• Wkdvlsö

    En fråga om bolån, hur ska vi göra?

    Min fru och jag har hittat vårt drömhus, men tajmingen är inte den allra bästa men samtidigt inte jättedålig. Jag ringde banken för att få råd men blev inte klokare för det.

    Jag är fast anställd med cirka 35000kr i lön före skatt, och min fru håller på att gå färdigt sin utbildning och gör praktik denna termin som är hennes sista. Efter praktiken är det väldigt stor chans att hon får jobba kvar, historiskt sett har alla praktikanter fått vara kvar, och de är redan jättenöjda med hennes insatser. Det är även stor efterfrågan på arbetsmarknaden. Vi räknar med att hon kommer få en liknande lön som mig fr o m juni.

    Vi kan lägga in 30-35% av värdet av bostaden, men eftersom det finns två större renoveringsbehov vill vi lägga max 30%. De är inte akuta utan kan göras inom 5 år. Då har vi cirka 500 000kr kvar att renovera för vilket räcker gott och väl. Vi har inga lån eller betalningsanmärkningar sedan tidigare.

    Problemen är för det första att jag inte kan lägga till min fru som medsökande får då får jag inget lånelöfte. Men söker jag själv utifrån ovanstående premisser får jag lånelöfte. Men då är jag belånad till över 450% av min årsinkomst och måste amortera mer. Vilket egentligen är okej, vi vill amortera mycket redan från början.

    Men för det andra, när jag frågade banken om jag köper huset nu och när min fru har fått fast tjänst (kan ta 6 månader pga de troligtvis börjar med en provanställning) om vi då kan lägga till henne på lånet för att dels få bestämma själva mer över hur vår ekonomi ska se ut, hur mycket vi ska amortera, och att vi inte kommer vara belånade över 450%, så kunde banken inte riktigt svara på det? Nya regler sade de, och att de inte har stött på detta tidigare. Möjligtvis om vi har en obunden ränta men troligtvis kommer det vara svårt att ändra de andra faktorerna, blev vi tillsagda.

    Sätter vi oss i en skitsituation genom att köpa huset? Varför kan inte båda stå på lånet? Jag vill ju inte bli ?straffad? (belånad över 450%) för en situation som löser sig om sex månader. Ekonomiskt sett kommer vi inte att ha problem med månadskostnaden. Vi har i nuläget en hyreslägenhet med över 10 000kr i hyra. Självklart kan banken inte lita på mitt ord om att hon blir fast anställd men förutsättningar förbättras och ändras väl för alla genom livet?

  • Svar på tråden En fråga om bolån, hur ska vi göra?
  • Anonym (Anonym)

    Varför måste din fru stå med på lånet? De dras ju på ditt konto då men hon kan väl bara föra över en summa i månaden. Sedan vid deklarationen så får du väl föra över hälften av det du får i avdrag på räntan.

    Dessutom, ett lån ska ju omförhandlas efter några år så då kan man väl lika gärna ta ett "nytt" lån i samma bank men med er båda som låntagare.

  • Wkdvlsö
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 07:39:24 följande:

    Varför måste din fru stå med på lånet? De dras ju på ditt konto då men hon kan väl bara föra över en summa i månaden. Sedan vid deklarationen så får du väl föra över hälften av det du får i avdrag på räntan.

    Dessutom, ett lån ska ju omförhandlas efter några år så då kan man väl lika gärna ta ett "nytt" lån i samma bank men med er båda som låntagare.


    Brukar inte båda två stå på bolånet? Nu har vi så klart inga planer på att skilja oss men rimligtvis vore det väl bättre att båda står på lånet? Eller?

    Det visste jag inte, tack! Det är sådan här information jag behöver. Jag är dåligt insatt.
  • Anonym (Anonym)
    Wkdvlsö skrev 2020-03-08 07:43:45 följande:
    Brukar inte båda två stå på bolånet? Nu har vi så klart inga planer på att skilja oss men rimligtvis vore det väl bättre att båda står på lånet? Eller?

    Det visste jag inte, tack! Det är sådan här information jag behöver. Jag är dåligt insatt.
    Eftersom ni är gifta så spelar det ingen roll vem som står på lånet, det räknas ändå ihop i en klump när man gör bodelningen. Alla skulder minus alla tillgångar, dela resten på två. Men det beror ju lite på om ni har äktenskapsförord som säger annat, i värsta fall kan ni då skriva ett privat skuldebrev mellan varandra.

    Ja man får ju inte låsa lån så många år numera, max tio år, och det ska man bara göra om man får bra ränta.
  • Tveksamt

    Ha lånet obundet och ta ett nytt lån när frugan fått fast. Om nödvändigt i annan bank, ni bör ju kunna förhandla er till andra villkor när ni själva går in med andra villkor då.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Ms H

    Det med 450 %, skulle det bli annorlunda om ni fick ta gemensamt lån nu, har din fru någon lön?

  • Wkdvlsö
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-08 07:58:01 följande:

    Eftersom ni är gifta så spelar det ingen roll vem som står på lånet, det räknas ändå ihop i en klump när man gör bodelningen. Alla skulder minus alla tillgångar, dela resten på två. Men det beror ju lite på om ni har äktenskapsförord som säger annat, i värsta fall kan ni då skriva ett privat skuldebrev mellan varandra.

    Ja man får ju inte låsa lån så många år numera, max tio år, och det ska man bara göra om man får bra ränta.


    Jaha. Så egentligen har det inget betydelse? Offtopic, men varför får jag lånelöfte om jag utesluter henne som medsökande trots att premisserna är desamma?
  • Wkdvlsö
    Tveksamt skrev 2020-03-08 08:09:59 följande:

    Ha lånet obundet och ta ett nytt lån när frugan fått fast. Om nödvändigt i annan bank, ni bör ju kunna förhandla er till andra villkor när ni själva går in med andra villkor då.


    Det här låter vettigt, tack!
  • Anonym (Anonym)
    Wkdvlsö skrev 2020-03-08 08:13:29 följande:
    Jaha. Så egentligen har det inget betydelse? Offtopic, men varför får jag lånelöfte om jag utesluter henne som medsökande trots att premisserna är desamma?
    Precis, iaf för er personliga del. Det blir ju en del praktiska skillnader, så klart, men inget som jag ser skulle skapa problem för er.

    Jag vet inte exakt hur bankernas uträkningar fungerar men så här är min teori:
    Du söker ensam, med god ekonomi = du kommer klara lånet.
    Ni söker tillsammans, med en helt annan ekonomisk bild eftersom man då räknar på två personer som ska försörjas och inte bara en = er gemensamma ekonomi täcker inte upp både lån och försörjning för båda.
  • Wkdvlsö
    Ms H skrev 2020-03-08 08:11:12 följande:

    Det med 450 %, skulle det bli annorlunda om ni fick ta gemensamt lån nu, har din fru någon lön?


    I nuläget har hon inte lön (bara CSN) eftersom hon gör praktik. I juni förväntar vi oss att hon blir anställd och då blir belåningen cirka 250%. Hon kommer inte skriva på ett kontrakt förrän i april, så vi är precis på gränsen till att slippa extra amorteringen, om vi köper huset nu.
  • Anonym (Anonym)
    Wkdvlsö skrev 2020-03-08 08:21:10 följande:
    I nuläget har hon inte lön (bara CSN) eftersom hon gör praktik. I juni förväntar vi oss att hon blir anställd och då blir belåningen cirka 250%. Hon kommer inte skriva på ett kontrakt förrän i april, så vi är precis på gränsen till att slippa extra amorteringen, om vi köper huset nu.
    Tänk på att banken inte kommer vilja ha med henne på lån från april bara för att hon har anställning, de kommer att vilja se en "tills vidare" först och det är generellt ett halvår till då.
Svar på tråden En fråga om bolån, hur ska vi göra?