• Whirlwind

    Får man ha sina barn på fritids när bonus är hemma ?

    Hej. Jag undrar om det är okej att ha barn på fritids från 06 till 17 (morgon/em) när man har en sambo / bonusförälder som är hemma och är föräldraledig? Dvs barnen går efter biologiska pappans jobb schema. Vore intressant att veta . Mvh

  • Svar på tråden Får man ha sina barn på fritids när bonus är hemma ?
  • erikaABC
    Wolfie13 skrev 2020-03-08 22:16:06 följande:

    Shit vilken hemskt lång dag på förskolan, stackars barn :(


    nej, det är fritids , inte förskola
  • Whirlwind

    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.

  • Långbenopluto
    Whirlwind skrev 2020-03-08 22:19:23 följande:
    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.
    uppenbarligen vill styvmamma inte ha dom där, så var glad att dina barn är nånstans där dom blir väl omhändertagen (fritids).
  • Snacka
    Whirlwind skrev 2020-03-08 22:19:23 följande:

    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.


    Hej. Jag förstår hur du känner. Jag är själv bonusmamma och har alltid hämtat hem bonusbarn om jag slutat tidigare än pappan och när jag var sjukskriven (fysisk skada) gick de natuligvis hem efter skolan om de inte ville stanna på fritis själva. De enda jag gjort till skillnad från pappan är att jag unnat mig att handla innan hämtning då jag inte är vårdnashavare. Men jag har alltid mått psykiskt bra. Dina exmans nya kanske inte gör det. Förlossningdepression eller annat. Fysisk smärta osv. Då är det bättre att låta barnen vara på fritids. Det är deras beslut och de gör säkert vad som är bäst för deras situation. Kanske de ändras längre fram? Jag hoppas ni har en bra skola och fritids som barnen trivs i. Sen tror jag det är naturligt att känna som du. Man vill ju att barnen ska de bra hela tiden och att man halva tiden inte har inflytande är jobbigt. Men långa dagar på fritids om barnen trivs är ingen fara och bättre än att vara hemma med någon som inte mår bra.
  • GGN
    Whirlwind skrev 2020-03-08 22:19:23 följande:

    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.


    Det är ju först och främst pappan du ska vara besviken på.
  • AnnaSthlm
    GGN skrev 2020-03-09 08:46:48 följande:

    Det är ju först och främst pappan du ska vara besviken på.


    Exakt. Det är fascinerande hur ansvaret tenderar att hamna där det inte hör hemma här på fl. Jobbiga svärföräldrar, självcentrerade bonusföräldrar, exfruar från helvetet etc Handlar nästan uteslutande om gränslösa infantila (f.d) partners, oftast män, som abdikerar från sitt ansvar.
  • Elin P

    Jag tycker också ansvaret är pappans om barnen har så långa dagar på fritids då de är hos honom. Inte bonusmammans. Antingen har hon inte så varma känslor för barnen eftersom hon inte vill hämta tidigare. Det är ju tråkigt naturligtvis men hellre fritids än att vara med en vuxen som inte vill och bara känner sig tvingad. Prata med pappan istället om han verkligen måste jobba så mycket de veckor han har barnen.

  • Brumma

    Skulle tippa på att bonusföräldern vill ha möjligheten att vara föräldraledig med sitt barn, precis som de allra flesta föräldrar vill ha möjlighet till.

    Varför är det inte ngt bonusföräldrar ska få möjlighet att uppleva?

    Är det hennes första barn?

  • Brumma
    Whirlwind skrev 2020-03-08 22:19:23 följande:

    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.


    Som tur är får varje familj själva lägga upp fördelningen av ansvar och hur mkt ansvar en bonusförälder skall ta.

    Sedan förstår jag att du vill att dina barn skall ha kortare dagar, men nu gar de inte valt att göra så.

    Och som svar på din fråfa i TS, bonusföräldern har inget ansvar för bonusbarnen som bonusföräldern och hens partner kommit överens om.
  • Persikaplommon
    Whirlwind skrev 2020-03-08 22:19:23 följande:

    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.


    Absolut. Bonusföräldern har ingen lagstadgad skyldighet att ta hand om sitt partners barn. Vårdnadshavarens tider gäller.

    Vill hen inte ha barnen frivilligt hemma mår nog alla bäst om barnen är på fritids.

    Det är också förståeligt att hon vill vara med sitt eget barn som mammaledig. Vet du hur mycket hennes barn sover på nätterna? Är det hennes första barn ?

    Det går ej att jämföra med att vara en rutinerad flerbarnsmamma jämfört med att vara förstagångsmamma och skulle behöva ta hand om flera bonusbarn samtidigt.

    Barnens långa dag är pappans ansvar på sin vecka.
  • Siden

    Som vanligt kastas det skit på bonusföräldern direkt. Jisses..

  • Ess
    Whirlwind skrev 2020-03-08 22:19:23 följande:

    Ja. Det är mina barn det handlar om. Dem bor varannan vecka hos sin pappa och går alltid dessa långa dagar trots att bonus är hemma å jag tycker det är synd om barnen.ja ja fattar att bonusmamman inte kanske har någon skyldighet men jag kan endå tycka att man borde hjälpas åt som familj.


    Vill du att dina barn ska ha kortare dagar så är det ditt ansvar som förälder att ge dem det. Det kan du aldrig dumpa över på någon annan.
Svar på tråden Får man ha sina barn på fritids när bonus är hemma ?