• Bella5070

Viktig uppdatering Coronaviruset!

Hej!

Jag har varit en trogen besökare på Familjeliv sedan min förstfödda för drygt 4 år sedan. Har nästan alltid hittat svaren på det jag undrade över eller någon som kunde man kunde tala med. Med andra ord.....NI ÄR BÄST!

Men när det kommer till Coronaviruset är det så mycket felaktig fakta (jag råkar veta) som sprids. 
    Jag tänkte ger alla som vill en läsvärd promemoria på vad vi faktiskt vet då det händer saker fort och imorgonkväll lär det komma en ny överaskning.

För att se om det ens finns något intresse har jag här länkar till tre artiklar som vi för enkelhetens skull kan kalla A1, A2 och A3.
    Två av dem är rent clickbait (trams) medan en är serisös. Vilken?
    Och ja, detta handlar givetvis om att försöka stävja fake news också oavsett avsändare!
    Men jag ber er att försöka strunta i VAR de skrivs utan granska istället VAD som skrivs och en bonus är ju om ni kan lista ut deras agenda. (Ibland politik, ibland pengar, ibland anarkiönskan mm.)

A1: https://ledarsidorna.se/2020/03/sa-kan-sverige-raddas-fran-corona-krisen/
    A2: https://www.vardporten.se/det-kommer-inte-att-hjalpa-med-vaccin-den-har-gangen/
    A3:https://www.aftonbladet.se/ledare/a/8mkOkA/om-vi-haller-ihop-klarar-vi-det-har

Blir det lite respons så kör vi!

• Svar på tråden Viktig uppdatering Coronaviruset!
  • Anonym (Emma)

Skulle anta A:3 egentligen är den enda missvisande. Är en krönikör som kan lika mycket om detta som........

• Anonym (Anonym)
    Bella5070 skrev 2020-03-12 14:43:44 följande:

För att se om det ens finns något intresse har jag här länkar till tre artiklar som vi för enkelhetens skull kan kalla A1, A2 och A3.
    Två av dem är rent clickbait (trams) medan en är serisös. Vilken?
    Och ja, detta handlar givetvis om att försöka stävja fake news också oavsett avsändare!
    Men jag ber er att försöka strunta i VAR de skrivs utan granska istället VAD som skrivs och en bonus är ju om ni kan lista ut deras agenda. (Ibland politik, ibland pengar, ibland anarkiönskan mm.)

A1: https://ledarsidorna.se/2020/03/sa-kan-sverige-raddas-fran-corona-krisen/
    A2: https://www.vardporten.se/det-kommer-inte-att-hjalpa-med-vaccin-den-har-gangen/
    A3:https://www.aftonbladet.se/ledare/a/8mkOkA/om-vi-haller-ihop-klarar-vi-det-har

Blir det lite respons så kör vi!

Jag skulle säga att A2 är den seriösa, utan att läsa dem. Man kan faktiskt inte bortse från vem som skrivit en artikel, det är en av de stora grunderna i källkritik! Vilket jag borde veta som aktivt arbetar med det i min undervisning.

Så varför A2? Den första är skriven av en krönikör, dvs en helt vanlig person som luftar sina åsikter. Den andra låter tyvärr inte särskilt seriös med tanke på undergångsvarningen men den är klart bättre än den tredje som verkligen skriker "hej kom och hjälp mig", håller vi bara varandra riktigt hårt i handen så överlever vi, typ. Och Aftonbladet är ökända för click-bait, jag undviker dem i mesta möjliga mån om jag har någon som helst möjlighet att få information på annat håll. Dessutom är även den en ledare så samma problem som den första, att det är en persons åsikter det handlar om.
  • Anonym (Jahaja)

Ja och du råkar veta, det känns ju rimligt... 

• Dr Nail

Mediet ÄR budskapet. Kan inte bara ignorera var det är skrivet.

• Bella5070
    Anonym (Jahaja) skrev 2020-03-12 16:53:31 följande:

Jag skulle vilja säga att du har helt rätt om det nu fanns ett facit. Precis min tankegång. Nu har du ju dock inte läst dem men A:2 har inte någon agenda i den meningen att de inte ens har namngivit skribenten utan istället har länkar till de som berörs i artikeln. Enorm skillnad om man läser alla tre och tar det i beakting.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Jahaja) skrev 2020-03-12 16:53:31 följande:

iNGEN VET ALLT!
  • Bella5070
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-12 16:38:39 följande:
    Jag skulle säga att A2 är den seriösa, utan att läsa dem. Man kan faktiskt inte bortse från vem som skrivit en artikel, det är en av de stora grunderna i källkritik! Vilket jag borde veta som aktivt arbetar med det i min undervisning.

Så varför A2? Den första är skriven av en krönikör, dvs en helt vanlig person som luftar sina åsikter. Den andra låter tyvärr inte särskilt seriös med tanke på undergångsvarningen men den är klart bättre än den tredje som verkligen skriker "hej kom och hjälp mig", håller vi bara varandra riktigt hårt i handen så överlever vi, typ. Och Aftonbladet är ökända för click-bait, jag undviker dem i mesta möjliga mån om jag har någon som helst möjlighet att få information på annat håll. Dessutom är även den en ledare så samma problem som den första, att det är en persons åsikter det handlar om

Jag skulle vilja säga att du har helt rätt om det nu fanns ett facit. Precis min tankegång. Nu har du ju dock inte läst dem men A:2 har inte någon agenda i den meningen att de inte ens har namngivit skribenten utan istället har länkar till de som berörs i artikeln. Enorm skillnad om man läser alla tre och tar det i beaktning.
  • Pentra

Jag har hittills inte sett en enda artikel skriven i tidningar, från någon myndighet eller från vården etc. utan att man döljer och/eller förringar den verkliga sanningen gällande Coronaviruset. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Anonym)
    Bella5070 skrev 2020-03-14 10:06:59 följande:

Jag skulle vilja säga att du har helt rätt om det nu fanns ett facit. Precis min tankegång. Nu har du ju dock inte läst dem men A:2 har inte någon agenda i den meningen att de inte ens har namngivit skribenten utan istället har länkar till de som berörs i artikeln. Enorm skillnad om man läser alla tre och tar det i beaktning.
    Jo det finns ett facit. S.k. ledarartiklar består av åsikter, inte fakta, mer information än så behövs inte. Jag behöver inte heller läsa en hel artikel för att snabbt kunna göra en bedömning av vilken som är mest seriös.

Det är skrämmande hur dåliga folk är på att skilja agnarna från vetet.
  • Augustus

Hej!

Är det någon som har ett lager handsprit hemma som de kan sälja eller andningsmasker? Har ett akut behov och kan betala mycket. Skicka PM!

• Anonym (Sanningen)
    Pentra skrev 2020-03-14 11:21:57 följande:

Jag har hittills inte sett en enda artikel skriven i tidningar, från någon myndighet eller från vården etc. utan att man döljer och/eller förringar den verkliga sanningen gällande Coronaviruset. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Varifrån vet du sanningen då som alla myndigheter tydligen undanhåller ?
  • Pentra
    Anonym (Sanningen) skrev 2020-03-14 12:24:48 följande:
    Varifrån vet du sanningen då som alla myndigheter tydligen undanhåller ?

Det jag fått reda på kommer utifrån... Tänker boosta mitt immunförsvar och hoppas på det bästa. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Mascaraklumpar

A1: skribenten förmedlar sina egna politiska åsikter. Orkade inte läsa allt, men fick intrycket att skribenten tycker om att köra bil.

A2: skribenten verkar förmedla vad två experter säger om ämnet. Det finns en negativ underton i texten, och även om textens fakta förmodligen inte är felaktig så vet jag inte om denna ton kommer från experterna eller om den speglar skribentens egna känslor. Man kommer inte till uttalandena genom att klicka på de inlagda länkarna och det blir därför svårt att kontrollera källorna. Min bedömning utifrån min egen kunskap i ämnet är dock att denna artikeln innehåller den mest objektiva informationen av de tre.

A3: allmänt dravel/peppning.

Svar på tråden Viktig uppdatering Coronaviruset!