• Scorpower

    Fastighetsskatten, tänker jag rätt??

    Vi skrev kontrakt på huset 7 januari 2019, och det blev som en överraskning 8000kr mer än överens kommet pris vid betalningen. Mäklaren förklarade att det var fastighetsskatten. Men nu i år stod det inget i deklarationen, det kommer alltså nästa år? 2021 i deklarationen? Så vi "slipper" betala detta i år? Det kommer alltid retroaktivt i deklarationen isåfall om jag förstår det rätt?

  • Svar på tråden Fastighetsskatten, tänker jag rätt??
  • Mrt31

    Från Skatteverket

    Den som vid årets ingång är ägare till en fastighet är skyldig att betala fastighetsavgift eller fastighetsskatt.

    Det var alltså förra ägaren som fick avgiften för 2019 därför fick ni inte den i deklarationen som kom nu.

    Så förra ägarna tyckte alltså att ni skulle betala till dem eftersom ni skulle äga huset större delen av året men de skulle få avgiften på sin skatt. Det hade jag motsatt mig men spelar ju ingen roll nu.

  • Tonårsmamman1
    Scorpower skrev 2020-03-05 20:43:50 följande:

    Vi skrev kontrakt på huset 7 januari 2019, och det blev som en överraskning 8000kr mer än överens kommet pris vid betalningen. Mäklaren förklarade att det var fastighetsskatten. Men nu i år stod det inget i deklarationen, det kommer alltså nästa år? 2021 i deklarationen? Så vi "slipper" betala detta i år? Det kommer alltid retroaktivt i deklarationen isåfall om jag förstår det rätt?


    Fastighetsskatten för 2020 kommer i nästa års deklaration. Fastighetsskatten för 2019 kom på deras deklaration i år. Men den tillhör ju er, eftersom ni köpte huset 7 januari 2019.

    Så ni slipper inte fastighetsskatten i år, men ni betalar den till säljarna istället för att få den i deklarationen.
Svar på tråden Fastighetsskatten, tänker jag rätt??