• Anonym (am)

    Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?

    Hej

    Coronan rör på sig och har nu etablerats i min kommun. Kommunen "följer folkhälsomyndighetens riktlinjer" och gör ingenting. På dotterns skola finns tydligen tre Iran-resenärer och en inkompetent rektor. Jag har haft ont i magen varje dag när jag lämnat henne och nu säger magkänslan at det är absolut nog! Dottern stannar hemma imorgon. Jag tänker inte spela rysk roulett med henne och jag är dessutom kroniskt sjuk och försvagad. Vad händer om man håller sina barn hemma mot "rekommendationerna" ?

    Handla likadant ni med. Till slut måste myndigheterna reagera.

  • Svar på tråden Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (am) skrev 2020-03-11 19:44:41 följande:

    Hej

    Coronan rör på sig och har nu etablerats i min kommun. Kommunen "följer folkhälsomyndighetens riktlinjer" och gör ingenting. På dotterns skola finns tydligen tre Iran-resenärer och en inkompetent rektor. Jag har haft ont i magen varje dag när jag lämnat henne och nu säger magkänslan at det är absolut nog! Dottern stannar hemma imorgon. Jag tänker inte spela rysk roulett med henne och jag är dessutom kroniskt sjuk och försvagad. Vad händer om man håller sina barn hemma mot "rekommendationerna" ?

    Handla likadant ni med. Till slut måste myndigheterna reagera.


    På skolan där jag arbetar får ingen ogiltig frånvaro som är hemma, även utan symptom. Vet att det är olika på olika skolor.
  • Anonym (am)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-11 19:55:40 följande:

    På skolan där jag arbetar får ingen ogiltig frånvaro som är hemma, även utan symptom. Vet att det är olika på olika skolor.


    Med vår kommunist-rektor är det annorlunda...
  • Anonym (Hemma)
    Anonym (am) skrev 2020-03-11 20:01:32 följande:

    Med vår kommunist-rektor är det annorlunda...


    I min kommun får man ha barnen hemma om någon i familjen är riskgrupp, vilket vi är, så de är hemma.

    Du kan ju alltid sjukanmäla ditt barn en vecka utan att ange orsak och se vad de säger sen.

    Hur gammal är hon? Spelar ogiltig frånvaro någon riktig roll?
  • Anonym (X)
    Anonym (am) skrev 2020-03-11 20:01:32 följande:

    Med vår kommunist-rektor är det annorlunda...


    Kommunist?
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (X) skrev 2020-03-11 21:02:44 följande:
    Kommunist?
    Ptja, ts menar väl att människan jobbar för kommunen... Och då är man väl kommunist... typ.
  • Anonym (Hold my beer)

    Om du håller barnet hemma utan skolans medgivande bryter du mot skolplikten. Det är straffbart. Kommunen kan lägga in ett föreläggande, med vite, om att barnet ska gå i skolan. Om inget händer, alltså att barnet kommer till skolan, kontaktar de med största sannolikhet socialtjänsten med en orosanmälan och allt vad det innebär.

  • Anonym (am)
    Anonym (Hemma) skrev 2020-03-11 20:04:14 följande:

    I min kommun får man ha barnen hemma om någon i familjen är riskgrupp, vilket vi är, så de är hemma.

    Du kan ju alltid sjukanmäla ditt barn en vecka utan att ange orsak och se vad de säger sen.

    Hur gammal är hon? Spelar ogiltig frånvaro någon riktig roll?


    Det argumentet ska jag använda om det blir tjafs. Både jag och min mamma är kroniskt sjuka. Dottern går i ettan. Vi kommer att hålla henne hemma veckan ut och under helgen lär väl läget förvärras och fler går samma tankar dom vi.
  • Anonym (am)
    Anonym (X) skrev 2020-03-11 21:02:44 följande:

    Kommunist?


    Lång historia...
  • Anonym (am)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-11 21:20:24 följande:

    Om du håller barnet hemma utan skolans medgivande bryter du mot skolplikten. Det är straffbart. Kommunen kan lägga in ett föreläggande, med vite, om att barnet ska gå i skolan. Om inget händer, alltså att barnet kommer till skolan, kontaktar de med största sannolikhet socialtjänsten med en orosanmälan och allt vad det innebär.


    Men sådant händer väl inte över en natt? Jag tänker att inom en vecka så kommer kaoset att vara så tydligt att förutsättningarna ser helt annorlunda ut.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (am) skrev 2020-03-11 21:28:44 följande:
    Men sådant händer väl inte över en natt? Jag tänker att inom en vecka så kommer kaoset att vara så tydligt att förutsättningarna ser helt annorlunda ut.
    Inte föreläggandet, men orosanmälan kan komma väldans fort. Och corona kommer INTE vara över om en vecka, det garanterar jag. Ditt barn kommer få vara hemma i flera veckor isf.
Svar på tråden Vad händer om jag håller mitt barn hemma på obestämd tid?