• Wed 4 Mar 2020 20:50
    449 visningar
    7 svar
    7
    449

    Bli gravid efter MA

    Jag fick för några veckor sen MA i vecka 16. Detta var efter att både VUL och KUB hade sett bra ut. Det var en stor chock och har varit hemskt tungt.

    Jag har inte fått reda på någon anledning, de kommer inte genomföra en obduktion pga att allt såg bra ut på KUB.

    Efter Cytotec blödde jag i ca 2 veckor. En vecka och två dagar efter behandlingen kändes det som att jag hade ägglossning och jag tog ett test. Som var positivt

    Nu har det gått tre veckor och jag blir inte klok på. Min kropp.

    Jag undrar om ägglossningen kan ha varit så tidig? Enligt sköterskan som tog hand om behandlingen skulle man räkna den dagen som första dagen på mensen. Det skulle innebära ägglossning drygt 2 veckor efter.

    Jag har tagit stickor varje dag sen några dagar innan den "skulle kommit", men inte fått utslag.

    Fick alltså positivt redan en vecka efter men har inte vågat tro på att det faktiskt var ägglossning.

    Jag är tyvärr inte gravid (testade med testa tidigt imorse)

    Hur har det varit för er som varit med om MA?

    Jag vill bara börja försöka igen så man kan gå livet på rätt köl igen, då lite hopp.

    Längtar innerligt efter en liten till!

    Tips, råd, erfarenheter?

  • Svar på tråden Bli gravid efter MA
  • Wed 4 Mar 2020 20:59
    #1

    Hej.

    Beklagar det ni gått igenom. Har tyvärr samma erfarenhet.

    Däremot förstår jag inte varför man nekar obduktion? Jag hade också ett perfekt kub resultat utan anmärkningar, födde ändå ut ett foster med missbildningar. Det gjordes obduktion. Men kanske var det för att man såg att det var något som var missbildat på utsidan, men det saknades också organ på insidan. Dessa går ju inte att se om man inte kollar efter.

    Om du vill ha en obduktion tror jag i alla fall att det borde gå att få igenom. Men jag kan ju ha fel..

    Jag har inga råd förutom att förlita sig på att var sak har sin tid och en ny graviditet löser inte allt. Kram, och lycka till!

  • Wed 4 Mar 2020 21:17
    #2
    Kallamakka skrev 2020-03-04 20:59:47 följande:

    Hej.

    Beklagar det ni gått igenom. Har tyvärr samma erfarenhet.

    Däremot förstår jag inte varför man nekar obduktion? Jag hade också ett perfekt kub resultat utan anmärkningar, födde ändå ut ett foster med missbildningar. Det gjordes obduktion. Men kanske var det för att man såg att det var något som var missbildat på utsidan, men det saknades också organ på insidan. Dessa går ju inte att se om man inte kollar efter.

    Om du vill ha en obduktion tror jag i alla fall att det borde gå att få igenom. Men jag kan ju ha fel..

    Jag har inga råd förutom att förlita sig på att var sak har sin tid och en ny graviditet löser inte allt. Kram, och lycka till!


    Tack för svar.

    Läkaren sa att eftersom allt såg bra ut på KUB och jag hade låg risk. Så ser man inte mer på en obduktion.

    Han var väldigt fin när han kom ut så det syntes inget...

    Ledsen att du också behövt gå igenom det. Detta önskar jag ingen.
  • Wed 4 Mar 2020 21:25
    #3

    Beklagar verkligen. Gick också igenom ett MA i v 16 förra året, trots fint KUB. Obduktionen visade en asymmetrisk tillväxthämning utan tydlig orsak. Jag hade därefter två långa cykler på 50 dagar var, sen en mer normallång cykel där jag blev gravid igen. Nu är jag i v 33 och allt ser bra ut. Så jag hoppas att det kan ge dig lite hopp.

  • Thu 5 Mar 2020 09:36
    #4

    Tack! Vad glad jag blir för din skull..

    Hur fick du koll på din cykel?

  • Thu 5 Mar 2020 09:38
    #5
    Daphodil skrev 2020-03-04 21:25:37 följande:

    Beklagar verkligen. Gick också igenom ett MA i v 16 förra året, trots fint KUB. Obduktionen visade en asymmetrisk tillväxthämning utan tydlig orsak. Jag hade därefter två långa cykler på 50 dagar var, sen en mer normallång cykel där jag blev gravid igen. Nu är jag i v 33 och allt ser bra ut. Så jag hoppas att det kan ge dig lite hopp.


    Vad glad jag blir för din skull!!

    Hur fick du koll på din cykel? Låter omöjligt med sådana långa! Jag vill bara få koll så att man kan försöka igen
  • Thu 5 Mar 2020 10:46
    #6

    Jag beklagar verkligen!

    Har inte gått igenom samma men fick i november 2018 ett MA som upptäcktes vid KUB. Fick då cytotec och blödde liksom du ett par veckor. En månad efter fick jag något som liknade stegring men aldrig nåt riktigt positivt. Ganska precis två månader efter missfallet, i mitten av januari, fick jag positivt på äl-test och då tog det sig direkt. Födde sedan tvillingflickor i september :)

    Jag tänker att ditt äl-test kanske visade positivt eftersom du fortfarande hade mycket hormon kvar sedan graviditeten? Jag har förstår att de kan visa positivt även vid graviditet men är förstås inte säker.

    Håller tummarna för att du ska få rätt på cykeln, bli gravid igen och att det går väl för er!

  • Thu 5 Mar 2020 13:03
    #7
    Nils-Eric skrev 2020-03-05 09:38:15 följande:

    Vad glad jag blir för din skull!!

    Hur fick du koll på din cykel? Låter omöjligt med sådana långa! Jag vill bara få koll så att man kan försöka igen


    Jag tempade, jättebra verktyg tycker jag. Ja, det var jobbigt med långa cykler i början, men det verkar vanligt efter sent missfall. Jag håller tummarna för att det går vägen för dig snart igen.
Svar på tråden Bli gravid efter MA