• sweetie72

Vill rädda detta förhållande! Hur?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 3,5 år varav 2 år som sambos. Vi bor varannan vecka med hans barn och varannan utan, men då är han bortrest i jobb 3 av dagarna. Vi har haft det riktigt tufft. Jag som ville ha ett helt annat liv utan barn och bo utomlands blev förälskad i denne man som kämpade för mig i ett år och som till slut vann mitt hjärta. Han gjorde allt för mig, bad mig flytta in till honom och hans barn, köpte mig en bil, försörjer mig mer eller mindre och skämmer bort mig. Mitt problem har bara varit de bortskämda barnen. Vi fungerar inte ihop. De gillar inte mig och jag gillar inte dem. 

Min sambo har kämpat för mig så mycket att han tom förlorat sin son som valt att bo heltid hos mamman. Detta knäcker min sambo som är helt beroende av sina barn. Pojken valde att bo hos mamman eftersom han kände att pappan gav för mycket uppmärksamhet åt mig som var ny i familjen. det klarade han inte av och bor hellre hos mamman som är singel.

Nu efter många bråk och skandaler och problem så börjar min sambo bli apatisk och allt vi pratar om är infekterat. Vi skriker åt varandra och tycker och tänker för olika. Han känner att han bara behöver "lugn" i sitt liv och det får han inte med mig. Jag håller med honom, men vill inte förlora honom. Han säger att om jag hade haft en lägenhet så hade han bett mig flytta så att han får lugn och ro med sina barn. Men han älskar mig fortfarande och vill att vi löser det här tillsammans.

Jag är plötsligt livrädd för jag känner för första gången att denne starke och målinriktade man inte längre orkar kämpa för "oss". Han har blivit apatisk och orkar inte ett enda bråk till.

Hur ska jag göra för att behålla denne man? Nu är det min tur att kämpa!! Jag vet att så bra män inte växer på träd därute. Hans enda negativa sida är barnen och att de är så bortskämda. Hur ska jag göra för att acceptera läget som det är utan att explodera varje gång? 

Det är så många saker med barnen; de har diagnoser och de vägrar göra något av sina liv, inga aktiviteter, inga vänner, inga jobb, dåliga i skolan och tråkiga. De har inga framtidsplaner i livet trots att de är i de övre tonåren.

• Svar på tråden Vill rädda detta förhållande! Hur?
  • Johannis887

Vet inte vilka diagnoser du menar nu

Men att barnen har svårt att tex med förändringar, ta intiativ och få vänner. Det kan vara så att de helt enkelt har svårt med det.. lite hårt skrivet isåfall.

• Emerencia

Kan bara utgå från vad du skriver, men utifrån din text skulle jag säga att du har (kommer) att förlora. En förälder väljer med väldig stor sannolikhet sitt barn i dessa lägen, oavsett om det är barnet som har orimliga krav. Kämpa inte mer, det är dom man som har satt er i denna situation. "barnet" blev svartsjuk på dig, du är ett hot och det konkurreras mellan er. Hitta egen bostad, flytta ut och börja om är mitt förslag.

• Erkens mamma

Du behöver jobba på det du kan påverka. Dags för dig att växa upp och underlätta för din man lite.

Sluta bråka om att barnen är bortskämda. Många ungdomar har dålig inriktning på sina liv och vet inte vad dem vill. Släpp det.

Berätta för honom att du ser att han jobbat hårt för er och att du kunde hjälpt till bättre.

Snart är barnen stora och flyttar oavsett. Låt honom få ha lugn och ro med dem den lilla tiden som är kvar.

• sweetie72

Jag försöker tänka så som du skriver att åren går fort och de är nu 14 och 17 år gamla. Förhoppningsvis blir de självständiga efter gymnasiet. Men som det verkar nu så har 17 åringen aldrig varken jobbat i sitt liv, haft pojkvän, hobbies eller några riktiga vänner. På sin höjd orkar hon träffa någon vän 1 gång några timmar i veckan, annars sitter hon bara hemma. Hon har ätstöringar och är en ensamvarg och tycker skolan och allt är skit. Har inga framtidsplaner eller positiv syn på framtiden. Pojken lider av tvångssyndrom och någon slags aspergers och har inte heller några vänner utan sitter bara framför datorn och spelar, 

Pappan är inte dum att han inte förstår att hans barn är annorlunda, men vad ska han göra. han älskar dem för det! Det gör alla föräldrar och det är normalt, men desto svårare är det för mig som själv har ett utfluget barn som hade bäst betyg i alla ämnen, flyttade hemifrån vid 18, samma pojkvän sedan hon var 14 år och massor med hobbies och umgänge. Likadant med mina brorsbarn som är fotbollsproffs och bäst i skolan och typ aldrig är hemma, utan alltid iväg på hobbies, jobbar eller med tjejer och vänner. Jag förstår inte att just min sambos barn båda har blivit så annorlunda.

Men jag tror att han har prioriterat mig välidgt mycket de senaste 3,5 åren så nu borde kanske jag ge honom några år och finnas där för honom så att han inte går under totalt och känner att han förlorat tonårstiden med sina barn som han älskar.. Vet bara inte hur man göra?? Hur kan jag sluta reta mig på barnet som bara är hemma jämt och äter och stökar ner? Ska jag försöka hålla mig undan så mycket det går? försöka komma henne nära? börja träna yoga varje dag? hur tacklar man detta på bästa sätt??

• Erkens mamma

Försök att jobba med det som funkar. Se till vad barnen kan och inte fokusera på det som de inte gör. Några positiva sidor måste du kunna hitta. Vad är de bra på? Lyft det.

Sluta ?störa dig? på dem utan jobba på din förståelse.

Stötta din man i hans beslut kring barnen.

Bekräfta din mans kärlek till barnen. Försök hitta stunder som funkar som familj. Tex äta gott tillsammans.

Svar på tråden Vill rädda detta förhållande! Hur?