• Anonym (Trött)

Svamp i mun efter antibiotika

Hej det är så att jag har lunginflammation och tar antibiotika mot det, nu verkar det som att jag fått svamp i munnen av det som en biverkning (som om jag inte mådde dåligt nog redan..), kan inte äta något då allt smakar jättestarkt och beskt, vet inte riktigt hur jag ska beskriva. Kommer detta gå över av sig själv när jag avslutar antibiotikabehandlingen på söndag eller måste jag kontakta läkare nu igen pga det? Finns det några huskurer som funkar? Har just köpt hem vichyvatten och sköljer med, hoppas att det funkar. Någon som haft detta? Jag får ju inte i mig något att äta alls pga den starka smaken..

• Svar på tråden Svamp i mun efter antibiotika
  • Anonym (..)

Finns ett gurgelvatten på apoteket du kan testa. Nyodex. Receptfritt. Skulle skrapa tungan med tungskrapa ett par ggr/dag, och gurgla m Nyodex efteråt, och ett par ggr till under dagen. Annars kan man kontakta läkare för receptbelagt läkemedel.

• Anonym (Kantarell)

Usch vad jobbigt det låter! Jag har inte haft svamp i munnen själv men hade ett tag återkommande svamp i underlivet. Det blev väldigt mycket bättre efter jag hade börjat med LCHF, svampen tycker ju om socker så ju mindre kolhydrater (vilket omvandlas till glukos i kroppen) du äter desto större chans att svampen dör ut.
    Vichyvatten är den där flaskan som bara heter vichyvatten, inte vichy nouveau eller nåt annat vichy-namn, de andra hjälper inte mot svampen!

Hoppas du snart blir bättre!

• Dexter dot com

Be att få Diflucan utskrivet. Brukar aldrig vara några problem och många läkare skriver ut det samtidigt som antibiotika då svamp är vanligt vid antibiotikaintag.

Svar på tråden Svamp i mun efter antibiotika