• Sommar26

    Vad skulle ni göra?

    Våran son på 3,5 år håller på att göra oss tokiga. Han är ett solklart ?plusbarn? och har alltid krävt total uppmärksamhet redan från födsel. Det har vi förlikat oss med men sedan 2,5 års ålder har trotsen varit tydlig och tar enormt mkt kraft.

    Han får dagligen utbrott och försöker bestämma över allt och alla och blir skogstokig om någon tex går före, leker på ett visst sätt, inte blir rätt då han ritar eller dylikt.

    Han slutade med blöjor i somras och det gick utmärkt men efter ca två månader började han kissa ner sig, han säger inte till och vägrar att gå på toa (nästan som om han vill kissa på sig). Säger att ?det gör inget men att han måste säga till då det skett? men han fortsätter. Det har blivit så att vi nu ger han alternativet att gå på toa själv eller att vi hjälper honom med jämna mellanrum men han vägrar och blir galen.

    Vi har alltid uppmuntrat honom då han gör ngt bra eller andra framsteg men han blir oftast bara arg på oss då.

    Vi har testat att ignorera (då fortsätter han tills han får reaktion), prata med honom (det resulterar i skrik och om det är efter händelsen så vägrar han att prata om det, vi blir såklart även arg på honom och det blir inte heller bra.

    Nu vet vi inte hur vi ska tackla detta.

    Han ogillar att ?lära sig? nyttiga saker som att klä av och på sig och tycker att vi ska göra precis alla grejer och sysslor vilket vi såklart inte går med på och då blir det ännu mer bråk.

    Hjälp där ute.

  • Svar på tråden Vad skulle ni göra?
  • AmelieIsak

    Nu var det längesedan min son var i den åldern men det som hjälpte mig både att lätta på trycket och konkret stöd samt att hjälps mig att känna mer självförtroende var den COPE - föräldrautbildning som kommunen erbjöd utan kostnad. Fanns då för alla åldrar på barn från bebis till tonåring. Jag vet inte om ni har något sånt där ni bor men det är i alla fall mitt bästa råd. Lycka till!

Svar på tråden Vad skulle ni göra?