• minna eliasson

    Finns det fortfarande män som tycker om traditionella roller i ett förhållande?

    Som rubriken lyder, finns ni män som som tycker om traditionella roller i ett förhållande/äktenskap eller bitar av det traditionella, alltså att ni tror på jämställdhet mellan könen men ni tycker mer om att det är lite traditionellt fördelat i hemmet. T.ex kvinnan tar hand om barnen och du mannen jobbar och betalar fler räkningar men inte alla. Kvinnan betalar mat och lagar den, ni hjälps åt med städningen men kvinnan städar ändå lite mer än dig? Kvinnan ordnar allt det praktiska kring barnen, t.ex ordnar med kostymer inför Halloween, teater i skolan, bakar med mer? Undrar bara om ni män finns kvar där ute?

    Vidare hur bekväma känner ni män er med att jag som kvinna tänker att män ska vara starka och beskyddande? Alltså skydda sin kvinna och familj. Att mannen bör kunna fixa och laga saker som gått sönder? Tror givetvis att kvinnor kan. Jag kan mkt och är stark både fysiskt och mentalt. Men jag kan inte rå för att attraheras av män som har de kvalitéer som jag nyss nämnt. Jag tycker att män som är rädda inför att skydda sin kvinna och barn är oattraktiva. Tycker även att män som inte kan fixa ngt trasigt som en läckande kran eller som inte kan nåt om bilar eller andra fordon utan förlitar sig på andra byta vinterdäck också är oattraktiva.

  • Svar på tråden Finns det fortfarande män som tycker om traditionella roller i ett förhållande?
  • Anonym (Anonym)

    Jag och min man är traditionella på vissa sätt och helt tvärtom på andra. Jag är den som har koll på allt i hemmet, har mest ansvar för barnet, städar mest, sköter min, sonens och gemensamma tvätten. Det beror väl till stor del på att jag är hemmafru just nu medan maken jobbar heltid. Han är den som gör 90 % av all mat (jag tycker inte om att laga mat, helst). Jag är däremot den som kan mest om bilar och har mer koll på den än honom. Även om jag inte riktigt kan laga/fixa allt på vår moderna bil (jag är mer för äldre bilar som man kan meka med själv!) så är det jag som numera ser till att få in den på verkstaden, men det beror väl på att jag är den som nyttjar bilen mest, till att skjutsa make till jobb och son till fsk. Jag är också den som bygger ihop våra Ikea-möbler eller hänger upp tavlor osv, har mer koll på hur ritningar funkar och annat liknande praktiskt. Jag är också den som har bäst koll på kartor och lokalsinne, oavsett om det är då i en stad eller om vi ska köra många mil. Maken är den som ordnar mest i trädgården, men det är jag som har kollen på vad som behöver göras så det är väl mer att han står för muskelstyrkan och jag för hjärnkraften.

    Undrar du nåt ts så fråga på!

  • Takimaki

    Hej!

    Samma här. För ja älskar ha den rollen. Visst hjälps vi åt. Den som slutar tidigast gör mat och dammsuger/ plockar undan.

    Men annars är det mest jag som sköter hushållet, handlar mat och sköter städningen generellt.

    Som sagt, jag pratar om MIG själv. Jag är väldigt omhändertagande och gillar min roll.

    Min sambo tjänar mer och ibland tar på sig extra pass för att vi ska kunna spara, resa och ha de bra ekonomiskt.

    Jag ser inget fel på detta.. om båda är överens så angår det inte någon annan.

  • minna eliasson
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-09 17:51:17 följande:

    Jag och min man är traditionella på vissa sätt och helt tvärtom på andra. Jag är den som har koll på allt i hemmet, har mest ansvar för barnet, städar mest, sköter min, sonens och gemensamma tvätten. Det beror väl till stor del på att jag är hemmafru just nu medan maken jobbar heltid. Han är den som gör 90 % av all mat (jag tycker inte om att laga mat, helst). Jag är däremot den som kan mest om bilar och har mer koll på den än honom. Även om jag inte riktigt kan laga/fixa allt på vår moderna bil (jag är mer för äldre bilar som man kan meka med själv!) så är det jag som numera ser till att få in den på verkstaden, men det beror väl på att jag är den som nyttjar bilen mest, till att skjutsa make till jobb och son till fsk. Jag är också den som bygger ihop våra Ikea-möbler eller hänger upp tavlor osv, har mer koll på hur ritningar funkar och annat liknande praktiskt. Jag är också den som har bäst koll på kartor och lokalsinne, oavsett om det är då i en stad eller om vi ska köra många mil. Maken är den som ordnar mest i trädgården, men det är jag som har kollen på vad som behöver göras så det är väl mer att han står för muskelstyrkan och jag för hjärnkraften.

    Undrar du nåt ts så fråga på!


    Jo men jag tror absolut att kvinmor kan, jag kan mkt också. Bara just det att jag personligen kan tycka (och jag menar absolut inget illa eller vill provocera) men tycker att män idag beter sig mindre och mindre maskulint. Jag kan ibland typ bli helt "wow när jag ser en man i byggarbetarkläder, som är lite skitig och maskulin. Är idag om att träffa en unicorn *skrattar*. Tycker bara det är så attraktivt med en maskulin man som kan skydda sin partner och som kan "ta hand" om vissa situationer. Män som andra män inte vågar utmana fysiskt och intellektuellt är så herrans sexigt!

    Älskar att se en man jobba med händerna, stor och stark men ändå kan tala för sig. Visserligen kan även en kvinna som t.ex är mekaniker också vara sexigt ;) Även när en man kommer hem och har slitit och jobbat hela dagen men ändå har tid för sina barn och sin partner är så sexigt! Men finns dessa män?
  • minna eliasson
    Takimaki skrev 2020-03-10 05:42:51 följande:

    Hej!

    Samma här. För ja älskar ha den rollen. Visst hjälps vi åt. Den som slutar tidigast gör mat och dammsuger/ plockar undan.

    Men annars är det mest jag som sköter hushållet, handlar mat och sköter städningen generellt.

    Som sagt, jag pratar om MIG själv. Jag är väldigt omhändertagande och gillar min roll.

    Min sambo tjänar mer och ibland tar på sig extra pass för att vi ska kunna spara, resa och ha de bra ekonomiskt.

    Jag ser inget fel på detta.. om båda är överens så angår det inte någon annan.


    Jag skulle gärna ha den rollen men det har jag inte. Kan ibland drömma mig bort till att leva i ett mer traditionellt liv. Någon som bara löser och fixar saker och inte där jag alltid måste vara "den personen. Vill även bli liksom tagen med storm, ngn om kan lyfta upp mig fysiskt och slänga mig på sängen med mer. Känns som jah måate typ titta på Spartacus för att se män som är maskulina. Därför var jag än vänder mig så er jag feminina män. Helt ok att vara det. Men för mig är det bara så tråkigt. Är för jämställdhet i hemmet, och tt man behandlar varandra med respekt och kärlek. Men jag vill gärna få vara den som tar hand om min partner på hemmaplan och partner tar hand om oss ute i jobb djunglen. Vill absolut också jobba men inte heltid. Vill åka hem kl 14 och städa, tvätta, laga middag och hämta barnen. Sen ta hand om min partner som kommer hem från jobbet.
  • Anonym (Självklart)

    Absolut. Jag och min sambo är sådana.

    Utländska män är för övrigt såna.

  • Anonym (Anonym)
    minna eliasson skrev 2020-03-10 08:04:47 följande:
    Jo men jag tror absolut att kvinmor kan, jag kan mkt också. Bara just det att jag personligen kan tycka (och jag menar absolut inget illa eller vill provocera) men tycker att män idag beter sig mindre och mindre maskulint. Jag kan ibland typ bli helt "wow när jag ser en man i byggarbetarkläder, som är lite skitig och maskulin. Är idag om att träffa en unicorn *skrattar*. Tycker bara det är så attraktivt med en maskulin man som kan skydda sin partner och som kan "ta hand" om vissa situationer. Män som andra män inte vågar utmana fysiskt och intellektuellt är så herrans sexigt!

    Älskar att se en man jobba med händerna, stor och stark men ändå kan tala för sig. Visserligen kan även en kvinna som t.ex är mekaniker också vara sexigt ;) Även när en man kommer hem och har slitit och jobbat hela dagen men ändå har tid för sina barn och sin partner är så sexigt! Men finns dessa män?
    Ja jag förstår vad du menar x) Klart det är härligt med en man som kan! Det stör mig ibland att min man inte alls är insatt i typiskt manliga saker, eller tar tag i sådant. Det hänger till stor del ihop med att han jobbat väldigt hårt de senaste fem åren men han verkar inte ha något intresse av att få saker fixade heller, så då måste jag göra det.
  • Anonym (Kerstin)

    VI är jättetraditionella i vårt äktenskap. Min man gör karriär och jag jobbar 70% och tar hand om hem och barn. Han hjälper gärna till med städningen och ibland passar han även barnen. Jag trivs jättebra och vill ha full kontroll över hem och hus. Mannen sköter ekonomin och räkningarna, vi har båda en egen kassa för personliga saker. Vi bor i hans föräldrahem, centralt och med massa utrymme. 

    Vi får verkligen hoppas att han gillar mig efter att barnen flyttat ut för om han lämnar mig så har jag ingen tjänstepension, ingen kunskap om ekonomin och dessutom knappt nånstans att bo eftersom det är äktenskapsförord på det mesta. Man får väl skärpa till sig och se till att man är snygg så länge som möjligt.

  • minna eliasson
    Anonym (Självklart) skrev 2020-03-10 08:15:12 följande:

    Absolut. Jag och min sambo är sådana.

    Utländska män är för övrigt såna.


    Du har rätt i detta med utländska män. Men då gäller det att hitta "rätt balans" av en utlänsk man. Lite konstigt formulerat men jag menar att många t.ex amerikanska män fortfarande värderar att vara en gentleman. Finns även många män som är väldigt maskulina, händiga, gentlemanna aktiga män som också tror på jämställdhet. Vilket vore guld att hitta hihi. Ngn man som är öppen för att diskutera hur traditionellt man vill ha det och lätt kan kliva in i det man kommer överens om naturligt och utan sura miner och PK snack. Sedan finns det utländska män som bara vill att kvinnor ska göra allt och föda ungar på rullande band. Män som inte respekterar kvinnor alls. Tror att bara för att de jobbar så ska de få sitta i en fåtölj och bli servade hela kvöllen och i sängkammaren. Sådan vill man ju inte ha hahha
  • minna eliasson
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-10 08:53:25 följande:

    Ja jag förstår vad du menar x) Klart det är härligt med en man som kan! Det stör mig ibland att min man inte alls är insatt i typiskt manliga saker, eller tar tag i sådant. Det hänger till stor del ihop med att han jobbat väldigt hårt de senaste fem åren men han verkar inte ha något intresse av att få saker fixade heller, så då måste jag göra det.


    Undra hur din man skulle reagera om du sa åt honom att börja fixa saker i hemmet. Att du tänder mer på honom om han tar tag i saker och är mer händig. Förreten måste han jobba så mkt? Är det pga att ni måste klara er ekonomisk som han jobbat så mkt sista åren? Jag ju förstås vara jobbigt att börja fixa och dona på hemmaplan när man jobbar häcken av sig..
  • minna eliasson
    Anonym (Kerstin) skrev 2020-03-10 13:16:22 följande:

    VI är jättetraditionella i vårt äktenskap. Min man gör karriär och jag jobbar 70% och tar hand om hem och barn. Han hjälper gärna till med städningen och ibland passar han även barnen. Jag trivs jättebra och vill ha full kontroll över hem och hus. Mannen sköter ekonomin och räkningarna, vi har båda en egen kassa för personliga saker. Vi bor i hans föräldrahem, centralt och med massa utrymme. 

    Vi får verkligen hoppas att han gillar mig efter att barnen flyttat ut för om han lämnar mig så har jag ingen tjänstepension, ingen kunskap om ekonomin och dessutom knappt nånstans att bo eftersom det är äktenskapsförord på det mesta. Man får väl skärpa till sig och se till att man är snygg så länge som möjligt.


    Allt det där låter ju trevligt men det där sista är ju skumt . Äktenskapsförord är väl ovanligt i Sverige. Och om ni har ngn sådan överenskommelse så varför skrev du på ? Hm.. eller så var du ironisk i det du skrev? Om du menade allvar så.. Ja.. tuff sits du är i!

    Jag har all kunskap om ekonomi, har ett jobb, och egna pengar aom är mina och varkens min sambos eller ngn annans. Vi bor ihop i lght men kommer så småningom att flytta till större (hus) . Men jag har hela tiden sagt att jag inte vill köpa ngt hus fören jag kan betala exakt hälften flr huset. Innan dess blir det inget köp. Du borde försöka ordna det mer för dig själv.
  • Anonym (Anonym)
    minna eliasson skrev 2020-03-10 22:01:01 följande:
    Undra hur din man skulle reagera om du sa åt honom att börja fixa saker i hemmet. Att du tänder mer på honom om han tar tag i saker och är mer händig. Förreten måste han jobba så mkt? Är det pga att ni måste klara er ekonomisk som han jobbat så mkt sista åren? Jag ju förstås vara jobbigt att börja fixa och dona på hemmaplan när man jobbar häcken av sig..
    Hmm, det var en bra tanke! :)

    Jo han måste tyvärr det... Men det är "bara" en heltid, fast tär på honom otroligt mycket. Problemet är att han är chef så även om han går ner i tid kommer han inte få särskilt mycket färre arbetsuppgifter, många saker får man enligt lag inte lägga på andra anställda t ex och företaget kommer ju inte ta in en chef på säg 20-25% heller... Jag har lyft den frågan flera gånger under åren men kommer fortsätta fråga, han är nämligen nästan utbränd i mitt tycke men fattar det inte själv =/
  • Anonym (K)
    Anonym (Kerstin) skrev 2020-03-10 13:16:22 följande:

    VI är jättetraditionella i vårt äktenskap. Min man gör karriär och jag jobbar 70% och tar hand om hem och barn. Han hjälper gärna till med städningen och ibland passar han även barnen. Jag trivs jättebra och vill ha full kontroll över hem och hus. Mannen sköter ekonomin och räkningarna, vi har båda en egen kassa för personliga saker. Vi bor i hans föräldrahem, centralt och med massa utrymme. 

    Vi får verkligen hoppas att han gillar mig efter att barnen flyttat ut för om han lämnar mig så har jag ingen tjänstepension, ingen kunskap om ekonomin och dessutom knappt nånstans att bo eftersom det är äktenskapsförord på det mesta. Man får väl skärpa till sig och se till att man är snygg så länge som möjligt.


    Du har ju chansen att ändra på situationen. Att förlita sig på sitt utseende låter väldigt osäkert.
Svar på tråden Finns det fortfarande män som tycker om traditionella roller i ett förhållande?