• Fri 6 Mar 2020 16:53
    1108 visningar
    10 svar
    10
    1108

    Ivf utomlands

    Hej,

    Ni som har åkt utomlands , hur många försök har ni gjort i Sverige och viket försök lyckades ni på utomlands.

    Vilka restriktioner fick ni kring äggplock och återföring. Skiljdes det mkt från Sverige?

    Tack:)

  • Svar på tråden Ivf utomlands
  • Fri 6 Mar 2020 20:43
    #1

    Inte gjort vanlig IVF utomlands, men 8 ED. Restriktionerna efter insättning skiljde sig massor jämfört med här där typ allt var tillåtet och man skulle "leva som vanligt".
    Inget kaffe, inget sex, ingen nämnvärd ansträngning, inte cykla, inte bada varmt och inte heller duscha magen för varmt. Ska tilläggas att jag hade haft 4 missfall också så de kanske tog i i överkant, men lydde gjorde jag. Cykla gjorde jag inte ändå. Tungan ute

  • Fri 6 Mar 2020 21:19
    #2

    Taxk för svar.

    Har läst om dig länge, så roligt att ni lyckades tillslut:)

    Jag försöker att leva lite lugnare, springer inte, bär inte tungt eller tränar.

    Så svårt.. däremot så är det nog embryot i första hand som bestämmer ifall den är livsdugligt

  • Fri 6 Mar 2020 21:35
    #3
    Lee*** skrev 2020-03-06 21:19:01 följande:
    Taxk för svar.
    Har läst om dig länge, så roligt att ni lyckades tillslut:)
    Jag försöker att leva lite lugnare, springer inte, bär inte tungt eller tränar.
    Så svårt.. däremot så är det nog embryot i första hand som bestämmer ifall den är livsdugligt
    Tack! Glad

    Jag tror inte levernet påverkar så väldigt mycket faktiskt. Undantag kaffet där man vet att mycket koffein inte är bra. Allt annat är svårt att sia om. Jag gick några kilometer i 32 graders värme dagen efter insättning en gång och blev gravid. Den graviditeten blev mitt 4:e missfall. Efter det fick jag annan medicinering och fick 2 barn på raken. I mitt fall var det ju helt klart det som avgjorde. Men har man gjort flera misslyckade insättningar så vill man ändå försöka göra det man kan för att eventuellt påverka. Det känns ju om inte annat bättre rent psykiskt. Och sluta med kaffe och lite annat är ingen uppoffring i sammanhanget. Jag fick lyftförbud också- allt över 5 kg- men det var ju omöjligt hålla när jag väntade andra barnet och hade en ett-åring hemma. Jag inskränkte det till lyft i och ur vagn och barnstol dock.

    Lycka till var du nu står i processen! {#emotions_dlg.flower}
  • Fri 6 Mar 2020 22:02
    #4

    Vi håller på med syskonförsök. Har 3 frysförsök och 2 färskförsök bakom oss ( ruvar dock på mott andra , men jag tror inte på detta ,blev inget till frysen)

    Jag kommer inte vända mig utomlands, var mer om jag kunde få lite tips på vad jag kan tänka på. Lever rätt lugnt. Så det är ju antingen spermier (pesa/tesa) eller äggen.

    Helt fantastiskt att ni orkade hålla på så länge och värt varje år när ni tillslut lyckades:)

  • Fri 6 Mar 2020 22:07
    #5
    Jag är bara jag skrev 2020-03-06 21:35:30 följande:

    Tack!

    Jag tror inte levernet påverkar så väldigt mycket faktiskt. Undantag kaffet där man vet att mycket koffein inte är bra. Allt annat är svårt att sia om. Jag gick några kilometer i 32 graders värme dagen efter insättning en gång och blev gravid. Den graviditeten blev mitt 4:e missfall. Efter det fick jag annan medicinering och fick 2 barn på raken. I mitt fall var det ju helt klart det som avgjorde. Men har man gjort flera misslyckade insättningar så vill man ändå försöka göra det man kan för att eventuellt påverka. Det känns ju om inte annat bättre rent psykiskt. Och sluta med kaffe och lite annat är ingen uppoffring i sammanhanget. Jag fick lyftförbud också- allt över 5 kg- men det var ju omöjligt hålla när jag väntade andra barnet och hade en ett-åring hemma. Jag inskränkte det till lyft i och ur vagn och barnstol dock.

    Lycka till var du nu står i processen!


    Vad fick du för mediciring de två sista gångerna?
  • Anonym (E.N)
    Fri 6 Mar 2020 22:10
    #6
    Min sambo och jag ska till läkaren den 16 april för att diskutera ivf i Storbritannien som vi bor i! Vi kommer få ett färsk försök och ett frys, sen måste vi betala själva om vi behöver fler försök. Så än så länge vet vi inget, men vad jag kunnat läsa mig till så verkar det vara ganska samma som i Finland (där vi kommer i från) och det i sin tur är ganska likt Sverige. Men som sagt, det kan vara saker som skiljer sig. Det har varit svårt att hitta information, och det skiljer sig väääldigt mycket beroende på var i Storbritannien man bor, 
  • Fri 6 Mar 2020 22:23
    #7
    Lee*** skrev 2020-03-06 22:02:23 följande:
    Vi håller på med syskonförsök. Har 3 frysförsök och 2 färskförsök bakom oss ( ruvar dock på mott andra , men jag tror inte på detta ,blev inget till frysen)
    Jag kommer inte vända mig utomlands, var mer om jag kunde få lite tips på vad jag kan tänka på. Lever rätt lugnt. Så det är ju antingen spermier (pesa/tesa) eller äggen.
    Helt fantastiskt att ni orkade hålla på så länge och värt varje år när ni tillslut lyckades
    Ja du, få saker är värre än att ruva! Timmarna och dagarna segar sig fram och man pendlar mellan hopp och förtvivlan. En sak jag lärt mig efter 10 ruvningar är dock att vad man själv känner, tror och hoppas eller inte hoppas har inget med resultatet att göra. Ingen kunde ha blivit mer förvånad än jag när jag fick veta att jag väntade lillebror! Förvånad Och chocken när det inte blev missfall! Rätt som det är går det. Glad 

    Jag fick dubbel dos Prednisolon sista 2 gångerna och det var skillnaden mellan att bara bli gravid och att få behålla barnen.
  • Sat 7 Mar 2020 09:17
    #8
    Jag är bara jag skrev 2020-03-06 22:23:38 följande:

    Ja du, få saker är värre än att ruva! Timmarna och dagarna segar sig fram och man pendlar mellan hopp och förtvivlan. En sak jag lärt mig efter 10 ruvningar är dock att vad man själv känner, tror och hoppas eller inte hoppas har inget med resultatet att göra. Ingen kunde ha blivit mer förvånad än jag när jag fick veta att jag väntade lillebror!  Och chocken när det inte blev missfall! Rätt som det är går det.  

    Jag fick dubbel dos Prednisolon sista 2 gångerna och det var skillnaden mellan att bara bli gravid och att få behålla barnen.


    "Jag är bara jag" - vilken klinik går du på? Jag skulle också vilja testa med Prednisolon efter 4 missfall... Vet inte vilka kliniker som ger det.

    Jag gör just nu IVF med PGS på Fertinova i Helsingfors men hittills inte lyckats.
  • Sat 7 Mar 2020 13:23
    #9
    AsDfg78 skrev 2020-03-07 09:17:58 följande:

    "Jag är bara jag" - vilken klinik går du på? Jag skulle också vilja testa med Prednisolon efter 4 missfall... Vet inte vilka kliniker som ger det.

    Jag gör just nu IVF med PGS på Fertinova i Helsingfors men hittills inte lyckats.


    Byt till en klinik i något annat land i Europa aå blir det lättare att få kortison utskrivet. Jag är bara jag gick på Unica i Tjeckien har jag för mig, och jag går på Avaclinic i Riga, Lettland. I dessa länder är det lättare att få kortison utskrivet verkar det som när jag pratat med andra ÄD-kvinnor.

    Även i Grekland är det lätt att få kortison, där kan man köpa det själv receptfritt på Grekiska Apotek. Vi köpte det själva i Aten när vi var där för immunutredning för några år sedan.
  • Sat 7 Mar 2020 21:39
    #10
    AsDfg78 skrev 2020-03-07 09:17:58 följande:
    "Jag är bara jag" - vilken klinik går du på? Jag skulle också vilja testa med Prednisolon efter 4 missfall... Vet inte vilka kliniker som ger det.

    Jag gör just nu IVF med PGS på Fertinova i Helsingfors men hittills inte lyckats.
    Unica som Undrande skrev. Tror nästan alla utländska kliniker skriver ut det. Eller om man råkar få en generös privat gynläkare i Sverige. Min läkare skrev ut det på klinikens inrådan. Han skrev ut allt utom progesteron som inte finns i Sverige.
Svar på tråden Ivf utomlands