• Stefan21

    Hjärtesorg

    Hej! Jag och min flickvän har precis gjort slut, och är alldeles förkrossad och vet inte hur jag ska gå vidare, vi har inte haft det speciellt bra på slutet men känner inte att jagvill ge upp allting men det vill hon Verkar det som. Hur gör man för att gå vidare? Sitter bara och tänker på allt det fina vi har haft. Blir påmind om henne hela tiden, vad jag än gör.

    Hur ska jag kunna gå till jobbet ens när jag känner såhär? Fan känner jag bara..

    Känns som att jag har en stor klump i bröstet och är så fruktansvärt ledsen just nu...

    Vad har ni gjort för att lyckas gå vidare? Kmr man bli människa igen? Aldrig upplevt den här smärtan förut :(

  • Svar på tråden Hjärtesorg
  • Pinotage

    Det är tufft som fan , men man kommer över det - låt det ta tid.
    Man får vara ledsen och det är inget konstigt - jag har själv stått vid kaffemaskinen på jobbet och gråtit floder, du kommer säkert upptäcka vilka som ör dina riktiga vänner på jobbet. Hitta tröst i andras berättelser.

  • Anonym (B)
    DasNerd skrev 2020-03-04 20:02:29 följande:

    Vad är det som inte hade varit bra / vad var det som gjorde förhållandet dåligt?


    Att man gick runt och störde sig på massa småsaker hela tiden och att vi inte kommunicerade ordentligt, utan blev bara tjafsigt och ingen ville ge med sig liksom :( har funderat väldigt mycket den senaste tiden och känt att allt har varit så onödigt och att man verkligen skulle vilja försöka göra allt rätt istället och så kmr den här smällen innan man ens har fått försöka, önskar ingen att må såhär, inte alls kul. Hoppas att jag kan se ljuset i tunneln snart men ljust nu känns det väldigt långt tid.
  • Anonym (B)
    Pinotage skrev 2020-03-04 20:18:54 följande:

    Det är tufft som fan , men man kommer över det - låt det ta tid.

    Man får vara ledsen och det är inget konstigt - jag har själv stått vid kaffemaskinen på jobbet och gråtit floder, du kommer säkert upptäcka vilka som ör dina riktiga vänner på jobbet. Hitta tröst i andras berättelser.


    Ja alla säger det, men känns så himla jobbigt det här, vet inte hur jag ska gå tillväga. Allt är bara skit och ser ingen ljus i tunneln alls tyvärr :(

    Hur lyckades du ta dig vidare?
  • Pinotage
    Anonym (B) skrev 2020-03-05 06:59:04 följande:

    Ja alla säger det, men känns så himla jobbigt det här, vet inte hur jag ska gå tillväga. Allt är bara skit och ser ingen ljus i tunneln alls tyvärr :(

    Hur lyckades du ta dig vidare?


    Jag har två stora kärlekssorger i mitt liv ...

    Den första har jag kommit över - jag ser henne ofta, i början var det som en kniv i hjärtat när alla minnen kommer upp i huvudet - några år senare finns inte känslorna kvar ....

    Den andra är svårare - blandade känslor av djup kärlek och bitterhet - hon var otrogen och sårade mig mycket ....

    Jag har bara enkla tips att ge - försök fokusera på saker som du tycker är roliga - kanske träning ... rör dig i nya kretsar , gå en kurs , försök skingra tankarna så gott det går. Vet att det är svårt om kärleken är stark.
  • Anonym (anonym)

    Har gått igenom flera fruktansvärt uppslitande separationer och kan bara säga att du kommer komma över det. Det tar tid men man kan jobba med det och inte låta sig slitas i stycken av sorg.


    Jag har lärt mig den hårda vägen att försöka separera saker. Dvs känsloyttringar har sin tid och plats. Grubblerier en annan. Jag går ut och går långa promenader på kvällarna och låter känsloyttringarna komma då. Känner jag dem komma under dagen så säger jag mig "det tar vi ikväll på promenaden" och sparar det tills dess. Samma sak med grubblerier kör det på en tid och plats men ingen annanstans. Se till att ha frizoner där du inte grubblar. T.ex. i sängen. Det är jättesvårt att hantera i början men efter ett tag funkar det. Hjärnan är en rätt märklig apparat. Det viktigaste är att ta hand om sig själv. Upp från soffan trots att det känns som bly i benen. Tvinga dig att göra sånt du brukar tycka om mm.


    Avslutningsvis en sak som fungerat för mig. Ta kommandot. Ibland hamnar man i situationer där ens ex fortsätter att styra t.ex. genom fortsatt kontakt. Meddelanden på FB med frågor hur man mår osv. I de lägen brukar jag direkt ta kommandot och styra samtalet. Tex mår du inte bra av att exet hör av sig säg ifrån. Fokusera på dig själv och ska du ge igen. Gör det genom att bli en bättre människa. En som exet kan säga ... varför dumpade jag honom egentligen :) 

Svar på tråden Hjärtesorg