• Anonym (Orolig mamma)

Kan bebis bli hjulbent/kobent av att gå tidigt eller om man hjälper bebisen att gå innan den är redo?

Undrar om det är nån risk med att låta en 8 månaders bebis gå själv och att man bara håller i händerna som stöd. Kan det på nåt sätt skada benen eller göra så att barnet blir hjulbent till sist? Är lite orolig då andra föräldern gör detta med bebis på 8 månader dagligen och långa stunder. Finns det fler som låtit sina bebisar i den åldern gå på det sättet längre stunder och blev benen böjda av det? Hoppas nån kan lugna mig...

• Svar på tråden Kan bebis bli hjulbent/kobent av att gå tidigt eller om man hjälper bebisen att gå innan den är redo?
  • Anonym (4-barnsfar)

Nej, det är generna som avgör om barnet blir hjulbent eller kobent.
    Låt barnet göra allt ofarligt som det tycker är roligt. Detta är en sådan sak.

Man ska dock inte hålla barnet i dess uppsträckta händer, det är inte bra för lederna, det kan t.ex bli en "pigluxation".

Håll barnet under armhålorna.

• Anonym (Ok)

Jag gick så med vår dotter hela dagarna från ca 7 månader till hon fyllde 1 och gick själv. Hon har inga problem, nu 8 år.

Du behöver inte oroa dig över piglux. Det kan hända om armen får ett kraftigt/hastigt drag, tex om man håller fast i handen och barnet plötsligt sätter sig ner. Det är dock lätt att åtgärda och det är helt omöjligt att gå dubbelvikt och hålla under armarna.

• No Logo

Ja, bebisen kan bli hjulbent om den går tidigt, men det växer sedan bort med tiden.

Jag började gå själv vid 8,5 mån och blev väldigt hjulbent vilket oroade min mamma mycket så hon tog mig till barnläkaren för att be om råd. Han sa att hon inte skulle oroa sig, det skulle växa bort. Jag vet inte hur lång tid det tog, men på foton från 2-3 årsåldern har jag raka ben iallafall - och nu också förstås!

• Anonym (Ok)
    No Logo skrev 2020-03-06 08:24:12 följande:
    Ja, bebisen kan bli hjulbent om den går tidigt, men det växer sedan bort med tiden.

Jag började gå själv vid 8,5 mån och blev väldigt hjulbent vilket oroade min mamma mycket så hon tog mig till barnläkaren för att be om råd. Han sa att hon inte skulle oroa sig, det skulle växa bort. Jag vet inte hur lång tid det tog, men på foton från 2-3 årsåldern har jag raka ben iallafall - och nu också förstås!
    Små barn/bebisar är oftast hjulbenta i mer eller mindre grad oavsett om de går eller inte. Det växer vanligen bort med åldern, och i 4-årsåldern är det iställetvanligt att vara närmast kobent. Du skulle troligen sett likadan ut även om du inte stått på benen.
  • Anonym (X)

Min kusins dotter började gå vid 8 mån och hon var rejält hjulbent. Det rätade dock ut sig allt eftersom. Långa fina raka ben idag.

• No Logo
    Anonym (Ok) skrev 2020-03-06 09:10:34 följande:

Små barn/bebisar är oftast hjulbenta i mer eller mindre grad oavsett om de går eller inte. Det växer vanligen bort med åldern, och i 4-årsåldern är det iställetvanligt att vara närmast kobent. Du skulle troligen sett likadan ut även om du inte stått på benen.

Hade det inte blivit en markant skillnad när jag började gå hade inte min mamma oroat sig. Läkaren påstod att det berodde på att skelettet inte var moget att bära vikten ännu.
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack för alla svar! Blev lite lugnare nu. :)

Svar på tråden Kan bebis bli hjulbent/kobent av att gå tidigt eller om man hjälper bebisen att gå innan den är redo?