• Anonym (Ångesten tar över)

Normalt att vara så här rädd för coronaviruset?

Jag går knappt ut längre. Läser på distans, och därför har jag den möjligheten att vara inomhus hela dagen. Jag håller dock på att bli uttråkad av att bara vara hemma. Har inte bjudit hem någon heller för mina vänner jobbar som undersköterskor, barnskötare, lärare, gyminstruktör...... Alla har sociala yrken där de träffar folk, folk och ännu mer folk.

Är en person som lider av ångest. Det gjorde jag innan det här viruset dök upp. Jag isolerade mig inte hemma visserligen. Tar ångestdämpande medicin dagligen.

Hur gör ni andra? Är ni mer försiktiga? Går ni runt med ångest?

• Svar på tråden Normalt att vara så här rädd för coronaviruset?
  • DasNerd

Det går att svara på frågan bara genom att läsa rubriken.

Om man inte är en gamling och har insett att Corona är överallt, så finns det ingen anledning att gå runt och vara det minsta orolig. Och du skapar en tråd. Så din oro är helt oproportionerlig.

• Anonym (Noll)

Lever som vanligt och är inte ett dugg rädd. Så nej, det är inte normalt att reagera som du och få sån ångest.

Menar ni att ni inte är det minsta oroliga? Följer ni nyheterna kring viruset? Blir ni inte påverkade? Jag blir stressad, men läser den ena artikeln efter den andra.

• Anonym (degg)

Jag är inte orolig för egen del. Dock väldigt rädd att min sambo ska drabbas då hon tillhör en riskfgrupp. Tyvärr så verkar de flesta ganska hånfulla och nedlåtande om man påstår att man är orolig. Antar att folk skiter i vilket så länge de själva inte drabbas.

• Anonym (Noll)
    Anonym (Ångesten tar över) skrev 2020-03-06 22:19:19 följande:
    Menar ni att ni inte är det minsta oroliga? Följer ni nyheterna kring viruset? Blir ni inte påverkade? Jag blir stressad, men läser den ena artikeln efter den andra.
    Nej, jag är inte ett dugg orolig. Läser inte nämnvärt mycket om det, men av vad jag läst består de smittade mestadels av de som rest i områden med många smittade ( som norra Italien) eller såna som varit i direkt kontakt med smittade. Allmän smittspridning pågår inte. Skulle det gå så långt tillhör jag ingen riskgrupp. Barn smittas sällan. Det var samma hysteri när svininfluensan kom. Den fick jag några år senare och överlevde. Har varit mycket sjukare i vanlig influensa som barn.
    Anonym (degg) skrev 2020-03-06 22:25:14 följande:

Jag är inte orolig för egen del. Dock väldigt rädd att min sambo ska drabbas då hon tillhör en riskfgrupp. Tyvärr så verkar de flesta ganska hånfulla och nedlåtande om man påstår att man är orolig. Antar att folk skiter i vilket så länge de själva inte drabbas.

Jag har familj och släkt som jag är orolig för också. Tråkigt att folk varit nedlåtande när du talat om din oro. Fullt förståeligt att du är orolig för din sambo.
  • Anonym (ninna)

Med riddare Tengil vid rodret är det normalt, ja. Vi vet att vi ljugs rakt upp i ansiktet. Som vanligt.

• DasNerd
    Anonym (Ångesten tar över) skrev 2020-03-06 22:19:19 följande:

Jag ser allvaret i viruset, men det gör mig inte orolig, även om jag inte ger mig själv de bästa av chanser om jag skulle drabbas. Om jag drabbas och mår sämre, går min oro upp. På samma sätt som min oro för cancer går upp när jag kommer att bli diagnosticerad med cancer, vilket lär bli för eller senare.
  • Anonym (degg)
    Anonym (Ångesten tar över) skrev 2020-03-06 23:32:28 följande:
    Jag har familj och släkt som jag är orolig för också. Tråkigt att folk varit nedlåtande när du talat om din oro. Fullt förståeligt att du är orolig för din sambo.
    Ja, min amatörteori är att dessa människor faktiskt är oroliga, men hanterar det genom att fullkomligt förneka riskerna. Jag tycker verkligen inte man ska drabbas av total panik eller så, men det skadar inte att tänka till lite och minimera riskerna.
Svar på tråden Normalt att vara så här rädd för coronaviruset?