• Anonym (Hm)

Bruna prickar på kuddarna i sängen - vägglöss eller svartmögel eller vad kan det vara? Läs beskrivningen.

Vi har fått massor bruna prickar på våra kuddar i sängen. Prickarna är över hela örngotten. Det är enstaka prickar på täcket också men ingenting på madrassen eller i sömmarna där. Har lyft på madrassen och sängen, men hittar inga prickar där. Jag och min sambo har inte några bett. Är såklart rädd att detta ska vara vägglöss men min sambo har fått vägglössbett tidigare i sitt liv och inga bett nu så det känns lite tveksamt ändå. Kan det vara något annat än vägglöss eller är det kört?

• Svar på tråden Bruna prickar på kuddarna i sängen - vägglöss eller svartmögel eller vad kan det vara? Läs beskrivningen.
  • Anonym (Hmmm...)

Mögel uppkommer av fukt som aldrig torkar. Låter det troligt?

• Anonym (Ellie)

Jag gissar på vanliga huvudlöss, för bruna prickar på kudden är deras avföring. Alla får inte massiv klåda av lössens bett, det beror på hur känslig man är.

"Klåda och små skrapsår i hårbotten, främst runt öron och nacke där huvudlössen trivs bäst. Klåda förekommer dock inte alltid. Svarta prickar eller pulver på huvudkudden kan vara tecken på huvudlöss."

Ta och inspektera varandras hårbotten ordentligt är mitt tips.

Vi har bara haft löss en gång i familjen men Hedrin-produkterna hjälpte oss väldigt bra och eftersom de är baserade på mineralolja så bygger de inte resistens hos lössen.

• Aikido

Din sambo smygäter antagligen choklad eller snortar pulverkaffe.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2020-03-08 18:17:23 följande:

Mögel uppkommer av fukt som aldrig torkar. Låter det troligt?

Jag vet inte om det är fuktigt hos oss? Hur vet man? Bor inte i nyproduktion utan en rätt gammal lägenhet.

Men nej, det kanske inte låter troligt för då vore väl täcket och allt också drabbat? Tar man ut själva kudden ur örngottet finns inga prickar någonstans heller. Men vi har haft dessa prickar ett tag nu och ingen av oss får bett. Jag har väldigt känslig hud också och som jag skrev har min sambo fått bett av vägglus för flera år sedan (flera lägenheter sedan) och då borde han väl få utslag nu också? Hmm...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ellie) skrev 2020-03-08 18:20:10 följande:

Jag gissar på vanliga huvudlöss, för bruna prickar på kudden är deras avföring. Alla får inte massiv klåda av lössens bett, det beror på hur känslig man är.

"Klåda och små skrapsår i hårbotten, främst runt öron och nacke där huvudlössen trivs bäst. Klåda förekommer dock inte alltid. Svarta prickar eller pulver på huvudkudden kan vara tecken på huvudlöss."

Ta och inspektera varandras hårbotten ordentligt är mitt tips.

Vi har bara haft löss en gång i familjen men Hedrin-produkterna hjälpte oss väldigt bra och eftersom de är baserade på mineralolja så bygger de inte resistens hos lössen.

Okej tack för tipset! Ska forskade vidare i det och kolla upp! Har ingen klåda alls i huvudet men örngotten är verkligen DRABBADE.
  • Anonym (Hm)
    Aikido skrev 2020-03-08 18:21:20 följande:

Din sambo smygäter antagligen choklad eller snortar pulverkaffe.

Faktiskt troligt tyvärr :( Haha!
  • Anonym (K)
    Anonym (Hm) skrev 2020-03-08 18:25:54 följande:
    Okej tack för tipset! Ska forskade vidare i det och kolla upp! Har ingen klåda alls i huvudet men örngotten är verkligen DRABBADE.
    Bästa är att köpa en luskam och kamma igenom håret över en spegel. 

Annars, ta och rufsa håret över ett vitt papper det första du gör på morgonen när du stiger upp. Om det är löss så kommer det ju ramla prickar på pappret då. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (K) skrev 2020-03-08 20:33:27 följande:

Bästa är att köpa en luskam och kamma igenom håret över en spegel. 

Annars, ta och rufsa håret över ett vitt papper det första du gör på morgonen när du stiger upp. Om det är löss så kommer det ju ramla prickar på pappret då. 

Men HUR kan löss inte klia? Sååååå mycket prickar på kudden och inte en enda känning i hårbotten? Min sambo är rakad på huvudet också så borde jag inte ha sett löss redan? Jag ska absolut kolla upp detta men känns inte helt troligt TYVÄRR. Hade absolut hellre haft huvudlöss än vägglöss men ja......
  • Aikido
    Anonym (Hm) skrev 2020-03-08 20:44:11 följande:
    Men HUR kan löss inte klia? Sååååå mycket prickar på kudden och inte en enda känning i hårbotten? Min sambo är rakad på huvudet också så borde jag inte ha sett löss redan? Jag ska absolut kolla upp detta men känns inte helt troligt TYVÄRR. Hade absolut hellre haft huvudlöss än vägglöss men ja......
    Huvudlöss är ett av naturens mindre trevliga kräk. Varje huvudlus kånkar runt på en liten fästingnymf (som den bitit benen av så den inte kan smita). Varje gång lusen blir hungrig tvingar den fästingen att bita ett hål (fästingar har bedövningsmedel i sin saliv) som den sedan sörplar från. De bruna fläckarna kommer från fästingens maginnehåll då lusen som tvångsmedel brukar sopa till fästingen i magen tills den spyr.
  • Anonym (Hm)
    Aikido skrev 2020-03-08 21:11:59 följande:

Huvudlöss är ett av naturens mindre trevliga kräk. Varje huvudlus kånkar runt på en liten fästingnymf (som den bitit benen av så den inte kan smita). Varje gång lusen blir hungrig tvingar den fästingen att bita ett hål (fästingar har bedövningsmedel i sin saliv) som den sedan sörplar från. De bruna fläckarna kommer från fästingens maginnehåll då lusen som tvångsmedel brukar sopa till fästingen i magen tills den spyr.

Hahaha! Du har varit i mina trådar förut. Alltid lika härlig!
Svar på tråden Bruna prickar på kuddarna i sängen - vägglöss eller svartmögel eller vad kan det vara? Läs beskrivningen.