• Anonym (?)

Vanligt att bli blind av kontaktlinser?

Läste att man kan bli blind av kontaktlinser. Hur vanligt är det? Finns det linser som man kan ha i över natten utan att riskera synen?

• Svar på tråden Vanligt att bli blind av kontaktlinser?
  • Anonym (??)

VanligT låter väl märkligt. I så fall skulle det ju varnas för det hela tiden och i flera år nu. 

• DasNerd

Man riskerar inte synen med någon variant av linser. Vårdar man sin hygien så borde man inte ha några "farliga" bekymmer alls. Det är inte SÅ farligt att somna med linser, men ögonen blir torra och det är inte bra.

Det finns numera tvåveckorslinser som man kan ha på dygnet runt. Hört bra saker om dem.

• Kiyah

Visst kan man bli blind, om man missköter linserna ordentligt. Sköter du hygienen och rekommendationerna så är det ingen fara.

Det finns linser man kan sova med, men tänker man göra detta så ska man kolla med sin optiker. Beroende på hur torra ögon man har (även andra variabler) kan det vara så att det inte lämpar sig för att sova med linser, även om man har rätt typ. Jag gjorde min senaste linsundersökning i julas och även om linserna jag använder kan användas dygnet runt, tycker min optiker inte att jag ska göra det. somna på soffan nån timme på kvällen eller glömma att ta ur linserna någon enstaka gång är ingen fara, men inte mer. 
    Ögonen blir torrare över lag om man använder linser

• Anonym (qq)

Ungefär hälften av dom som använder kontaktlinser bli blinda.
    God handhygien är viktigt

• Anonym (H)
    Anonym (qq) skrev 2020-03-06 14:24:20 följande:

Ungefär hälften av dom som använder kontaktlinser bli blinda.

God handhygien är viktigt

Det är vad jag också hört, från olika optiker.
Svar på tråden Vanligt att bli blind av kontaktlinser?