• Millimillimeter

    Ännu en namntråd-flicknamn

    Ännu en namntråd, men det är ju så kul!!

    Här har ni en salig blandning av flicknamn som jag gillar och tar tacksamt emot era tankar om namnen och såklart vilket ni tycker är finast. Väntar lillasyster med bf april.

    Kom gärna med andra förslag på flicknamn, syster heter Julia.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ännu en namntråd-flicknamn
  • Barbro45

    Jag är väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant. De ger intryck av styrka och självständighet. De flesta av våra flicknamn avslutas med vokal, gulligt och snällt. Mina favoriter bland dina förslag är Ingrid, Sigrid, Estrid. Sedan finns ju också Karin, Hedvig, Birgit, Rut och Kerstin alla namn som avslutas med konsonant.

  • Barbro45

    Jag är väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant. De ger intryck av styrka och självständighet. De flesta av våra flicknamn avslutas med vokal, gulligt och snällt. Mina favoriter bland dina förslag är Ingrid, Sigrid, Estrid. Sedan finns ju också Karin, Hedvig, Birgit, Rut och Kerstin alla namn som avslutas med konsonant.

  • Anonym (ingetslårenviking)

    Riktiga vikinganamn ska det vara! Ingrid eller Sigrid!

  • Elle N

    Oj, jag försökte rösta på Emmy, men det hamnade på Clara av misstag!

    Jag gillar verkligen Amelie också. Men alla namn på din lista är fina och skulle passa med Julia. Vissa passar såklart bättre... Julia och Lovisa eöörr Julia och Cornelia t.ex.

    Men jag hade nog väntat och kollat vilket namn som passar bäst på lilla tjejen!

  • fluu

    Lovisa, Ingrid, Alma - Rejäla, starka och bra på alla sätt!

    Clara och Estrid - samma sm ovan fast vackrare och ljuvare(dvs lite mindre tyngd).

    Sigrid - samma som Lovisa och gänget fast med risk för trista smeknamn.

    Emmy och Amanda - trevliga och enkla, men söta.

    Övriga namn är inte dåliga, men är på olika vis inte min grej.

    Ingrid är min favorit.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Millimillimeter
    Barbro45 skrev 2020-03-07 19:50:55 följande:

    Jag är väldigt förtjust i flicknamn som avslutas med en konsonant. De ger intryck av styrka och självständighet. De flesta av våra flicknamn avslutas med vokal, gulligt och snällt. Mina favoriter bland dina förslag är Ingrid, Sigrid, Estrid. Sedan finns ju också Karin, Hedvig, Birgit, Rut och Kerstin alla namn som avslutas med konsonant.


    Håller med! Gillar starka namn! Sigrid är min favorit och sambon tycker om Ingrid. Estrid är lite kul eftersom det är mindre vanligt. Kerstin som du föreslår är underbart men får inte med mig pappan på det. Karin blir nog andranamn för det heter barnets farmor.

    Tack för dina tankar!
  • Millimillimeter
    Elle N skrev 2020-03-08 02:42:05 följande:

    Oj, jag försökte rösta på Emmy, men det hamnade på Clara av misstag!

    Jag gillar verkligen Amelie också. Men alla namn på din lista är fina och skulle passa med Julia. Vissa passar såklart bättre... Julia och Lovisa eöörr Julia och Cornelia t.ex.

    Men jag hade nog väntat och kollat vilket namn som passar bäst på lilla tjejen!


    Tack för dina tankar om namnen! Vi kommer vänta och se vad hon ser ut som men ändå kul att förbereda nedkomst och bolla namn, ha några favoriter. Amelie är en favorit sen länge. Cornelia är pappans förslag och Lovisa kom jag nyligen på att jag gillar... Det finns så många fina namn vilket gör det sååå svårt!
  • Millimillimeter
    fluu skrev 2020-03-08 16:16:41 följande:

    Lovisa, Ingrid, Alma - Rejäla, starka och bra på alla sätt!

    Clara och Estrid - samma sm ovan fast vackrare och ljuvare(dvs lite mindre tyngd).

    Sigrid - samma som Lovisa och gänget fast med risk för trista smeknamn.

    Emmy och Amanda - trevliga och enkla, men söta.

    Övriga namn är inte dåliga, men är på olika vis inte min grej.

    Ingrid är min favorit.


    Tack för dina tankar! Jättekul att du radar upp dem allihop sådär. Ingrid är pappans favorit och Sigrid är ett av mina förslag, jag har en lång lista... Älskar att leta namn och prata om namn, vet inte varför. Men det är extra svårt att välja till sina egna barn.
  • Elle N
    Millimillimeter skrev 2020-03-08 22:16:24 följande:

    Tack för dina tankar om namnen! Vi kommer vänta och se vad hon ser ut som men ändå kul att förbereda nedkomst och bolla namn, ha några favoriter. Amelie är en favorit sen länge. Cornelia är pappans förslag och Lovisa kom jag nyligen på att jag gillar... Det finns så många fina namn vilket gör det sååå svårt!


    Om du gillar Lovisa så är Louisa ett lite ovanligare men väldigt likt namn. Jag kan föredra Louisa för att det känns mjukare, och det kommer att vara enklare på engelska.

  • Xenia

    Jag röstade på Amelie. Mjukt och fint namn.

    Annars så gillar jag "romerska namn" med Julia, som är ett gammalt romerskt namn. Cornelia eller Amanda skulle passa bra.

  • Millimillimeter
    Xenia skrev 2020-03-19 15:15:05 följande:

    Jag röstade på Amelie. Mjukt och fint namn.

    Annars så gillar jag "romerska namn" med Julia, som är ett gammalt romerskt namn. Cornelia eller Amanda skulle passa bra.


    Tack! Där har du en poäng! Något förslag på ett sådant namn som jag inte har som alternativ?
  • Xenia

    Många klassiska namn har romerskt ursprung:
    Alba, Antonia, Aurelia, Camilla, Cecilia, Diana, Claudia, Emilia, Flavia, Marina, Martina, Sabina

Svar på tråden Ännu en namntråd-flicknamn