• Kattmammanuk

    Första besöket hos barnmorskan

    Hej allihopa !

    Tog ett graviditetstest i Lördags (28.02.20) som kom tillbaka positivt efter 8 månaders försök. Jag och min man är såklart jätte glada men vågar inte riktigt tro att det är sant, förens det är bekräftat av barnmorska. Så i Måndags ringde till mödravårdscentralen och fick reda på att här i England så får man inte komma in för ett första besök förens vecka 8-10 (och dom ger en tid för första besöket). Hur fungerar det i Sverige? Behöver man vänta så länge där med? Jag är antagligen i vecka 5 nu och att gå och vänta några extra veckor gör att jag inte vågar gjädjas av graviditeten än.

    Har tagit fler test efter som har kommit tillbaka positivt.

    Tacksam för svar ????

  • Svar på tråden Första besöket hos barnmorskan
  • BuoBä

    Ja, det är vanligast att man går på första träffen någon gång i v8-10. Då gör man oftast inte ultraljud, utan det blir först när man gör KUB (om man gör det), annars är det inte standard förrän rutinultraljudet i v18-19.

    Vill man göra fler/tidiga ultraljud får man betala själv. Men det är egentligen ingen större idé att göra det före v8 heller, för det är svårt att se något innan dess.

  • Fröken W

    Grattis till graviditeten!

    Har du gjort flera test som är positiva så tycker jag att du ska tro på dem :)

    I Sverige får man oftast komma på ett hälsosamtal runt vecka 6-8 och sedan inskrivning runt vecka 12.

    Bra att veta är att det inte görs några ytterligare tester hos barnmorskan för att bekräfta graviditeten. Det är inte rutin i Sverige, vet inte hur det är i England.

  • Tindra85

    Precis som de andra säger ser det ut här, sen får man ju inte så mycket svar om graviditeten finns där eller ej bara av ett vanligt besök hos barnmorska utan det måste isf vara ett besök med ultraljud för att kolla hjärtaktivitet och det kan du först göra runt v 6-7 någonting har jag för mig :) Finns det några privata ultraljudskliniker man kan boka in tidigt ultraljud kanske?

    Lycka till!


  • Solblomma30

    Jag instämmer i det de andra har sagt. I Sverige får man oftast inte komma till barnmorskan tidigare än vad du kommer få göra.

    Av egen erfarenhet kan jag också säga att i vecka 5 ser man oftast ingenting på ultraljud som kan bekräfta graviditeten bättre än ett graviditetstest. Jag har gjort extremt tidigt ultraljud i ungefär vecka 5 inför en abort och då sa läkaren att han såg något i livmodern (troligen en hinnsäck) men man kan inte alltid se ett foster och definitivt inte se hjärtat slå eller liknande. Jag tror att man kan se hjärtslag först från sex fulla veckor (6+0 och över) om jag inte har fel. Men det beror nog på hur bra ultraljudsmaskin barnmorskan/läkaren har mm.

    Så gläd dig åt dina positiva test, du är gravid oavsett om en barnmorska sagt det eller ej!

  • Solblomma30

    En annan sak som kan vara bra att tänka på (det ser man här på Familjeliv) är att många tidiga ultraljud skapar mer oro än lycka. Hela det här forumet kryllar av trådar där olyckliga mammor har varit på tidigt ultraljud och fått negativa besked (för litet foster för veckan, inget foster alls, inga hjärtslag mm) och sen gått två veckor (man väntar två veckor till nästa UL för att bekräfta ett missfall) i total oro för att vid nästa ultraljud få se ett fint foster med bra hjärtverksamhet.

    Jag har själv varit med om det. Det var inte speciellt tidigt in i graviditeten heller. I vecka 9 var jag hos gynekolog pga smärtor i nedre delen av magen. Då sa hon att fostret var alldeles för litet för graviditetsveckan (två hela veckor för litet) och att det troligen var ett missfall. Jag gick inte tillbaka till samma läkare för två veckor senare hade jag kub-ultraljud inbokat på sjukhuset och då var fostret precis så stort som det skulle vara. De veckorna av väntan var inte speciellt roliga kan jag säga. Och så onödigt. Hade jag inte varit på tidigt ultraljud så hade jag sluppit oron.

  • Linn29
    Solblomma30 skrev 2020-03-04 11:26:39 följande:

    En annan sak som kan vara bra att tänka på (det ser man här på Familjeliv) är att många tidiga ultraljud skapar mer oro än lycka. Hela det här forumet kryllar av trådar där olyckliga mammor har varit på tidigt ultraljud och fått negativa besked (för litet foster för veckan, inget foster alls, inga hjärtslag mm) och sen gått två veckor (man väntar två veckor till nästa UL för att bekräfta ett missfall) i total oro för att vid nästa ultraljud få se ett fint foster med bra hjärtverksamhet.

    Jag har själv varit med om det. Det var inte speciellt tidigt in i graviditeten heller. I vecka 9 var jag hos gynekolog pga smärtor i nedre delen av magen. Då sa hon att fostret var alldeles för litet för graviditetsveckan (två hela veckor för litet) och att det troligen var ett missfall. Jag gick inte tillbaka till samma läkare för två veckor senare hade jag kub-ultraljud inbokat på sjukhuset och då var fostret precis så stort som det skulle vara. De veckorna av väntan var inte speciellt roliga kan jag säga. Och så onödigt. Hade jag inte varit på tidigt ultraljud så hade jag sluppit oron.


    Halloj.

    Är bara nyfiken och vill höra hur man går tillväga.

    Själv plussade jag för första gången förra veckan och va tvungen att ta flera stycken för att fatta, haha. Har tagit ett senast idag som visar starkt. Räknade då ut att jag borde vara i vecka 5. Jag antog att man skulle kontakta barnmorskan så fort som möjligt så jag hörde av mig i Måndags och fick tid nu på Fredag. Det är dock bara inskrivning del 1 jag ska på. Då gör de inte något sorts ultraljud? Jag menar, man vill veta om man verkligen har något i magen. Om man ska vänta till vecka 12 så kommer man ju att oroa sig ännu mer. Eller är det så att så länge man inte har ont eller blöder så är allt ok? Hur har ni gått tillväga?
  • Solblomma30
    Linn29 skrev 2020-03-04 17:54:57 följande:

    Halloj.

    Är bara nyfiken och vill höra hur man går tillväga.

    Själv plussade jag för första gången förra veckan och va tvungen att ta flera stycken för att fatta, haha. Har tagit ett senast idag som visar starkt. Räknade då ut att jag borde vara i vecka 5. Jag antog att man skulle kontakta barnmorskan så fort som möjligt så jag hörde av mig i Måndags och fick tid nu på Fredag. Det är dock bara inskrivning del 1 jag ska på. Då gör de inte något sorts ultraljud? Jag menar, man vill veta om man verkligen har något i magen. Om man ska vänta till vecka 12 så kommer man ju att oroa sig ännu mer. Eller är det så att så länge man inte har ont eller blöder så är allt ok? Hur har ni gått tillväga?


    Hej! Nej, det görs inget ultraljud på första barnmorskebesöket :) Anledningen till det är nog helt enkelt att när man är i så tidig graviditet så säger ett ultraljud inte så mycket.

    Om du går till barnmorskan nästa vecka och hon skulle göra ett ultraljud så skulle ni troligtvis inte kunna se mer än en hinnsäck (eftersom fostret är så väldigt litet nu). Det är så många kritiska stadier ett foster i den storleken (där den fortfarande är osynlig för ultraljud) ska passera där något kan gå fel, så rent statistiskt skulle väldigt många som sett en hinnsäck och ev ett foster faktiskt få missfall ändå. Liksom många som i vecka sex-sju ser hjärtslag och ändå får missfall någon/några veckor senare. Ett ultraljud säger ju inget om hur graviditeten kommer att fortsätta. Det sparar vården mycket pengar att göra första ultraljudet först när man passerat den mest kritiska tidsperioden i en graviditet. För ultraljuden kostar såklart mycket pengar.

    Anledningen till att jag var på ultraljud i vecka nio var att jag var orolig för utomkvedshavandeskap. Jag ringde en privat gynekolog och gick dit. Jag tror inte att regionen här hade tagit emot mig för jag hade inte extrema smärtor.

    Angående hur man ska tänka så tycker jag såhär, att om du testat positivt, och du inte har ont eller blöder, så ska du vara glad och inte tänka att något är fel. Du är gravid! Som sagt, även om du gör ett ultraljud i nästa vecka så är det ingen garanti för att graviditeten går vägen. Ska du göra ett ultraljud privat för nyfikenhets skull så skulle jag rekommendera dig att vänta till vecka 9+. Om allt är som det ska så borde du då kunna se en bebis med hjärtslag. Innan dess blir det ofta så mycket oro, varför såg jag inte det eller det? Varför var fostret för litet? Med mera.

    Och grattis!! :)
  • Linn29
    Solblomma30 skrev 2020-03-04 19:31:53 följande:

    Hej! Nej, det görs inget ultraljud på första barnmorskebesöket :) Anledningen till det är nog helt enkelt att när man är i så tidig graviditet så säger ett ultraljud inte så mycket.

    Om du går till barnmorskan nästa vecka och hon skulle göra ett ultraljud så skulle ni troligtvis inte kunna se mer än en hinnsäck (eftersom fostret är så väldigt litet nu). Det är så många kritiska stadier ett foster i den storleken (där den fortfarande är osynlig för ultraljud) ska passera där något kan gå fel, så rent statistiskt skulle väldigt många som sett en hinnsäck och ev ett foster faktiskt få missfall ändå. Liksom många som i vecka sex-sju ser hjärtslag och ändå får missfall någon/några veckor senare. Ett ultraljud säger ju inget om hur graviditeten kommer att fortsätta. Det sparar vården mycket pengar att göra första ultraljudet först när man passerat den mest kritiska tidsperioden i en graviditet. För ultraljuden kostar såklart mycket pengar.

    Anledningen till att jag var på ultraljud i vecka nio var att jag var orolig för utomkvedshavandeskap. Jag ringde en privat gynekolog och gick dit. Jag tror inte att regionen här hade tagit emot mig för jag hade inte extrema smärtor.

    Angående hur man ska tänka så tycker jag såhär, att om du testat positivt, och du inte har ont eller blöder, så ska du vara glad och inte tänka att något är fel. Du är gravid! Som sagt, även om du gör ett ultraljud i nästa vecka så är det ingen garanti för att graviditeten går vägen. Ska du göra ett ultraljud privat för nyfikenhets skull så skulle jag rekommendera dig att vänta till vecka 9+. Om allt är som det ska så borde du då kunna se en bebis med hjärtslag. Innan dess blir det ofta så mycket oro, varför såg jag inte det eller det? Varför var fostret för litet? Med mera.

    Och grattis!! :)


    Tack så mycket för svar:) Så då känner man att det inte är så mycket att oroa sig för om allt känns bra.

    Jag va bara mest nyfiken på om det gjorde typ vaginalt ultraljud bara för att kolla om det verkligen fanns något där, men så är inte fallet?

    Bara då att vänta ut till vecka 12 och hoppas på det bästa:)

    Tack så mycket, känner mig helt chockad och har inte riktigt smält att jag har plussat då det är första gången någonsin.
  • Kattmammanuk

    Tusen tack allihopa för snabba svar Glad Då får jag helt enkelt vara tålmodig och vänta. Har fortfarande inte fått tid för inskriving, eftersom hon som har hand om bokningssystemet har varit sjuk. Vill bara veta vilket datum det är så jag kan börja räkna ner Tungan ute. Är väldigt sugen på att göra ett tidigt ultaljud, men väntar nog efter vecka 8 som ni säger i så fall. Här i England måste man bestämma redan nu vart man vill föda och beroende på vart det är så kan man bara gå till vissa mödravårdscentraler. Har hittat ett ställe jag är intresserad av som ser jätte bra ut, så ser fram emot mitt första besök. Men det krävs att man är lågrisk patient och uppnå massa andra kriterier för att få föda där.

  • Kattmammanuk
    Linn29 skrev 2020-03-04 19:55:42 följande:
    Tack så mycket för svar:) Så då känner man att det inte är så mycket att oroa sig för om allt känns bra.

    Jag va bara mest nyfiken på om det gjorde typ vaginalt ultraljud bara för att kolla om det verkligen fanns något där, men så är inte fallet?

    Bara då att vänta ut till vecka 12 och hoppas på det bästa:)

    Tack så mycket, känner mig helt chockad och har inte riktigt smält att jag har plussat då det är första gången någonsin.
    Hej Linn! Grattis till graviditeten. Hur gick det på inskrivingen? Glad Hur känns allt? 
Svar på tråden Första besöket hos barnmorskan