• eme141

    fostervatten, tecken

    HEJ!
    Rann det konstant för er? Sipprade konstant? Färg? Har ni fått kolla fostervatten test flera gånger? Erfarenhet om PH stickor och mikroskop diagnos?

     Tacksam om ni åter delar er fostervatten-erfarenhet :D
    Så här har jag det:  Är i v 39, för ca 5dagar sedan fick jag suuuper vattniga flytningar, men bara på morgonen när jag reser mig ur sängen, och kanske någon timma eller tre eftrer att jag gått upp från sängen, ätit frukost osv. 
    Sedan är det ofta hel lugnt under dagen, känns som om de rinner men ser inget i bindan, har provat med ett mörkt tyg men ser då bara en liten fläck på någon cm eller så då och då under dagen. Så inget stadigt flöde.

    Det som rinner är tunnare än  de genomskinliga tjocka flytningarna jag haft under graviditeten. Men genomskinligt-ljust halmgult.  För tre dagar sedan var det ljusrosa vatten två gånger....

    Åkte till förlossningen efter tre dagar trotts att en ssk jag talat med där (denna äldre ssk) att de troligen inte var något. Väl där så möttes jag av en super trevlig ssk, hon tog PH sticka 2 gånger som var positivförvatten , men sedan kommer äldre kollegan jag talat med på telefon in och kollar, förklarar att jag är där i onödan och gör ny gynundersökning. Då pekar äldre kollegan på min tjocka flytning o säger " titta, detta är en tjock klar flytning" tar mikroskoprov på den och dumförklarar mig.

    Mitt problem kvarstår men vill nu inte ringa dem igen... har dessutom en timma att åka till förlossningen.....

     

  • Svar på tråden fostervatten, tecken
  • ballerinakakaoreo

    Låter väldigt skumt att de skickade hem dig med sipprande fostervatten.. jag skulle ha ringt in och bara rådfrågat. Säg att du var inne den (datum) och att du då testade positivt på sipprande fostervatten och undrar vad du gör nu. Eftersom du är så långt gången borde de kunna sätta igång dig pga infektionsrisken

  • eme141
    ballerinakakaoreo skrev 2020-03-06 21:57:15 följande:

    Låter väldigt skumt att de skickade hem dig med sipprande fostervatten.. jag skulle ha ringt in och bara rådfrågat. Säg att du var inne den (datum) och att du då testade positivt på sipprande fostervatten och undrar vad du gör nu. Eftersom du är så långt gången borde de kunna sätta igång dig pga infektionsrisken


    Tack! Som jag förstod det så var anledningen AT de skickade hem mig att de inte såg något i mikroskop... vilket de hävdar att de skulle gjort om det var fostervatten. Då det skulle ha ?fångat något? om det läckte tillräckligt för att vara orolig... trotts positivt PHx2.

    Har känt lite puffar o foster-rörelser idag som tur är. Tänkte att jag får tala med min mvc ssk på tisdag...

    I så fall har jag nu gått en vecka med droppande fostervatten....????
  • Anonym (Lurigt)
    eme141 skrev 2020-03-06 13:34:22 följande:

    HEJ!

    Rann det konstant för er? Sipprade konstant? Färg? Har ni fått kolla fostervatten test flera gånger? Erfarenhet om PH stickor och mikroskop diagnos?

     Tacksam om ni åter delar er fostervatten-erfarenhet :D

    Så här har jag det:  Är i v 39, för ca 5dagar sedan fick jag suuuper vattniga flytningar, men bara på morgonen när jag reser mig ur sängen, och kanske någon timma eller tre eftrer att jag gått upp från sängen, ätit frukost osv. 

    Sedan är det ofta hel lugnt under dagen, känns som om de rinner men ser inget i bindan, har provat med ett mörkt tyg men ser då bara en liten fläck på någon cm eller så då och då under dagen. Så inget stadigt flöde.

    Det som rinner är tunnare än  de genomskinliga tjocka flytningarna jag haft under graviditeten. Men genomskinligt-ljust halmgult.  För tre dagar sedan var det ljusrosa vatten två gånger....

    Åkte till förlossningen efter tre dagar trotts att en ssk jag talat med där (denna äldre ssk) att de troligen inte var något. Väl där så möttes jag av en super trevlig ssk, hon tog PH sticka 2 gånger som var positivförvatten , men sedan kommer äldre kollegan jag talat med på telefon in och kollar, förklarar att jag är där i onödan och gör ny gynundersökning. Då pekar äldre kollegan på min tjocka flytning o säger " titta, detta är en tjock klar flytning" tar mikroskoprov på den och dumförklarar mig.

    Mitt problem kvarstår men vill nu inte ringa dem igen... har dessutom en timma att åka till förlossningen.....

     


    Hej!

    Jag har lite olika erfarenheter. Med första barnet trodde jag att jag läckte fostervatten och var inne för undersökning men det visade sig vara urinläckage. En gynekolog gjorde gynundersökning med sterila instrument. Hon kollade om det kom ut något ut livmodertappen när jag krystade, tittade om det fanns vätska i slidan när jag låg ned, tittade efter fostervatten med ultraljud och kollade även med mikroskop. Hon sa precis som du har fått höra att man alltid ser i mikroskop om det är fostervatten eller ej. Det var inte fostervatten.

    Sen gick vattnet hemma i 39+1, många veckor efter undersökningen, och det var stor skillnad i känsla. Det började med att slemproppen släppte och sen började det sippra. Det rann långsamt hela tiden. Det kändes att det rann även när jag låg ned och det fortsatte rinna i många timmar. Jag hade en binda på mig och den blev överfull.

    Med andra barnet gick vattnet som på film så då var det ännu mindre tveksamheter.

    Med tredje barnet gick vattnet några minuter innan bebisen föddes och det kändes som när vattnet gick med andra barnet. Det knäppte liksom till och sen var det vatten öööverallt.

    Men, med mitt fjärde barn tror jag att vattnet gick hemma några dagar innan förlossningen utan att jag märkte det. Under förlossningen frågade barnmorskan flera gånger om vattnet hade gått hemma, och vattnet gick aldrig inne på förlossningen, så troligen hade det läckt ut tidigare. Jag hade en massa flytningar sista veckan innan förlossningen och trodde att jag läckte urin igen, plus att det var varmt ute så jag svettades. Men det var troligen vattnet.

    En kompis till mig gick fyra dagar innan förlossning efter att vattnet gått hemma, för vårdpersonalen lyssnade inte på henne när hon sa att hon trodde att hon läckte fostervatten. Allt gick bra dock.

    Så man vet aldrig är mitt svar?!
Svar på tråden fostervatten, tecken