• Lce39

    2,5 åring som inte lyssnar till sitt namn bl.a

    Halloj,

    Vi har en 2,5 åring son som var otroligt snabb i utvecklingen tills de kom till talet, han började gå tidigt och klättrar som jag vet inte vad på allt. Men talet då, till en början tänkte vi att han bara är lite sen, men nu börjar jag faktiskt bli lite orolig. Samtidigt känner jag mig dum som är orolig för ett barn som bara är 2,5 år men vill samtidigt att han ska hänga med i utvecklingen som hans jämngamla vänner + att det är jobbigt för honom att inte kunna förklara vad han vill eller känner.

    Han kan jätte många ord, massa siffror, djur, färger osv osv. Men han säger aldrig en tvåords mening. När han lär sig ett nytt ord säger han det hela tiden även när det inte make sence, exempelvis ?hoppa? så säger han hoppa fast han inte hoppar eller något hoppar osv osv.

    Han svarar aldrig ja/nej på grejer, om vi försöker få honom att svara på ?vill du...?? Så blir han oftast så ledsen för att han inte kan så han går därifrån istället..

    Han har precis börjat säga pappa & säger mamma väldigt sällan.

    Vi vet att han hör, för säger vi att vi ska gå ut/bada eller något så springer han direkt och börjar ya fram ytterkläderna eller springer till badrummet för att göra sig iordning för att bada. Han förstår otroligt mycket.

    Om han vill något tar han oss i handen och leder oss dit han vill, exempelvis att han vill ha något att dricka, då tar han oss till köket och visar. Men säger ingenting.

    Hur kan vi hjälpa våran lilla skatt? Han är en jätteglad supergullig kille som pussas och kramas hela tiden. Han visar mycket känslor & bryr sig mycket om andra, om någon är ledsen/glad osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-04 12:39
    Ska tillägga att vi talat med BVC som först sa att man kollar det först vid 3 år, men nu va jag där med dottern på koll och då sa dom att dom följer upp det om en månad. Men ville ändå skriva här! ????????

  • Svar på tråden 2,5 åring som inte lyssnar till sitt namn bl.a
  • Ellie

    Be om remiss till logoped. Det ni själva kan göra under tiden är tex att läsa på om takk, tecken som stöd. Prova lite hemma och se om han verkar intresserad. Ni kan också göra bilder som stöd, där han rex kan få peka på symboler för ja och nej. Gillar han bokstäver så lek gärna med dem och träna på hur de låter/ vad de heter. Det kommer underlätta framöver.

    Sedan kommer kanske talet igång av sig själv med lite tålamod :)

  • Lce39

    Tack! Bvc sa att de kan bli att vi får remiss till logoped och hon pratade mycket om att de använder tecken och kroppsspråket för att hjälpa till. Vi provade leka lite med tecken nu ikväll och han tyckte det var väldigt intressant, så han lärde sig bil på en gång i alla fall! Viktigaste är nog ja och nej som de känns just nu så ska prova imorgon med detta. Tack. Jag tror också att de släpper så småningom men tycker synd om honom när han blir så frustrerad <3

Svar på tråden 2,5 åring som inte lyssnar till sitt namn bl.a