Vill skaffa katt trots allergi?
Skulle så gärna vilja ha en katt men är allergisk mot katter :( Kan allergin ?gå över? om man bara står ut ett tag? Eller är risken större att det bara blir värre istället?
Skulle så gärna vilja ha en katt men är allergisk mot katter :( Kan allergin ?gå över? om man bara står ut ett tag? Eller är risken större att det bara blir värre istället?
Nej allergin går inte över. Du kan dock testa dig om du klarsr av vissa raser. T ex nakenkatter utan päls . Alt att alltid behöva ta allergi tabletter då men min vän är katt allergiker o hon lider fruktansvärt när hon hälsar på mig. Hon får andningsproblem o klåda o snorig.. mediciner hjälper knappt
Nej allergin går inte över. Du kan dock testa dig om du klarsr av vissa raser. T ex nakenkatter utan päls . Alt att alltid behöva ta allergi tabletter då men min vän är katt allergiker o hon lider fruktansvärt när hon hälsar på mig. Hon får andningsproblem o klåda o snorig.. mediciner hjälper knappt
Ja googla på allergivänliga katter. Nu vet jag inte så mkt om vilka raser mer än nakenkatt t ex men det finns nog mkt på google
Ja googla på allergivänliga katter. Nu vet jag inte så mkt om vilka raser mer än nakenkatt t ex men det finns nog mkt på google
Jag och min son vill inte leva utan husdjur. När vi skulle flytta ihop med en man och hans dotter så var vi tillfälligt utan djur. De hade sköldpaddor, funkade inte för oss. Men båda har allergi mot katter. Jag är extremt duktig problem lösare, så jag köpte en katt av rasen Sibirisk katt, en dyr långhårig jättefin katt. Hela familjen älskade den underbara katten och ingen av dem blev allergiska.
Testa den rasen
Jag och min son vill inte leva utan husdjur. När vi skulle flytta ihop med en man och hans dotter så var vi tillfälligt utan djur. De hade sköldpaddor, funkade inte för oss. Men båda har allergi mot katter. Jag är extremt duktig problem lösare, så jag köpte en katt av rasen Sibirisk katt, en dyr långhårig jättefin katt. Hela familjen älskade den underbara katten och ingen av dem blev allergiska.
Testa den rasen
Det finns en del allergiker som kan vänja sig vid en katt och inte längre reagera lika mycket eller alls, men det finns inga garantier - för en del blir det inte alls bättre eller till och med värre. Det kan variera mycket från katt till katt hur mycket man reagerar på den.
En idé är att fråga något katthem om de behöver jour eller fosterhem. På så sätt kan du se hur du reagerar och du kan även testa olika katter samtidigt som du erbjuder katter i nöd lite hjälp utan att ta på dig ansvaret för ett helt långt kattliv. Skulle du sedan klicka med en viss katt som inte får dig att nysa så mycket så kan du ju alltid se om du kan adoptera just den...
Det finns en hel del man kan göra för att förbättra miljön i hemmet om man har en lite mildare allergi. Jag läste en artikel om det häromdagen här: minadjur.com/halsa/rad-kattagare-med-kattallergi/
Om inte någon av de mer allergivänliga kattraserna fungerar så kanske allergen immunterapi är ett alternativ. Det ges dock endast om du har mycket svår allergi, om du t.ex. inte kan åka buss gör att någon som har katt har suttit på sätet. Men om du betalar själv så går det. Det blir dyrt då det är em behandling som tar flera år. Det kallas också hyposensibilisering.
en sphynx kan funka. Funkade för min son som är allergisk.
Finns inga allergivänliga raser men alla allergiker reagerar olika på olika katter, även inom samma ras.
www.astmaochallergilinjen.se/allergi/olika-typer-av-allergi/kattallergi/
Jag är pälsdjursallergiker. I stall får jag svårt att andas, om hundar slickar på mig klias huden och om en katt river får jag bulliga märken även vid mild hudkontakt. Då jag har sovit över hos vänner med katt får jag svårt att andas efter någon natt.
MEN. Jag har haft katt i över 20 år själv, en till två åt gången. Min äldsta, mest älskade, fantastiska katt blev 17 år gammal. Det enda besvär jag haft i mitt eget hem under den här tiden har varit att jag fått smolk i ögonen som jag behövt ögondroppar (Lomudal) för att kunna skölja ur, det är allt.
Har man alltså en mild allergi så kan kroppen tåla det. Jag tolkar min kropps reaktioner som att det är väldigt olika på "bakteriekulturer", eller vad man ska kalla det. Att den/de katter jag haft hemma har min kropp vant sig vid men på kort sikt hos andra kan det vara lite besvärligare så klart.
Hoppas du kan ha katt! <3
Min katt som jag hade längst var förresten en långhårig korsning där mamman var chinchillaperser och pappan okänd.