• Anonym (H)

Kan man ha två banker och behöver man ha kort i båda bankerna?

När jag öppnade ett bankkonto i en ny bank på ett av deras kontor  så stängdes kontot i  den gamla och alla pengar överfördes till den nya. Men vad jag har förstått kan man ha 2 eller fler banker?

Jag skulle vilja öppna konto hos Skandiabanken, på grund av deras enklare inloggning med BankID, för att sköta vardagsärenden.

Är det möjligt att behålla det gamla kontot för sparande på den banken jag har nu?

Måste jag betala för kontokort hos Skandiabanken?

• Svar på tråden Kan man ha två banker och behöver man ha kort i båda bankerna?
  • Fontana

Så vitt jag vet kan man ha hur många bankkonton man vill. Kan vara skäl att kanske ha bostadslånet i en bank och vardagsärenden i en annan bank. Många arbetsgivare har också en "favoritbank" för att utbetala lön - kan ta en dag längre att få lönen i en annan bank.

Det kan också vara en fördel att ha bankkort i två olika banker: om den ena bankens tjänster ligger nere kan man använda kortet från den andra banken. Eller om pengarna råkar vara slut på det ena kontot så behöver man inte stå där stammande i butiken utan hivar bara upp kortet från den andra banken.

• Barbro45

Jag får in min lön på SEB, (smidiga betalllösningar) har inget kort där. Jag har ett litet sparande i Resurs Bank och har ett kort där (bra villkor för kortet). Med de kortet betalar jag mina inköp. Kortfaktura och andra fakturor betalar jag från mitt konto i SEB. Mitt sparande förs över med automatik från SEB till Nordnet, där jag mitt huvudsakliga sparande (bra villkor). Jag har också kort på ICA, Coop, Citygross enbart för att kunna utnyttja deras rabatter.

• Anonym (H)
    Fontana skrev 2020-03-09 11:46:16 följande:

Det kan också vara en fördel att ha bankkort i två olika banker: om den ena bankens tjänster ligger nere kan man använda kortet från den andra banken. Eller om pengarna råkar vara slut på det ena kontot så behöver man inte stå där stammande i butiken utan hivar bara upp kortet från den andra banken.

Det finns ju också kontantkort som är icke bundna till en bank, dessa fungerar i ur och skur (så länge det är laddat).
  • Anonym (Julie)
    Anonym (H) skrev 2020-03-09 11:14:22 följande:

När jag öppnade ett bankkonto i en ny bank på ett av deras kontor  så stängdes kontot i  den gamla och alla pengar överfördes till den nya. Men vad jag har förstått kan man ha 2 eller fler banker?

Jag skulle vilja öppna konto hos Skandiabanken, på grund av deras enklare inloggning med BankID, för att sköta vardagsärenden.

Är det möjligt att behålla det gamla kontot för sparande på den banken jag har nu?

Måste jag betala för kontokort hos Skandiabanken?

Klart du kan ha flera konton i flera banker och dessutom ha kort till allihop. 
  • linnéa001

Du kan ha hur många konton och banker som helst, jag har konton hos sex banker, varav en är Skandia. Du måste inte ha kort hos dem. Jag tycker de är bra eftersom man inte betalar något, bara för kortet, om man nu vill ha det.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Du måste ha gett den nya banken kontonumret för ditt "gamla" konto, annars har de ingen möjlighet att avsluta kontot i en annan bank. Dessutom står det förmodligen finstilt någonstans att den nya banken skulle föra över alla pengar och avsluta det andra kontot. Det normala när man byter bank helt och hållet är att men ber den nya banken fixa allt, och det har du på något sätt gjort utan att vara medveten om det. Du kan ha konton i alla banker om du vill. Se bara till att inte ge en ny bank några kontonummer i andra banker när du ber dem öppna ett nytt konto åt dig.

Kreditkort och bankkort kostar 20:- per månad hos Skandiabanken.
    Det är smartare att skaffa ett kreditkort hos något av bensinbolagen. Det ska vara utan avgift och med 1% bonus. Jag vet inte vilket bensinbolag som är bäst just nu. Jag har CircleK, men där måste man tanka 1200 liter per år för att få 1% bonus. Ta hellre ett bolag som ger 1% bonus utan motkrav (om det finns något).

• flygrl

Som flera skrivit kan man absolut ha konton i flera banker. Själv har jag konton i två banker. Sen måste du ha gjort nån form av medgivande att din nya bank fick dra över dina pengar och avsluta kontot. Själv bytte jag bank för några år sen och då fick jag själv föra över mina tillgångar till nya banken och avsluta kontona. Kan möjligen ha vart så att nya banken frågade om dom skulle göra det eller om jag ville göra det själv och att jag då valde fixa det själv.

Kort kan man nog också själv välja om man vill ha eller inte.

• Anonym (Otrogen mot banken)

Uppvuxen med en sparbank och har där min lön....

Startade företag för ett par år sedan och blev då kund i SEB för att andra delägare önskade ha denna bank. Skaffade då lite privata grejer i banken eftersom detta var smidigt. Hade bankkort i några år som reserv.

Skaffade Ikano bank när de startade, lite sparande där och gemensamma konton med maken.....

Maken har Nordea som huvudbank... . Så vi har bolån där....

Numera har jag mitt kreditkort i Okq8....

I min värld funkar det bra att ha ekonomin "splittrad". Olika banker har olika fonder och olika upplägg.

Våga vara otrogen!

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2020-03-09 12:03:04 följande:
    Det finns ju också kontantkort som är icke bundna till en bank, dessa fungerar i ur och skur (så länge det är laddat).
    Vad är det för kontantkort och var och hur köper man dom? Funkar dom överallt sen? Verkar ju perfekt att ge till barn t ex.
    Anonym (H) skrev 2020-03-09 12:03:04 följande:
    Du tänker på Cash-kortet, som kunde laddas med max 1500 kronor?
    Det lades ner redan 2004.

Ok, jag ser att t.ex Mastercard har ett förbetalt kort, men det står att de inte ger ut någtra kort själva så man måste få det från en bank, och det står ingenstans vilka banker som tillhandahåller förbetalda kort. Jag har aldrig sett någon erbjuda ett sådant.
    Jag kan inte se någon fördel med ett förbetalt kort. Ett vanligt bankkort kopplat till ett bankkonto ger ju samma möjligheter. Ett kreditkort är ännu bättre, men man måste ha en inkomst för att få det.

Svar på tråden Kan man ha två banker och behöver man ha kort i båda bankerna?