• Tom Araya

    Värdering av fastighet

    Jag har ett par frågor om värdering av fastighet som någon kanske kan svara på.

    Det gäller ett enfamiljshus med rätt så stor tomt och en friggebod på landet i Stockholms län.
    Huset är i gott skick och moderniserat, renoverat och tillbyggt i omgångar. Senast borrades det för bergvärmepump.
    Mycket av inredningen är dock gammal, mycket 70- och 80-tal.

    Fråga:

    1. Vad kostar en värdering på ett ungefär, om mäklaren inte samtidigt får säljuppdrag?

    2. Går det att räkna på ett ungefärligt värde i förhållande till taxeringsvärde, exempelvis att taxeringsvärdet brukar ligga på XX% av marknadsvärdet?

  • Svar på tråden Värdering av fastighet
  • Anonym (Anonym)

    Jag googlade på mitt eget namn av nyfikenhet och fick upp såna där som Ratsit, det fanns två sidor till men minns inte namn. På en av dem stod iaf vad mitt hus är värderat till, men det var sjukt hög siffra, kan tänka mig att huset gått upp en tredjedel av det värdet.

    Varför är det så viktigt vad huset är värderat till? Är det Skv som undrar lr så?

  • Tom Araya
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-06 16:15:33 följande:

    Jag googlade på mitt eget namn av nyfikenhet och fick upp såna där som Ratsit, det fanns två sidor till men minns inte namn. På en av dem stod iaf vad mitt hus är värderat till, men det var sjukt hög siffra, kan tänka mig att huset gått upp en tredjedel av det värdet.

    Varför är det så viktigt vad huset är värderat till? Är det Skv som undrar lr så?


    Nej, huset ska säljas och vi har fått ett bud.

    Undrar om det är värt att göra värdering först.

    Taxeringsvärdet har vi.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2020-03-06 16:48:18 följande:
    Nej, huset ska säljas och vi har fått ett bud.

    Undrar om det är värt att göra värdering först.

    Taxeringsvärdet har vi.
    Eftersom en släkting vill köpa det tänkte vi skita i att blanda in mäklare i själva affären.
  • Anonym (Anonym)
    Tom Araya skrev 2020-03-06 16:48:18 följande:
    Nej, huset ska säljas och vi har fått ett bud.

    Undrar om det är värt att göra värdering först.

    Taxeringsvärdet har vi.
    Ok! Vårt hus såldes för taxeringsvärdet plus ca 50 % så det kanske kan ge en fingervisning.
  • MammaTillDansband

    Skatteverkets utgångspunkt är att taxeringsvärdet ska vara ungefär 75% av marknadsvärdet, men det stämmer sällan, brukar kunna diffa rejält åt båda hållet.

    Prata med några mäklarbyråer om vad de tar för värdering + skrivuppdrag, och att du redan har en köpare. De borde kunna ge fastpris på det jobbet, och då får ni ett vattentätt och anpassat kontrakt. Det är också bra för köparen, eftersom hens bank som regel kräver en mäklares värdering för att kunna ge lån.

  • Tom Araya

    Vi har skrivit på papperena nu.

    Huset såldes till en släkting för taxeringsvärde + ca 25% med friskrivningsklausul för säljaren.

    Det var säkert billigt, men nu stannar huset inom släkten.

Svar på tråden Värdering av fastighet