• iris b

    Starkare graviditetstest efter blödning... missfall?

    För över en vecka sedan testade jag jättesvagt positivt på BIM-dagen. Tyckte testet var lite för svagt för att vara på självaste BIM-dagen så jag hade inga höga förhoppningar. Clearblue digitalt visade inte gravid. Två-tre dagar senare började jag blöda, som en vanlig mens i mängd och antal dagar, så jag tänkte att det var ett missfall. Tog ett test några dagar senare för kontrollera att testet blev svagare men då var det snarare starkare. Tog ett till digitalt test som visade gravid 1-2 dagar. Nu ca 8 dagar senare visar testet jättestarkt och det digitala testet visar gravid 2-3 veckor. Enligt senaste mens är jag i v 5+3. Ska ringa gyn kommande vecka tänkte jag... orolig att det är nåt som inte stämmer! orolig för utomkveds :( har även tidigare haft en mola. Nån som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Starkare graviditetstest efter blödning... missfall?
  • Mortiscia80

    Det är inte ovanligt att ha mens i början innan kroppen ställt in sig på att man är gravid. Du ska naturligtvis bli undersökt, faktum är att du borde ha gått redan första dagen av riklig blödning. Du kan ha fått missfall och kroppen fortsätter producera hormon ett tag till, eller så är du gravid och kroppen har bara inte kommit ikapp riktigt än.

  • iris b
    Mortiscia80 skrev 2020-03-08 08:31:20 följande:

    Det är inte ovanligt att ha mens i början innan kroppen ställt in sig på att man är gravid. Du ska naturligtvis bli undersökt, faktum är att du borde ha gått redan första dagen av riklig blödning. Du kan ha fått missfall och kroppen fortsätter producera hormon ett tag till, eller så är du gravid och kroppen har bara inte kommit ikapp riktigt än.


    Hoppas det är så, att kroppen inte ställt om sig ännu... Ringde gyn idag och fick ett väntat svar; avvakta... de kan ändå inte se något på ultraljud när det är så tidigt. Skulle återkomma om 1-2 veckor för att få ett VUL. Och söka akut om jag börjar få jätteont i magen. Hatar denna ovisshet :(
  • Rodbonan

    Åh förstår frustrationen :( Jag är ingen expert men låter ändå lite konstigt att digitala testet med veckoindikator skulle öka vid missfall. Håller tummarna för dig!

  • Mortiscia80
    iris b skrev 2020-03-09 18:52:03 följande:
    Hoppas det är så, att kroppen inte ställt om sig ännu... Ringde gyn idag och fick ett väntat svar; avvakta... de kan ändå inte se något på ultraljud när det är så tidigt. Skulle återkomma om 1-2 veckor för att få ett VUL. Och söka akut om jag börjar få jätteont i magen. Hatar denna ovisshet :(
    Ja, alltså, det är klart man ska avvakta med själva graviditetstester, men av det man kan läsa online ska man absolut söka läkarvård om man misstänker att man är gravid och har kraftiga blödningar. Jag förstår inte hur de bara kan vifta bort det så där :s
  • Miva

    Jag hade mens, sedan blödde 4 veckor efter mens och är nu i vecka 25 med en friskt barn. Blödde till och från till vecka 12. Mina graviditetstest blev starkare hela tiden så jag fick göra ett vul i vecka 8 som bekräftade min graviditet. Så blödningar behöver inte betyda missfall eller att något är fel har jag lärt mig nu!

  • iris b
    Mnhol skrev 2020-06-02 10:20:03 följande:

    Hur har det gått för dig?


    Det var ett missfall. Men det tog drygt två veckor innan jag fick neg gravtest. Nu är jag gravid igen i vecka 7 så hoppas det går vägen denna gång :)
Svar på tråden Starkare graviditetstest efter blödning... missfall?