• Caha

    2 MA på raken

    Just nu känns livet väldigt tungt. Idag fick vi konstaterat ett missed abortion - igen. Detta är andra på raken. Jag hade ett MA förra året (upptäcktes v12) och detta upptäcktes i v11. Båda gångerna hade fostret slutat utvecklas flera veckor tidigare.

    Är detta bara ren otur? Eller är det något fel på mig?Jag kan tillägga att det var ett halvår mellan dessa graviditeter så kroppen bör ha läkt. Vi har också ett barn på snart 3 år. Men varför går det inte nu?? (Jag är snart 34 år)

    Någon som har liknande erfarenheter? Bör/kan jag begära utredning?

    /Ledsen och orolig

  • Svar på tråden 2 MA på raken
  • Lilant

    Är de ma så är de bara otur är de vanligt missfall så kan någon vara fel på dig :) men även där kan de bara vara otur

  • Lilant

    Är de ma så är de bara otur är de vanligt missfall så kan någon vara fel på dig :) men även där kan de bara vara otur

  • Jag är bara jag
    Lilant skrev 2020-03-09 16:29:56 följande:
    Är de ma så är de bara otur är de vanligt missfall så kan någon vara fel på dig :) men även där kan de bara vara otur
    Nej, så är det inte. MA är ju missfall det också och missfall är missfall oavsett hur de upptäcks och beter sig.

    Ts. Beklagar dina missfall! Först efter tre missfall har man rätt till en utredning. 2 missfall/MA är inte så ovanligt medans 3 missfall är mycket ovanligt. Man kan inte hålla på och utreda alla som fått 2 missfall för i regel beror det på nåt fel på fostret. Vid 3 eller fler beror missfallen oftast på nåt fel på kvinnan, men i ditt fall finns det än så länge ingen anledning att misstänka det. Skulle du (gubevare!) drabbas av ett till så får ni söka hjälp då. 3 missfall drabbar dock bara ca 2% så det är mycket troligare att nästa graviditet går vägen.
  • Lilant

    Vid ett ma så är de fostret de är fel på då kroppen ej stöter ut de så är kroppen okej och vill vara gravid, vid ett vanligt missfall så kan de vara kroppen som ej vill behålla medans fostret är friskt

  • Jag är bara jag
    Lilant skrev 2020-03-09 16:39:02 följande:
    Vid ett ma så är de fostret de är fel på då kroppen ej stöter ut de så är kroppen okej och vill vara gravid, vid ett vanligt missfall så kan de vara kroppen som ej vill behålla medans fostret är friskt
    Nej, du har missförstått. Det kan vara fel på kvinnans kropp både vid vanliga missfall och vid MA. Att fostret inte kommer ut direkt vid MA beror på att kroppen inte fattar att den egentligen inte är gravid längre. Både vid vanliga missfall och vid MA kan fostret vara friskt.
  • Caha

    Tack för peppande ord! Jag hoppas verkligen att vi kan bli gravida igen och att jag inte tillhör de 2% som får ett tredje missfall

  • Anonym (Doktorn)
    Lilant skrev 2020-03-09 16:39:02 följande:

    Vid ett ma så är de fostret de är fel på då kroppen ej stöter ut de så är kroppen okej och vill vara gravid, vid ett vanligt missfall så kan de vara kroppen som ej vill behålla medans fostret är friskt


    Detta är helt fel. Signaturen "jag är bara jag" har gett dig korrekt info.

    Till TS kan jag bara beklaga, och trösta med att detta inte automatiskt innebär något fel hos dig. Hoppas på nästa gång.
  • Anonym (jo)
    Lilant skrev 2020-03-09 20:23:19 följande:

    Nej ett friskt foster stannar ej av i utvecklingen och skapar ett ma


    Jo! Kan bero på miljön i livmodern...kan bero på otroligt mycket mer än att fostret ej skulle vara friskt.
  • Anonym (!)

    Har du koll på ditt TSH värde och immunförsvar?

    Du kanske behöver blodförtunnande trombyl och även Fragmin för små blodproppar i livmodern kan leda till missfall/ma.

    Beklagar verkligen dina ma

Svar på tråden 2 MA på raken