• Sat 7 Mar 2020 13:42
    1412 visningar
    22 svar
    22
    1412

    Kan hon kräva mig på pengar?

    Hej!

    Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal osv. Men nu blev det inte så.

    Hen ville att jag skulle börja utföra en tjänst i dennes företag.

    Erbjöd mig att stå för alla kostnader och hen sa nej (ville betala allting själv så att följande situation inte skulle hända)

    Påpekade även när en försäkring togs på mig i dennes företag att jag ville betala för den.

    Nu har det blivit så att jag inte har möjlighet att satsa på det och det sa jag redan i december.

    Var också tydlig redan från början med att säga att jag inte kommer ha möjlighet att vara där mer än Max 50% och att jag eventuellt skall resa bort en längre tid (månader)

    Hen har uppenbarligen inte tyckt att det är ett hinder fram tills nu.

    Nu vill hen kräva mig på pengar för inventarierna hen köpt in, försäkring samt presentkort (??? Vem säljer presentkort för en tjänst som inte ens är i bruk??)

    Har utfört en enda behandling under denna tid, som betalades och registrerades i hens företag.

    - Kan hen verkligen kräva mig på det här?

    Jag har inget registrerat företag och har inte heller något avtal eller kontrakt tillsammans med hen vad gäller varken anställning eller material. (Vilket jag dock frågat efter)

    - Erbjöd mig att stå för inventarierna och min försäkring som ?kompensation?, men hen säger att hen skall skicka en räkning till mig.

    - Hur ska hon kunna göra det?

    Vad för ?tjänst? ska hon fakturera, jag är ju privatperson och har inte köpt eller ingått något avtal med henne.

    - Hen kräver att jag hämtar grejerna inklusive inventarier i morgon.

    Jag vill inte ha inventarierna men skulle kunna ta med mig dessa för att va schysst.

    MEN jag vill inte ta med dem och hon tror att jag på

    Något sätt gått med på

    Hennes krav. Vad gör man?

  • Svar på tråden Kan hon kräva mig på pengar?
  • Sat 7 Mar 2020 13:55
    #1

    Just nu hämta ingenting, om du gor det accepterar/visar du att ni hade ett avtal.

  • Sat 7 Mar 2020 14:01
    #2
    Tow2Mater skrev 2020-03-07 13:55:17 följande:

    Just nu hämta ingenting, om du gor det accepterar/visar du att ni hade ett avtal.


    Men sakerna som tillhör mig måste jag väl kunna hämta? Som jag haft med mig dit?
  • Sat 7 Mar 2020 14:10
    #3
    Surprised88 skrev 2020-03-07 14:01:36 följande:
    Men sakerna som tillhör mig måste jag väl kunna hämta? Som jag haft med mig dit?
    ja, jag menar bara saker som hon kopt in for dig.
  • Sat 7 Mar 2020 14:12
    #4
    Tow2Mater skrev 2020-03-07 14:10:31 följande:

    ja, jag menar bara saker som hon kopt in for dig.


    Det var min tanke också.

    Att bara ta med det som är mitt sedan innan.

    Bör jag klargöra för henne att jag enbart kommer hämta det som tillhör mig eller ska jag bara strunta i att ta med mig det?
  • Sat 7 Mar 2020 14:28
    #5

    Absolut inte. Är en person så dum att de slänger ut pengar på något som inte ens finns på papper får den skylla sig själv. Gör ingenting, bryt all kommunikation. Även sms kan anses "bevisa" att du är skyldig personen pengar, även om det skulle väga otroligt lätt i sammanhanget.

  • Sat 7 Mar 2020 14:30
    #6

    Och ta inte med något öht som den personen betalat för, även om den säger att den vill att du ska! Den kan försöka hävda att du ska betala för det i efterhand eller i värsta fall anklaga dig för stöld!

    Du ska bara hämta saker om du har kvitton för inköp av de sakerna.

  • Sat 7 Mar 2020 14:47
    #7
    Mortiscia80 skrev 2020-03-07 14:28:40 följande:

    Absolut inte. Är en person så dum att de slänger ut pengar på något som inte ens finns på papper får den skylla sig själv. Gör ingenting, bryt all kommunikation. Även sms kan anses "bevisa" att du är skyldig personen pengar, även om det skulle väga otroligt lätt i sammanhanget.


    Tack för svar!

    Eftersom hen inte svarat något efter det om att jag ska hämta rubb och stubb och hen skickar en räkning så känns det meningslöst att ens förvarna om att jag bara hämtar mina egna grejer?

    Tyvärr måste jag lämna nyckeln personligen då det inte finns inkast osv.

    Har ju erbjudit mig att betala för de 4 sakerna och min försäkring men hen godtog inte det utan skall tydligen kräva mer.
  • Sat 7 Mar 2020 14:52
    #8
    Surprised88 skrev 2020-03-07 14:47:35 följande:
    Tack för svar!

    Eftersom hen inte svarat något efter det om att jag ska hämta rubb och stubb och hen skickar en räkning så känns det meningslöst att ens förvarna om att jag bara hämtar mina egna grejer?

    Tyvärr måste jag lämna nyckeln personligen då det inte finns inkast osv.

    Har ju erbjudit mig att betala för de 4 sakerna och min försäkring men hen godtog inte det utan skall tydligen kräva mer.
    Precis, dina privata saker ska du så klart kunna hämta men har personen skickat en räkning nu alltså, eller du tänker på ifall det kommer en? Du ska skriftligen bestrida fakturan och sedan låta bli att betala, annars blir det också ett bevis emot dig. Om personen anser dig skyldig pengar iom skickad faktura till dig får den väl försöka dra i det lasset på egen hand.

    Nyckeln ska du skicka i ett rek.brev, då han personen aldrig hävda att du inte lämnat tillbaka den.

    Betala inte ett rött öre, varken för försäkring eller något annat. Jämställ det med att jag som skriver här tar ut en försäkring på dig, jättesnällt så klart men inget jag kan avkräva betalning för.
  • GGN
    Sat 7 Mar 2020 15:19
    #9

    Följer.

  • Sat 7 Mar 2020 15:19
    #10
    Mortiscia80 skrev 2020-03-07 14:52:01 följande:

    Precis, dina privata saker ska du så klart kunna hämta men har personen skickat en räkning nu alltså, eller du tänker på ifall det kommer en? Du ska skriftligen bestrida fakturan och sedan låta bli att betala, annars blir det också ett bevis emot dig. Om personen anser dig skyldig pengar iom skickad faktura till dig får den väl försöka dra i det lasset på egen hand.

    Nyckeln ska du skicka i ett rek.brev, då han personen aldrig hävda att du inte lämnat tillbaka den.

    Betala inte ett rött öre, varken för försäkring eller något annat. Jämställ det med att jag som skriver här tar ut en försäkring på dig, jättesnällt så klart men inget jag kan avkräva betalning för.


    Jag tänker om hen faktiskt skickar en räkning. Hur hen nu skulle kunna det? Har ju inte köpt en tjänst eller ingått något avtal med hen.

    I så fall kommer jag att bestrida den precis som du säger.

    Vet inte om hen kommer vara på plats när jag ska hämta grejerna och kräva nyckeln då om inte så är Det dock troligen så att en annan som arbetar där kommer vara den enda på plats när nyckeln lämnas.

    Men du tycker ändå att jag skall skicka rekommenderat?

    Jag förstår ditt resonemang. Man vill ju liksom vara schysst men nu känner jag mest att jag Tröttnat på skiten och vill bara att det ska vara över :(
Svar på tråden Kan hon kräva mig på pengar?