• Thu 5 Mar 2020 13:07
    468 visningar
    2 svar
    2
    468

    dubbelt medborgarskap

    Hej! Jag har aldrig tänkt på det innan men min mamma är född i Frankrike (och har en Fransk far) och min pappa är svensk, betyder det att jag har dubbelt medborgarskap? Jag frågade min mamma och hon trodde inte det, hon hade inte själv ork att kolla upp om hon fortfarande hade franskt medborgarskap. Brukar det försvinna om man inte bott där tillräckligt länge? Hon flyttade nämligen till Sverige när hon var ca 7 år (är nu 54) och har inte bott i Frankrike sen dess, bara hälsat på.

    Tror ni att det betyder att jag har dubbelt medborgarskap eller att jag skulle kunna skaffa det lätt iallafall? Hon föreslog att jag skulle ringa till Franska ambassaden men tycker det är jobbigt att prata i telefon så tänkte fråga här först. :)

  • Svar på tråden dubbelt medborgarskap
  • Thu 5 Mar 2020 13:23
    #1
    +1

    Det beror som du misstänkt på om din mamma är fransk medborgare eller inte, och det är ju svårt för oss att gissa.

    Om du inte gillar att prata i telefon så kan du maila franska ambassaden, de svarar snabbt.

    mailto:etatcivil.stockholm-amba@diplomatie.gouv.fr

  • Thu 5 Mar 2020 13:38
    #2
    +1

    Är din mamma svensk medborgare och har varit det länge har hon troligen blivit av med det franska medborgarskapet. Dels har Sverige inte alltid tillåtit dubbla medborgarskap, dels vet jag att man i alla fall tidigare var tvungen att aktivt begära att få behålla det franska medborgarskapet vid en viss ålder (12 år?? minns inte exakt) ifall man inte bodde i Frankrike.

    Eftersom du verkar vara svensk medborgare från födseln så var din mamma troligen svensk medborgare när du föddes, och då har du aldrig haft dubbla medborgarskap.

    Om du har någon fördel av att ha en fransk morfar ifall du vill söka franskt medborgarskap vet jag inte. Men det kan säkert ambassaden svara på.

Svar på tråden dubbelt medborgarskap