• Mimmiimimmii

Ägg ultraljud ivf?

Hej

Vi har två barn o längtar efter den 3e eftersom jag börjar bli äldre så gick jag till gyn för att kontrollera världen mm. Jag fick till svar att jag hade väldigt många ägg kvar o att de inte borde vara några problem att bli gravid trots min ålder. Kan man verkligen se det på blodprov o ultraljud? Det är 3år sedan jag blev gravid på första försöket men är 39 nu...jag är ivrig o läser på om ivf även om vi bara testat 2 mån.

• Svar på tråden Ägg ultraljud ivf?
  • Pimpinellan

Nej, man kan aldrig se på VUL eller döma utifrån blodprover hur pass fertil man är eller ens om man är fertil. Allt kan se bra ut, men det kanske inte går ändå. Dessutom om man ska vara riktigt krass måste mannens spermier kollas också. I din ålder blir ca 50% gravida inom ett år jämfört med 85% sett till alla åldrar. Det beror på att äggkvaliteten sjunker efter 35. Vissa blir ändå gravida väldigt fort, andra som jag inte alls ens vid 37. Om ni inte lyckats inom ett halvår/år så kan ni söka hjälp privat.

• Mimmiimimmii

Oki förstår, varför kollar man med ultraljud o tar blodprov? Om det inte har någon betydelse? Känns som bortkastade prover då egentligen.

• Tindra85

Fast visst hjälper blodprovet!? Vi har gjort ivf både för bebis i magen och vår dotter och de kollar ju äggreserven med blodprovet - står still vad det heter men något är det kring att de får en fingervisning kring hur äggreserven ser ut med blodprovet. Ultraljudet kollar de äggstockarna och slemhinnorna bo för att se hur kroppen fungerar och ser ut.

Sen är det precis som nämnts att allt kan se jättebra ut men att det ändå inte går - vi hade att allt såg bra ut men tog ändå 4 år av ivf att få fram dottern - ibland funkar det inte bara trots att allt ser bra ut. Men det är inte onödiga tester de gör...

• Pimpinellan
    Mimmiimimmii skrev 2020-03-03 23:10:56 följande:
    Oki förstår, varför kollar man med ultraljud o tar blodprov? Om det inte har någon betydelse? Känns som bortkastade prover då egentligen.
    Det ger ett hum om hur det står till. Man ser ju direkt om nåt verkligen är fel. Problemet är att även om allt ser bra ut kanske man är infertil ändå. Det var jag. Alla prover och VUL såg bra ut- jag kunde inte bli gravid.
Svar på tråden Ägg ultraljud ivf?