• Jenna8209

    Coronaviruset: Jobba på distans

    Igår på jobbet blev det diskussion om att förbereda sig att jobba hemifrån. Dock har jag lite svårt att fylla ut min arbetstid på distans pga att i min tjänst så är det till minst 50% att jag gör saker på plats som inte går att göra på distans.

    Chefen menade att de som inte fyllde upp arbetsdagarna och inte är sjuka kommer få ta ut semester.

    Om jag inte är sjuk men många väljer att jobba hemifrån så får jag mindre att göra på plats och då ska jag alltså ta ut semester alt tjänstledig utan lön.

    Självklart så fattar jag att jag inte kan få lön om det inte finns jobb för mig.

    Hur ser det ut för er andra?

  • Svar på tråden Coronaviruset: Jobba på distans
  • 10oktober

    Stannar du hemma på eget bevåg kan det ju få bli så (om du inte är sjuk och kan sjukskriva dig förstås men då ska du ju inte jobba alls). Är du beordrad av företaget att stanna hemma så ska de ersätta dig.

  • Themis

    Nej, detta är inte rätt. Om företaget vill att du stannar hemma för att inte smitta ner alla och döda all verksamhet på företaget så kan de inte tvinga dig att ta semester.

    På mitt företag måste alla som karantänas pga resa eller kontakt med smittade stanna hemma med permission, dvs man får lön som vanligt.

    Jobbar man på distans så är det lön som vanligt och man gör det man kan.

    Och är man sjuk blir det så klart sjukpenning.

    Tala med ditt fack så får väl de tala din arbetsgivare till rätta.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Coronaviruset: Jobba på distans