• ManKlararAllt

    Snart 4 år gammal och väldig speciell

    Hej Allihopa!

    Jag har en pojke som blir 4 år gammal om 5 månader. Han går hos en logoped pch det går sådär. Han pratar inte och man kan inte ha en dialog med honom. Han förstår inte heller så mycket. Nu har remiss skickats till psykolog. Allt detta har tagit sån tid. Vi väntade tid hos logoped i 1 år. och nu väntar vi fortfarande på psykolog tid. Nu ska jag försöka beskriva honom så gott jag kan.

    Han är en glad kille som aldrig slåss, även om han blir slagen på Förskola så slår han aldrig tillbacka.

    Han pratar inte, MEN kan sjunga alla sånger som finns julsånger Barnsånger. Och då sjunger han rent förutom R Säger han L istället.

    Han älskar att leka dockfingrar det är hans intresse. samt att man läser för honom. Han tröttnar aldrig när man läser för honom. Han kan alla bökerna utantill råkar man läsa fel så blir han ledsen och småsur.

    Han sover mellan 8.30 - 06.00

    Han äter allt och jätte bra är inte petig med något. Vi har inga rutiner som vi följer eller så det är ny rulle varje dag och det stör han inte sig på.

    Han är väldig hyperaktiv springer runt hela tiden och gör ljud ifrån sig. Han har inga utbrott förutom när han blir ledsen och så men det är inte varje dag. Han är jätte snäll. Men har inga kompisar pga hans språkstörning. Han leker själv. Eller springer efter sina skolkamrater.

    Det han gör ett tag nu är att han klappar händerna och ger ljud ifrån sig . Han kan klappa åt allt och alla. Ser han nått klappar han. Har han tråkigt så klappar han. Är han ledsen så klappar han. Vet inte varför.

    Han har alltid följt kurvan så det har inte varit något problem där.

    Jag undrar om någon känner igen beteendet. Eller kan säga något till mig eller ge mig råd.

    Sen vill jag tacka er som läst mitt inlägg och kommenterat.

    Ber om ursäkt om jag skrivit fel eller stavat fel skriver från mobilen.

  • Svar på tråden Snart 4 år gammal och väldig speciell
  • Anonym (??)
    Anonym (-..) skrev 2020-03-03 21:25:17 följande:

    Asberger

    Autism

    Adhd


    Läser specialpedagogik och asperger är det absolut inte då dom är tidiga med språket. Autism stämmer inte överens med pojken då mamman skriver Äter bra sover bra och är inte våldsam utan snäll. Inga rutiner behöver följas utan som har en ny rulle varje dag.

    Kan inte säga exakt vad det är

    Men tycker att du ska ha fakta innan du skriver 3 menningar.

    Kan vara så att han har Adhd men kanske också tourettes pga klappningar och ljud han gör .

    Var stark och possitiv. Vet att det gör ont i mammahjärtan. Men det ordnar sig
  • Anonym (Mamma)

    Hej, han påminner mkt om min dotter som ska utredas nu, hon är i samma ålder. Var bor ni? Hade ni bott nära hade vi kunnat ses, de kanske hade kunnat bli kompisar när de är lika :)

  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (??) skrev 2020-03-03 21:39:03 följande:

    Läser specialpedagogik och asperger är det absolut inte då dom är tidiga med språket. Autism stämmer inte överens med pojken då mamman skriver Äter bra sover bra och är inte våldsam utan snäll. Inga rutiner behöver följas utan som har en ny rulle varje dag.

    Kan inte säga exakt vad det är

    Men tycker att du ska ha fakta innan du skriver 3 menningar.

    Kan vara så att han har Adhd men kanske också tourettes pga klappningar och ljud han gör .

    Var stark och possitiv. Vet att det gör ont i mammahjärtan. Men det ordnar sig


    Hade du verkligen läst specialpedagogik hade du varit väldigt mycket mer försiktig i dina uttalanden och vetat att du omöjligt kan kategorisera och diagnostisera som du gör, över nätet dessutom.

    TS, vad säger förskolan?

    Har du några svårigheter själv?
  • Anonym (Speciallärare)
    Anonym (??) skrev 2020-03-03 21:39:03 följande:

    Läser specialpedagogik och asperger är det absolut inte då dom är tidiga med språket. Autism stämmer inte överens med pojken då mamman skriver Äter bra sover bra och är inte våldsam utan snäll. Inga rutiner behöver följas utan som har en ny rulle varje dag.

    Kan inte säga exakt vad det är

    Men tycker att du ska ha fakta innan du skriver 3 menningar.

    Kan vara så att han har Adhd men kanske också tourettes pga klappningar och ljud han gör .

    Var stark och possitiv. Vet att det gör ont i mammahjärtan. Men det ordnar sig


    Hade du verkligen läst specialpedagogik hade du varit väldigt mycket mer försiktig i dina uttalanden och vetat att du omöjligt kan kategorisera och diagnostisera som du gör, över nätet dessutom.

    TS, vad säger förskolan?

    Har du några svårigheter själv?
  • ManKlararAllt
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-03 21:41:24 följande:

    Hej, han påminner mkt om min dotter som ska utredas nu, hon är i samma ålder. Var bor ni? Hade ni bott nära hade vi kunnat ses, de kanske hade kunnat bli kompisar när de är lika :)


    Hej

    Vi bor i Malmö!! Vart bor ni? Hade varit trevligt med någon i samma situation.
  • ManKlararAllt
    Anonym (Speciallärare) skrev 2020-03-03 22:38:53 följande:

    Hade du verkligen läst specialpedagogik hade du varit väldigt mycket mer försiktig i dina uttalanden och vetat att du omöjligt kan kategorisera och diagnostisera som du gör, över nätet dessutom.

    TS, vad säger förskolan?

    Har du några svårigheter själv?


    Förskolan säger att dem inte tycker att det är något speciellt förutom språket då. Och en specialpedagog har följt honom och vi hade möten där hon också sa att språket är ett problem, och där kan samspelet och spela roll. Har man inget språk så kan man inte skaffa sig kompisar. Jag har inga svårigheter alls. Är utbildad och har varit normal med utveckligen . gäller detsamma med pappan. Har 2 äldre barn som också är normala i utvecklingen. Så det är ingen av oss som har svårigheter i något. Vi har ingen i familjen eller släkten med svårigheter heller.
  • Anonym (-..)
    Anonym (??) skrev 2020-03-03 21:39:03 följande:

    Läser specialpedagogik och asperger är det absolut inte då dom är tidiga med språket. Autism stämmer inte överens med pojken då mamman skriver Äter bra sover bra och är inte våldsam utan snäll. Inga rutiner behöver följas utan som har en ny rulle varje dag.

    Kan inte säga exakt vad det är

    Men tycker att du ska ha fakta innan du skriver 3 menningar.

    Kan vara så att han har Adhd men kanske också tourettes pga klappningar och ljud han gör .

    Var stark och possitiv. Vet att det gör ont i mammahjärtan. Men det ordnar sig


    Du är jätteduktig som läser specialpedagogik men bara så du vet är inte alla med exempelvis asperger likadana, Alla reagerar inte på samma saker. min son är exakt som ts barn och han har 2 av dessa diagnoser utredda av läkare. Pinsamt att du uttalar dig utan information.
  • Anonym (??)
    Anonym (-..) skrev 2020-03-04 01:13:45 följande:

    Du är jätteduktig som läser specialpedagogik men bara så du vet är inte alla med exempelvis asperger likadana, Alla reagerar inte på samma saker. min son är exakt som ts barn och han har 2 av dessa diagnoser utredda av läkare. Pinsamt att du uttalar dig utan information.


    Sverige är världsbäst på att diagnosera barn. Läser man fakta om vad autism asbergers alla andra diagnoser så är det många många i sverige som fel diagnoseras pga att svenska vården är snabba på att sätta diagnos på ett barn som är annorlunda speciell sen med språkutvecklingen. Och ändå säger dem alla barn utvecklas olika. Känner många som jag har intervjuat som jag har haft kontakt med där dom fått fel diagnos eller fått diagnos dom inte alls ska ha. Ni hoppar på mig för att ni själva har barn med diagnoser. Ni gav upp för snabbt. För ni blev trötta. Låt mig säga såhär, all den skit medicinen som ges till dessa barn är ren skit. Droger där barnen ska vara på ett jävla normalt sätt för att passa in i samhället. Det är OKEJ att vara annorlunda.
  • ManKlararAllt
    ManKlararAllt skrev 2020-03-04 00:11:35 följande:

    Hej

    Vi bor i Malmö!! Vart bor ni? Hade varit trevligt med någon i samma situation.


    ManKlararAllt skrev 2020-03-04 00:11:35 följande:

    Hej

    Vi bor i Malmö!! Vart bor ni? Hade varit trevligt med någon i samma situation.


    Skriv gärna till mig när du läser detta.

    Vet inte riktigt hur detta fungerar men kanske kan du skriva privat.
Svar på tråden Snart 4 år gammal och väldig speciell