• amlaj

    Fosterrörelser

    Jag är i vecka 23+3 idag med mitt första bar. och sen igår så känner jag knappt några fosterrörelser. När jag var hos min bm i tisdags så sa hon att jag skulle fortsätta känna rörelser när de väl hade börjat och om jag inte kände något eller det va förändrat skulle jag ringa till förlossningen efter 2 timmar. Den senaste veckan har jag alltid känt att hon rört sig om jag fokuserar, det tar aldrig mer än 1 timme och hon rör sig ganska långa stunder i taget. Är kraftigt så man känner det med handen.

    Igår var jag ganska aktiv och då känner jag sällan något men på kvällen vid 19:30 satte jag mig och vila för att känna efter. När jag fortfarande inte hade känt något vid 20:10 så gick jag och la mig i sängen på sidan som man brukar rekommendera. Kände inget förens ca 22:30 och då var det bara små rörelser. Kan tillägga att jag alltid känner henne tydligt på kvällen när jag ligger ner. Hade även sammandragningar med ca 5-20 minuters mellanrum. Dessa gjorde inte ont men hade ont i nedre delen av magen till och från.

    Jag hade ont mellan 5:30-6 och kände små små rörelser vid 5:50 imorses. Låg sedan återigen på sidan, vaken, mellan typ 6:30-8 utan att känna något, sen sov jag mellan ca 8-9:45. Gick upp och åt lite, kände inget då heller. Har haft sammandragningar hela förmiddagen trots att jag bara ligger ner.

    Bestämde mig för att ringa förlossningen vid 10:20 då min bm inte svarar direkt när man ringer utan man får en senare tid då de ringer upp. Förlossningen sa att det kan vara att hon ligger konstigt så jag inte kan känna henne som vanligt och bad mig ringa min bm. De verkade inte tycka det va något konstigt eftersom jag har känt henne lite iaf. Ringde och har en telefontid vid 14.

    Min bm är ganska dramatisk när det kommer till fosterrörelser, förlossningen är uppenbarligen inte det. Blir så förvirrad när alla säger olika och tar det olika allvarligt. Har detta hänt någon annan? Har det varit lugnt? Vad ska man tro?

  • Svar på tråden Fosterrörelser
  • Lilant

    Har känt henne mellan vecka 12-23 jätte mycket men runt vecka 24 så lugnade hon ner sig :) nu I vecka 25 så är hon i gång igen :) dom har viloperioder, jag har sammandragningar, mycket ont i magen och massa annat skit som händer men hon mår Hur bra som helst :) men åk in om du måste

  • amlaj

    Ja, får väl hoppas att det är samma för mig då. Min bm har inte tagit sig tiden att ringa upp än och förlossningen tog inte emot om inte min bm skickade mig. Är en bit till Lund också så känns onödigt att tjata sig till något. Lever gör hon allt men det känns inte rätt, får hoppas att det bara är hjärnspöken.

  • syntharen

    Man ska absolut vara uppmärksam på minskade fosterrörelser men just så tidigt som v 24 så kan bebisen kan fortfarande lägga sig så att man inte känner rörelserna lika tydligt. T.ex så kan den lägga sig med ben och armar mot ens rygg så det inte känns när den rör sig. Så länge man känner några rörelser varje dag.

  • jhms

    Jag har haft samma problem som dig många gånger under min graviditet :) Första gången i vecka 22, fick då besöka gynmottagningen och göra ett ultraljud och bebisen verkade må bra men tog någon dag innan den började röra sig som vanligt igen. Sedan var jag inne på förlossningen i vecka 23 pga smärtor, var även ok denna gånger. Sen sökte jag 2 gånger i vecka 25 pga minskade fosterrörelser men allt var helt perfekt, fick så göra ett tillväxtultraljud och flödesmätning i navelsträngen som även det var helt perfekt. Nu senast var jag inne i vecka 28 och gjorde ctg pga minskade fosterrörelser, gick bra även denna gången. Jag har nu lärt mig att min bebis haft vissa dagar som den är lugnare än andra, men har alltid sökt om jag känt mig orolig bara för att kunna släppa det. Ibland har det tagit någon extra dag innan bebis kommit igång som vanligt igen. Men nu i vecka 34 känner jag bebisen nästan hela tiden och om jag inte känt han på ett tag så försöker jag buffa på magen, spela musik för magen eller ligga på sidan och då får jag i 9/10 fall gensvar. Det är alltid värt att söka en gång för mycket än en gång för lite, men skulle absolut inte oroa mig i ditt fall. Bebisen såpass liten fortfarande i din vecka att hur den ligger och åt vilket håll den sparkar spelar stor roll. När jag var inne på förlossningen i vecka 25 sa varje barnmorska och även läkare som jag träffade att barnet är så litet fortfarande att det inte är konstigt alls om man inte känner bebisen på samma sätt varje dag. Jag tyckte att efter att min bebis haft lugnare dagar så ändrade han rörelsemönster och rörelserna blev ofta kraftigare, så tror att han samlade lite extra energi och växte på sig dessa dagar när jag kände honom mindre.

    Lycka till med din lilla, det kommer gå bra! Och är du orolig ska du alltid söka, oavsett om man känner sig jobbig och i vägen. Ringer inte din barnmorska upp och du känner dig orolig tycker jag du ska ringa förlossningen igen och säga att du är orolig för sin bebis för du inte har känt fosterrörelser som vanligt och att din barnmorska inte hört av sig. Konstigt att de kan neka dig att åka dit tycker jag, rutinerna här där jag bor är att man alltid ska komma in på en kontroll om man upplever minskade fosterrörelser och det är ingenting som en barnmorska kan bedöma över telefonen om det är nödvändigt eller inte, rör sig inte bebisen som den brukar och mamman är orolig ska man få komma in :)

  • amlaj

    Enligt min bm är rutinerna att man ska åka in till förlossningen även om 23+3 kan anses som för tidigt. Frågade henne i tisdags hur mycket som krävs för att man ska åka in, då var jag i 22+4, och enligt henne så skulle jag in om rörelserna avvek från hur det brukar vara. Sen vill hon även att jag ska vara uppmärksam på sammandragningar och om jag har över 5-6 på en dag ska jag ringa henne. Men min mvc svarar aldrig i telefon.

    Ringde vid 10 och fick telefontid 14. Nu vid 16:15 har de fortfarande inte ringt. Ringer man efter typ 12 så säger telefonsvararen att ?det är många som ringer, försök igen senare?.

    Jag har känt små små buffar typ 3 ggr under dagen. Stannade hemma idag för att kunna ha extra bra koll. Är säkert så att allt är lugnt men blir ju nojjig ändå, speciellt när ingen inom vården är så hjälpsam. Förlossningen sa ju varken bu eller bä men notera att jag bor 1 timme bort och tyckte att min bm kunde kolla mig först. Tänkte att de skulle ringa upp, bara att det blev senare för att det blev mycket att göra eller nåt, och nu är klockan snart 17. Så hinner inte in till nån annan mottagning heller för alla stänger 17.

    De flesta jag har haft kontakt med inom vården sen jag blev gravid verkar mest tycka man är jobbig. Fyller 20 i år och folk verkar anta att man är helt hopplös och ska påpeka att man allt är väldigt ung???? Känner inte direkt att jag har samma möjlighet att ?tjata? mig till en koll på förlossningen. Mödravården känns med service-minded mot folk som är över 25-30.

  • jhms
    amlaj skrev 2020-03-09 16:31:13 följande:

    Enligt min bm är rutinerna att man ska åka in till förlossningen även om 23+3 kan anses som för tidigt. Frågade henne i tisdags hur mycket som krävs för att man ska åka in, då var jag i 22+4, och enligt henne så skulle jag in om rörelserna avvek från hur det brukar vara. Sen vill hon även att jag ska vara uppmärksam på sammandragningar och om jag har över 5-6 på en dag ska jag ringa henne. Men min mvc svarar aldrig i telefon.

    Ringde vid 10 och fick telefontid 14. Nu vid 16:15 har de fortfarande inte ringt. Ringer man efter typ 12 så säger telefonsvararen att ?det är många som ringer, försök igen senare?.

    Jag har känt små små buffar typ 3 ggr under dagen. Stannade hemma idag för att kunna ha extra bra koll. Är säkert så att allt är lugnt men blir ju nojjig ändå, speciellt när ingen inom vården är så hjälpsam. Förlossningen sa ju varken bu eller bä men notera att jag bor 1 timme bort och tyckte att min bm kunde kolla mig först. Tänkte att de skulle ringa upp, bara att det blev senare för att det blev mycket att göra eller nåt, och nu är klockan snart 17. Så hinner inte in till nån annan mottagning heller för alla stänger 17.

    De flesta jag har haft kontakt med inom vården sen jag blev gravid verkar mest tycka man är jobbig. Fyller 20 i år och folk verkar anta att man är helt hopplös och ska påpeka att man allt är väldigt ung???? Känner inte direkt att jag har samma möjlighet att ?tjata? mig till en koll på förlossningen. Mödravården känns med service-minded mot folk som är över 25-30.


    Men ring in till förlossningen igen och förklara situationen och att du vill komma och kolla till bebisen även om du har 30 minuter resväg. Jag har också känt mig iväg och som att jag inte ens borde ha kommit in till förlossningen utifrån hur jag blivit bemött men försöker att tänka att jag gör det här för mig själv och mitt barn och att jag ska skita i om en barnmorska tycker jag är jobbig eller inte. Nu har det ju varit skiftbyte på förlossningen också så du kanske får prata med någon mer tillmötesgående :)
Svar på tråden Fosterrörelser