• Underblunder

    gravid och ingen matlust

    Är gravid i vecka 8

    Har tappat matlusten helt, tycker det känns jobbigt att äta och är inte sugen på nåt och inget smakar gott, förutom möjligtvis vitt bröd. Vet att jag måste äta men skjuter upp det och äter nog mindre än vad jag borde. Har nån tips på nåt lätt-ätet men ändå nyttigt för barnet.
    Jag är även orolig för missfall då jag hade ett för ca 10 år sedan och det här är min första graviditet sen dess.
    Har någon annan också tappat aptiten? Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden gravid och ingen matlust
  • Anonym (Vera)

    Jag mådde illa och tyckte tanken på att äta var jobbig fram till ca v 17. Jag tillät mig att äta det jag kunde: turkisk yoghurt och Vickningschips. Jag överlevde på den märkliga dieten Det är ju en begränsad tid i livet.

  • Underblunder

    Okej tack

    jag försöker tvinga i mig vanlig mat men det känns riktigt jobbigt, men om du överlevde på chips och yoghurt kanske jag kan göra detsamma på havremjölk, yoghurt och franska.
    Men jag vill så gärna äta bra för barnet, känns som jag kommer att skylla på mig själv om det blir missfall och jag inte ätit bra :(

  • Anonym (Mamma)

    Under min graviditet kunde jag efter några månader inte äta något kött alls, alltså inte korv eller nåt liknande heller, fullständig aversion. Men det finns bra information online om vilken mat man kan äta som innehåller protein ändå.

    Jag kan annars föreslå t ex keso och all slags frukt. En av mina favoriter var neutral yoghurt med upptinad frusen frukt, som en blandning kan man säga. Det var t ex mango och hallon, lite blåbär osv.

  • Barbro45

    Är det du klarar av. Naturen har sett till så att barnet får det som behövs. Du måste äta extremt dåligt, typ svält för att det ska skada barnet. Se till att du får i dig vätska, annars får du bara huvudvärk.

  • Underblunder

    Okej tack så mycket för svar, då slutar jag försöka tvinga i mig, och försöker äta sånt som går istället, även fast det kanske inte har så mycket näring..

Svar på tråden gravid och ingen matlust