• Designstudenter

    Dokumentera barnens liv i foto?

    Jag heter Amanda Wallgren och studerar Industridesign vid Umeå Institute of Design. Nu till våren ska jag påbörja mitt examensarbete.
    Projektet grundar sig i att handlingen av att ta ett foto idag har förändrats. De flesta går runt med en smartphone i fickan som möjliggör att vart som och när som helst ta en bild. Detta har lett till att människor idag går omkring med tusentals bilder i sin telefon - bilder som vi sedan aldrig kollar på eller använder. Detta skiljer sig från förut då det var mer av en analog upplevelse och varje foto var en investering som vi sedan satte in i fotoalbum som blev till kära ägodelar.
    Vi lever i ett samhälle där det inte längre är lika vanligt att göra fotoalbum. Det jag undrar är över hur ni som småbarnsföräldrar ställer er till detta och hur påverkar det er när ni dokumenterar era barns uppväxt?

    Har ni ytterligare tid får ni gärna svara på den här enkäten:
    https://forms.gle/VjeckcKeVZgXmTxo7
  • Svar på tråden Dokumentera barnens liv i foto?
  • Caliot

    Jag blev förälder för 1.5 år sen och har även fått mitt andra barn nyligen. Jag tar kort med mobilen nästan dagligen för att spara alla minnen och utveckling. Dels är det bra att få datum på allt och sen växer dom så fort så bara nån vecka/månad gör skillnad i utseende.

    Jag lägger in alla bilder i mappar i datorn och där går jag sen igenom alla bilder och raderar alla suddiga/dåliga. Ofta tar man ju en 4-5 bilder åt gången så då brukar ja spara 1-2 st av varje.

    Ofta efter en sån rensning brukar ja halverat alla bilder i mappen. Efter att ja e klar med en rensningen skapar ja en fotobok på nätet. För min äldsta gosse gjorde jag "mitt första år". Kommer göra samma till andra gossen, samt fortsätta göra en bok varje år. "mitt andra år" osv.

    Bilder som inte kommit med i boken kan man beställa hem som vanliga kort och sätta i album. Det var tanken här iallafall.

Svar på tråden Dokumentera barnens liv i foto?