• Anonym (Orolig)

    Måste alla stanna hemma?

    Har barn i högriskgrupp, där även jag räknas in, men min oro är främst för barnen.

    Pappan är väldigt ansvarslös och vistas ofta i köpcentrum med massa folk osv.

    Om han skulle smittas, vad händer med oss då? Att vi ska i karantän förstår jag självklart, men med honom? Då utsätts vi ju för en extrem risk i hemmet.

  • Svar på tråden Måste alla stanna hemma?
  • Anonym (.)

    Om han blir sjuk är sannolikheten rätt stor att någon av er andra blivit smittade innan symtomen dyker upp. Så länge som han sköter sin hygien och inte är och petar sig i ansiktet är dock mycket vunnet. Jag förutsätter att ni alla tvättar händerna när ni kommer hem. Inför rutin att torka av handtag till bostaden och till toalett/badrum, samt andra ytor ni rör på vägen från dörren till handtvätten med desinfektionsmedel när ni kommer hem så ska ni ha begränsat riskerna.

  • Anonym (Anonym)

    Om han smittas kan jag nästan garantera att ni andra blir smittade! Att han inte tänker mer på sin familj!! 

  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-11 06:18:59 följande:

    Har barn i högriskgrupp, där även jag räknas in, men min oro är främst för barnen.

    Pappan är väldigt ansvarslös och vistas ofta i köpcentrum med massa folk osv.

    Om han skulle smittas, vad händer med oss då? Att vi ska i karantän förstår jag självklart, men med honom? Då utsätts vi ju för en extrem risk i hemmet.


    Se till att han har möjlighet att vara i karantän utan att träffa er? Sommarstuga tex? 

    Kan väl inte påstå att jag tycker att pappan är ansvarslös bara för att han vistas på platser där det finns människor om det inte är så att han inte sköter bashygien med att tvätta händerna ordentligt etc även om jag förstår din oro när ni har barn samt du själv tillhör en riskgrupp. 
  • LFF
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-11 08:30:20 följande:

    Om han smittas kan jag nästan garantera att ni andra blir smittade! Att han inte tänker mer på sin familj!! 


    Vad ska han göra då? Isolera sig redan nu? Man måste ju kunna leva och jobba också. 
  • Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2020-03-11 08:35:39 följande:
    Vad ska han göra då? Isolera sig redan nu? Man måste ju kunna leva och jobba också. 
    Det sa jag inte! Men det finns saker man KAN göra, t ex handla mat i mindre butik än att dra in i stora köpcentra. Äta lunchlåda istället för att gå på restaurang. Man kan ta bussen istället för tunnelbanan, om man bor i Sthlm, eller cykla om det finns möjlighet. Hålla sig hemma istället för att ränna på stan i onödan.
Svar på tråden Måste alla stanna hemma?