• Anonym (Pappa)

    Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

    Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

    Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

    "Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

    Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

    Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

  • Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Soc.)

    Vad tingsrätten bedömer vid ett vårdnadsärende blir helt irrelevant i samband med att ett barn omhändertagits (med tvång?) då blir det andra bedömningar som spelar in. Det är inte jourhemmet som bedömer/bestämmer hur umgänget ska se ut, utan socialtjänsten. Om du ej är vårdnadshavare så kommer du tyvärr ej ha rätt att ta del av vilka bedömningar som gjorts i samband med placeringen om inte vårdnadshavaren ger dig den informationen.

  • Anonym (Anonym)

    Det borde finnas en kontakt på soc eller familjerätten som du borde kunna prata med om hur det är tänkt med umgänget. Naturligtvis ska du inte utestängas men det kan vara bedömningen att sonen måste vänja sig vid sitt nya boende först, även om jag personligen anser att han borde känna större trygghet om han vet att föräldrarna finns där för honom, iaf mentalt om inte på samma plats. Vad anger man för skäl i jourhemmet? Eftersom det ska vara en mycket begränsad tid man är placerad där innan man kommer till ett mer permanent boende så kan det vara deras tanke att det bara handlar om några dagar men som sagt, jag tycker relationerna till föräldrarna är viktig.

  • Anonym (ps)

    Tveksamt om du kan kräva det. Inte ens skilda föräldrar kan ställa såna krav när barnen bor varannan vecka.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-03 21:00:28 följande:

    Det borde finnas en kontakt på soc eller familjerätten som du borde kunna prata med om hur det är tänkt med umgänget. Naturligtvis ska du inte utestängas men det kan vara bedömningen att sonen måste vänja sig vid sitt nya boende först, även om jag personligen anser att han borde känna större trygghet om han vet att föräldrarna finns där för honom, iaf mentalt om inte på samma plats. Vad anger man för skäl i jourhemmet? Eftersom det ska vara en mycket begränsad tid man är placerad där innan man kommer till ett mer permanent boende så kan det vara deras tanke att det bara handlar om några dagar men som sagt, jag tycker relationerna till föräldrarna är viktig.


    Min son var orolig sist han var hos mej för 2 veckor sedan att det skulle bli "ändringar" och att vi inte skulle få träffas som förut. Så jag ringde tingsrätten och kollade, ingenting nytt sedan skiljsmässan/vårdnadstvisten för 3 år sedan. 
     Då gick jag till socialtjänsten samma dag och frågade, de hade ingen aning om att några "ändringar" skulle ske gällande umgänget med min son.

    I dag för ett par timmar sedan fick jag ett email från en socialsekreterare som jag haft kontakt med under några år, där hon skrev att umgänget kommer ändras denna gång, utan någon annan förklaring än att
    - min son blivit placerad i jourhem och att min son behöver landa i lugn och ro.

    Hon skrev i sitt email att hon behöver prata med mej och bad mej ringa henne på hennes mobil vilket jag gjorde flera gånger utan att någon svarade.

    Tingsrättens tidigare beslut för umgänge är att jag ska hämta min son i skolan imorgon eftermiddag och ha honom över helgen. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-03 21:26:01 följande:
    Min son var orolig sist han var hos mej för 2 veckor sedan att det skulle bli "ändringar" och att vi inte skulle få träffas som förut. Så jag ringde tingsrätten och kollade, ingenting nytt sedan skiljsmässan/vårdnadstvisten för 3 år sedan. 
     Då gick jag till socialtjänsten samma dag och frågade, de hade ingen aning om att några "ändringar" skulle ske gällande umgänget med min son.

    I dag för ett par timmar sedan fick jag ett email från en socialsekreterare som jag haft kontakt med under några år, där hon skrev att umgänget kommer ändras denna gång, utan någon annan förklaring än att
    - min son blivit placerad i jourhem och att min son behöver landa i lugn och ro.

    Hon skrev i sitt email att hon behöver prata med mej och bad mej ringa henne på hennes mobil vilket jag gjorde flera gånger utan att någon svarade.

    Tingsrättens tidigare beslut för umgänge är att jag ska hämta min son i skolan imorgon eftermiddag och ha honom över helgen. 
    Då hoppas jag verkligen du får tag i människan imorgon! Som jag ser det så ska du nog tyvärr inte hämta sonen imorgon em utan får vänta till nästa tillfälle =/ Men prata med soc.sekr. om ett samtal med sonen åtminstone!
  • Anonym (a)

    Har sonen alltså placerats i jourhem under tiden han bott hos sin mamma? Du har haft umgänge efter ett schema, men han bor inte hos dig, och du har ingen vårdnad?
    Då är det på något vis stora brister hemma hos mamman, vilket inte nödvändigtvis innebär att du inte skulle klara av honom bra. Jag antar att de går igenom alla möjligheter, och att en av dem borde kunna vara att du får ha honom hos dig, men hålla mamman undan.
    Hoppas du får bättre info snart.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-03 21:32:25 följande:
    Då hoppas jag verkligen du får tag i människan imorgon! Som jag ser det så ska du nog tyvärr inte hämta sonen imorgon em utan får vänta till nästa tillfälle =/ Men prata med soc.sekr. om ett samtal med sonen åtminstone!
    Som om jag aldrig försökt prata med henne tidigare om att jag vill kunna ringa min son när han är hos sin mamma eller kontaktfamilj. 
     Jag vill att han ska kunna ringa mej också, men han vågar inte för hans mamma och mamman i kontaktfamiljen säger att han inte får. Samma Kontaktfamilj blir nu också hans jourfamilj.
     Jag tycker det är fruktansvärt hur dessa två mammor kunnat isolera min son från mej så som de gjort de senaste åren. Och soc bara står bredvid och backar upp.

    Jag kan tillägga att min ex-fru och jag hade en koordinator tillsedd av familjerätten på mitt initiativ för att försöka se till att tingsrättens dom för umgänge följdes.
     Han fakturerade 31 möten med oss innan han gav upp. Hans tankesätt var att jag skulle passa på att ringa min son då mamman var på bra humör eftersom det var stört omöjligt att få tag på min son då hon inte var på bra humör.
    Han sa något annat som jag också fortfarande minns, han tyckte att jag hade en väldigt fin relation med min son.

    Jag tycker inte det är ok att socialtjänsten går in och förstör umgänget med min son, med så kort varsel och utan att ge någon anledning varför!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-03 21:45:43 följande:

    Har sonen alltså placerats i jourhem under tiden han bott hos sin mamma? Du har haft umgänge efter ett schema, men han bor inte hos dig, och du har ingen vårdnad?
    Då är det på något vis stora brister hemma hos mamman, vilket inte nödvändigtvis innebär att du inte skulle klara av honom bra. Jag antar att de går igenom alla möjligheter, och att en av dem borde kunna vara att du får ha honom hos dig, men hålla mamman undan.
    Hoppas du får bättre info snart.


    Ja, min son har bott hos en "kontaktfamilj" under mammans helger i över ett års tid nu. Men jag vet väldigt lite om det eftersom mamman har ensam vårdnad och hon berättar ingenting om vår son för mej. Tyvärr så använder hon vår son som ett verktyg för att göra mej illa.

    Ja, det är mycket stora brister hemma hos mamman. Jag hade mycket tur som lyckades ta mej ur den relationen. 
  • Anonym (Pappa)
    Tow2Mater skrev 2020-03-03 22:05:09 följande:

    Har tingsrätten tidigare gett dig nej då du velat ha delad vårdnad och 50/50 boende?


    Vårt fall sågs som "högkonflikt" och då går delad vårdnad bort. Vem som är mest konfliktbenägen tas ingen hänsyn till.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem