• Anonym (Undrande)

    Har jag alkoholproblem

    Hej!
    Jag måste fråga vad ni anser då jag och min särbo som sällan dricker alkohol har lite delade meningar.
    Jag dricker 1 falska vin fredag och en på lördagen. Då pratar vi om att jag dricker en flaska mellan ca 17-21.
    Under veckan kan jag ta några glas en vardagkväll om vi äter gott och har mysigt. Han anser att detta inte är normalt men jag har inget problem med detta och blir sällan bakis...

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Har jag alkoholproblem
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Tt) skrev 2020-03-05 18:09:14 följande:

    Varje helg?


    Ja i princip varje helg.
  • Anonym (Anonym)

    Ja du är alkoholist pga vanedrickande och med tanke på att du (som jag tolkar) är kvinna så är också mängden ett stort problem. Dessutom så har du definitivt problem eftersom din man påpekar det, men du ser det inte. Stark varningssignal!

    Hur skulle det kännas om du skulle vara nykter en helg? Kan du umgås i sociala sammanhang utan att dricka? Även om andra gör det? Svaren ger en bra indikation på hur starkt beroende du är.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-05 18:20:00 följande:

    Ja du är alkoholist pga vanedrickande och med tanke på att du (som jag tolkar) är kvinna så är också mängden ett stort problem. Dessutom så har du definitivt problem eftersom din man påpekar det, men du ser det inte. Stark varningssignal!

    Hur skulle det kännas om du skulle vara nykter en helg? Kan du umgås i sociala sammanhang utan att dricka? Även om andra gör det? Svaren ger en bra indikation på hur starkt beroende du är.


    Hm... Det är inga problem att vara nykter en helg och jag har inga problem att vara nykter vid sociala sammanhang mm.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (I) skrev 2020-03-05 18:19:15 följande:

    Beror på.

    Prova att låta bli dricka några veckor från idag för att se om du har beroendeproblematik.

    Kan du byta till alkoholfritt utan problem?

    dok.slso.sll.se/BeroendeC/AUDIT.pdf

    AUDIT testet är också bra att kolla.


    Ska testa det! Nej det har jag inga problem med! Tycker att det är gott med några glas vin och väldigt gott till mat mm som vi äter under helgen.
  • Anonym (Alldeles för mycket)

    Ja du dricker verkligen för mycket. Två hela vinare själv varje helg?? PLUS på vardag? Det är sjukt mycket

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Alldeles för mycket) skrev 2020-03-05 18:36:29 följande:

    Ja du dricker verkligen för mycket. Två hela vinare själv varje helg?? PLUS på vardag? Det är sjukt mycket


    Tack! Då kanske jag helt enkelt ska köra några vita veckor...
Svar på tråden Har jag alkoholproblem