• Fiinast1

    Indriva skuld kronofogden?

    Hej! Jag o pappan till mitt barn har gemensam vårdnad sen 2019 innan dess så har jag betalat förskoleavgiften ensam från 2019 så blev domen gemensam vårdnad jag o pappan kom överens om att jag skulle fortsätta betala in som vanligt med undantag att han swishade sin del av månadsavgiften till mig det har han ej gjort och nu har pappan en skuld till mig på några tusen som han anser att han inte alls behöver betala barnet bor hos mig men han använder sig ochså av dagis på sina dagar han hänvisar till att jag är boende föräldern och därför ska stå för hela beloppet själv han har nu inte betalat en enda gång på över 1 år kan jag kräva honom på hans del av avgiften reokrativt och lämna in till kronofogden?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Indriva skuld kronofogden?
  • MeandHim

    Om ni har delad vårdnad får ni väl betala för era egna veckor?

    Tex jag har barnen på fritids 2 timmar per dag efter skolan och betalar för det.

    Pappan har tex 4 timmar per dag och betalar sin del. Två olika fakturor.

  • Calanthe

    Har ni barnen varannan vecka?

    Jag har samma problem med min exman. Han vägrar betala. Kommunen delar inte faktura för de gör bara inte på det sättet.

    Vi har varannan vecka. Det här varit så i flera år. Jag har gjort så att jag varje år skickat en sammanställning av allt som han är skyldig via mail till honom. Jag har sen skickat in en stämning till tingsrätten och sen har vi fått träffats där och gjort upp. Nu har han varje gång gått med på förlikning så än så länge har det inte kunnat prövas rättsligt så att det har blivit en dom. Men jag får väl se om det blir huvudförhandling i år. Iom att det är civilrättslig process så blir det dyrt om man ska anlita advokat. Jag har drivit processerna själv. Det här lett till att jag fått tillbaka ganska många tusenlappar från honom(dock inte allt han egentligen är skyldig men tillräckligt för att det ska ha varit värt det).

  • Fiinast1

    Vi har ej varannan vecka utan det är umgänge någon dag i veckan och vissa. Helger efter rådfrågan ifrån advokat så ska inte alls barnomsorgsavgiften ingå i underhållet det är helt olika saker! Dessutom betalar ej pappan underhålls själv utan de går via fk och efter rådfrågan så har jag lämnat in det till kronofogden för indrivning vänligen svara inte på frågan om ni ej vet hur systemet ligger till och funkar alla har inte varannan vecka bara för att det är gemensam vårdnad men precis som de låter vid gemensam vårdnad så har den föräldern som inte barnet bor hos laglig plikt att betala sin del del därav halva förskoleavgift och det är visst värt att driva in till kronofogden om den ena föräldern vägrar o betala tbx!

Svar på tråden Indriva skuld kronofogden?