• Såontany

    Corona hur göra med förkylda barn

    Jobbar som förskollärare. Nu uppmanar Stefan Löven att vuxna med symtom ska stanna hemma från jobbet. Barnen då? Har jag rätt att skicka hem barn som uppvisar symtom? Symtom kan ju vara likt ett vanligt förkylningssymtom.

  • Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn
  • Anonym (Jisses)

    Alla barn är ju småsnoriga så här års, ska du skicka hem alla som snorar och hostar menar du??? Som att alla skulle ha Corona.

    Du låter mer som en förskolelärare som vill ha det så lugnt som möjligt med så lite barn som möjligt att ta ansvar för.

    Lämpligt när man kan skylla alla handlingar på Coronaviruset

  • Såontany
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-10 22:31:32 följande:

    Alla barn är ju småsnoriga så här års, ska du skicka hem alla som snorar och hostar menar du??? Som att alla skulle ha Corona.

    Du låter mer som en förskolelärare som vill ha det så lugnt som möjligt med så lite barn som möjligt att ta ansvar för.

    Lämpligt när man kan skylla alla handlingar på Coronaviruset


    Stefan Löven uppmanar samhällsmedborgarna att ta ansvar för att minska smittspridningen. Jag lyssnar mer på honom än en egoförälder.
  • Såontany
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-10 22:31:32 följande:

    Alla barn är ju småsnoriga så här års, ska du skicka hem alla som snorar och hostar menar du??? Som att alla skulle ha Corona.

    Du låter mer som en förskolelärare som vill ha det så lugnt som möjligt med så lite barn som möjligt att ta ansvar för.

    Lämpligt när man kan skylla alla handlingar på Coronaviruset


    Stefan Löven uppmanar samhällsmedborgarna att ta ansvar för att minska smittspridningen. Jag lyssnar mer på honom än en egoförälder.
  • Anonym (Fofo)

    Föräldrar som har barn i Academedias skolor har fått info ikväll om att barn som visar någon form av luftvägssymtom inte får vara i förskolan/skolan. Personalen kommer vara mer uppmärksamma och skicka hem barn som hostar eller har snuva.

    Du får nog diskutera frågan med övrig personal och chef om hur ni ska göra med detta. Smittspridningen måste ju stoppas nu. Alla måste ta sitt ansvar.

  • Såontany
    Anonym (Fofo) skrev 2020-03-10 22:45:05 följande:

    Föräldrar som har barn i Academedias skolor har fått info ikväll om att barn som visar någon form av luftvägssymtom inte får vara i förskolan/skolan. Personalen kommer vara mer uppmärksamma och skicka hem barn som hostar eller har snuva.

    Du får nog diskutera frågan med övrig personal och chef om hur ni ska göra med detta. Smittspridningen måste ju stoppas nu. Alla måste ta sitt ansvar.


    Exakt! Är endast inringd som vikarie på avdelningen i morgon, så jag har inte kontaktuppgifter till personal eller chef. Därför ville jag bolla frågan här innan jag börjar i morgon halv åtta.
  • Anonym (Jisses)

    Fast skicka hem alla barn med lite hosta och snuva...

    Tänker du att hela samhället ska stanna upp, vem ska ta hand om dom ungarna? För småbarn i förskoleåldern kan vara snoriga i tre fyra veckor, tänker du att dom ska vara hemma så länge?

  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-10 22:50:00 följande:

    Fast skicka hem alla barn med lite hosta och snuva...

    Tänker du att hela samhället ska stanna upp, vem ska ta hand om dom ungarna? För småbarn i förskoleåldern kan vara snoriga i tre fyra veckor, tänker du att dom ska vara hemma så länge?


    Eller vi med förkylningsastmatiska barn, som hostar i princip konstant mellan september och maj. Har svårt att se att f-kassan godkänner vab så länge för friskt barn.
  • Såontany
    Anonym (Jisses) skrev 2020-03-10 22:50:00 följande:

    Fast skicka hem alla barn med lite hosta och snuva...

    Tänker du att hela samhället ska stanna upp, vem ska ta hand om dom ungarna? För småbarn i förskoleåldern kan vara snoriga i tre fyra veckor, tänker du att dom ska vara hemma så länge?


    Jag tänker att man måste lyssna på vad riktlinjerna gäller. Nu gäller riktlinjer att vuxna som uppvisar symtom ska undvika sociala kontakter. Sociala kontakter går inte att undvika i förskolan. Hur länge dessa riktlinjer kommer gälla vet ingen.
  • Såontany
    Anonym (Hur?) skrev 2020-03-10 22:53:13 följande:

    Eller vi med förkylningsastmatiska barn, som hostar i princip konstant mellan september och maj. Har svårt att se att f-kassan godkänner vab så länge för friskt barn.


    Är ingen läkare. Utan förskollärare. Jag kan inte särskilja förkylningsastma/corona/vanlig förkylning. Alltså måste jag göra lika för alla med symtom. Särskilda regler gäller för smittskydd, så vabben behöver du inte oroa dig för.
Svar på tråden Corona hur göra med förkylda barn