• Linfor

    Bonuspappan Svår....

    Har levt med min man i snart 6 år. Jag har två söner på 14 och 15år. Han en dotter på 11år. Mitt problem är att min äldsta son inte vill vara hos sin pappa så mycket utan vill helst vara hos oss. Han har eget rum och vänner nära här hemma. Hos hans pappa delar han rum med sin bror och har längre till skola osv. Jag förstår honom och för mig skulle han kunna bo här mer. Men för min man är detta ett stort problem då han säger att han värdesätter vår egentid tillsammans och han vill inte ha barn här när det är våran ?barnfria vecka? Har förklarat för honom att jag tycker att man måste försöka möta sina barn utefter deras behov. Ingen av våra två andra har detta behov. Så nu gäller det bara den äldsta än så länge.. Har nu föreslagit att min äldsta son ska få komma en dag tidigare. Detta skapar dålig stämning mellan mig och min man då han inte alls kan förstå varför. Inte för att detta ska höra till saken, men min son är en snäll och väluppfostrad kille som inte gör mycket väsen utan är nöjd med att bara få vara i sitt rum.. men ändå tycker min man att det stör. Min fråga är.. är detta normalt? Vet inte hur jag ska göra. Min son är ju mitt allt. Och jag älskar min man. Men känner att detta är jätte konstigt... Hur skulle ni göra? Är det fler som känner som min man?

  • Svar på tråden Bonuspappan Svår....
  • MeandHim

    När man skaffar barn så gör man inte det för att få ha dom varannan vecka. Jag kan förstå önskemålet från din man att han värnar om er ?egentid? på de barnfria veckorna. Men barnens mående är trots allt viktigare än lite egentid. Dessutom, en 14 årig är väl knappt hemma ändå utan hänger alltid med kompisar.

    Jag tycker du ska låta sonen bestämma, så länge barnets biologiska pappa är med på det.

  • Anonym (Hedvig)

    En man som inte accepterar att mina tonåringar alltid har ett hem hos mig, och får komma och gå som de vill (inom rimliga gränser på kväll/natt så klart) hade jag faktiskt sparkat ut för länge sedan. En 14 och 15 åring är ju i det närmaste helt självgående och ett barn som har separerade föräldrar har alltid (enligt mig) rätt till båda sina hem.

    Så ja, jag hade inte accepterat det, mina barn har alltid rätt att vara hos mig. Skulle han inte acceptera det, så fick han bli särbo istället. Det är också lite skillnad på en 11 åring och en 15 åring vad gäller hur mycket man som vuxen måste vara engagerad när det gäller ex "packa gympapåsen" .

  • Linfor

    Tack gör ditt svar! Hans pappa tänker främst på sin son och vad han mår bäst av..

    problemet nu är när jag sagt att jag vill att min son ska komma en dag tidigare så uppstår en kyla från min mans sida. Han är passivt arg och försöker få mig att känna att jag gjort fel..så jobbigt...

  • Sincere

    Jag tycker att barnet har rätt till sitt hem, ska inte vara konstigheter med att han vill vara i sitt eget hem. Mannen du har borde fundera över sina värderingar, tycker det är dåligt att behandla barn på det sättet. Jag hade ifrågasatt min mans beteende och påpekat att hemmet är lika mycket barnens som eras, det är deras rättighet att vara i sitt eget hem precis när de vill.

Svar på tråden Bonuspappan Svår....