• Mara Sara

    Underskott vid avslutad näringsverksamhet - avdrag i deklarationen

    Jag avslutade en enskild näringsverksamhet med förlust 2018. Verksamheten hade funnits i över 5 år. På skatteverkets hemsida läser jag att 70% av underskottet är avdragsgillt.

    Att fylla i detta i deklarationen sen verkar inte så svårt. Men för övrigt förstår jag inte riktigt. Kan jag räkna ut ungefär hur mycket pengar detta rör sig om? Jag skulle vilja veta på ett ungefär, så jag vet om det ens är lönt att fylla i den extra blanketten eller om jag bara ska strunta i det.

    Säg att underskottet totalt ligger på 30 000 kr och jag fyller i hela summan nu (alltså att jag inte fördelar det på flera år som man också får göra). Hur mycket pengar får jag då tillbaka?

    "När näringsverksamheten upphör får du, året efter det att verksamheten upphörde, avdrag för 70 procent av det slutliga underskottet som en förlust i din deklaration, i inkomstslaget kapital. Om verksamheten upphörde under 2018 får du dra av slutligt underskottsavdrag först i deklarationen som lämnas 2020. Du får fördela avdraget på detta år och de kommande två åren, det vill säga år 2021?2022.

    Dessa regler gäller inte om du

    startat en ny verksamhet samma år som du har upphört med en annan verksamhet

    har underskott av självständig näringsverksamhet i ett land utanför EES.

    Du får inte dra av den del av underskottet som beror på att tillgångar eller tjänster tagits ut ur näringsverksamheten utan att uttagsbeskattning skett.

    Avdraget görs i deklarationen

    Underskottet ska du redovisa i Inkomstdeklaration 1 vid punkt 8.4. Deklarerar du i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 gör du avdraget via bilagan ?Övriga tjänste- och kapitaluppgifter?.

    Du för in hela underskottet. I Inkomstdeklaration 1 under övriga upplysningar ska du också ange hur stort underskott du begär slutligt avdrag med och vilket år verksamheten upphörde."

    www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet/underskottvidavslutavnaringsverksamhet.4.3152d9ac158968eb8fd37b1.html

Svar på tråden Underskott vid avslutad näringsverksamhet - avdrag i deklarationen