn och sedan kunna ta in specialpedagog för att få verktyg för hur de ska arbeta med ert barn innan de kan boka in en avstämning..så rimligt vore med en avstämning nu fram i mars/april...nu förutsätter jag att ert barn är 4 i år iom att du skriver att barnet bara gått tre mån på äldrebarn. (Om han inte fått vara kvar extra länge på yngrebarn och därför fyller fem i höst/vinter)
Han gick en inskolning med upptrappning innan jul. Barnen på nya avdelningen samt personalen var/är bekanta. Han har tidigare gått med 90% av barnen. Även haft dessa två pedagoger i slutet av dagen under en längre period. Han fyllde tre i december men fick vara kvar ett tag längre på småbarn. Andra barn gick upp året de fyllde tre beroende på hur det passade med verksamheten.
På småbarn hade han svårt att avbryta saker han gjorde samt svårt för övergångar. Det resulterade ofta i att han blev ledsen och behövde mer tid på sig. Nu knuffas han och puttas, tar saker från andra barn, har inget socialt samspel alls med de andra barnen. Det enda som fungerar är vilan, lunchen och att han är kärleksfull mot personalen. Behöver fullt stöd i alla situationer skriver dem. Det är en stor förändring som tyder på att ngt är fel och dom har inte flaggat för ngt.
Vi som föräldrar har gjort allt småbarn ville, vi sökte logoped, önh, audionom, minskade ner tiden till 25 h/v, la om tiderna så det skulle passa. Vi har följt alla råd och vi skulle ha små avstämningar längs vägen.