• foreveryours85

    Vilse ..

    Hej allihop,

    Ja då var det dags för mig att skriva här. Jag fick nyligen reda på att jag kommer att ha extremt svårt att få barn med ett AMH värde under 0,1. Jag kom nyligen ur ett långt förhållande och gick till gynekolog för att se mina chanser att bli gravid samt tidspannet jag har på mig att hinna med att träffa någon och allt vad det innebär.

    Till min förvåning, så var allt som krävdes ett simpelt blodprov för att få svar. VARFÖR man ej blev informerad om detta tidigare när infertilitet även i yngre ålder är så stort problem i dagens läge, är helt otroligt.. Vore bra att göra redan vid 23 års åldern när man gör sitt första cellprov tycker jag..

    Men iaf, efter flera läkarbesök konstaterade läkaren att mina bästa chanser vore äggdonation. Jag har fortfarande egna ägg men de ?lossnar? väl inte riktigt som de ska.

    Så IVF var ?onödigt? enligt läkaren som lämnade mig utan någon vidare rådgivning förutom att söka mig utomlands för äggdonation.

    (Jag vill be er att ha tålamod med mig då allt detta kom så plötsligt och jag inte är insatt i allt detta överhuvudtaget, så om jag låter som att jag inte vet vad jag talar om så har ni rätt, betrakta mig som ni hade gjort med en tonårspojke när det kommer till kunnande angående allt detta, trots att jag är en 35 årig kvinna).

    Nu till EN utav mina alla frågor, ska jag bara ge upp på att ens försöka skaffa ?egna barn? och gå vidare med läkarens råd ang donation? Eller finns det NÅGONSTANS där jag kan vända mig för att få hjälp med att kanske plocka ut mina egna ägg och bli inseminerad ?utanför? kroppen, så att säga och sedan få dem instoppade igen? Eller är detta ens möjligt om man har oregelbunden ägglossning?

    Tack vänligaste

    *en förvirrad sk. ?vuxen?????

  • Svar på tråden Vilse ..
  • SvenOlsson
    foreveryours85 skrev 2020-03-12 19:20:15 följande:

    Nu till EN utav mina alla frågor, ska jag bara ge upp på att ens försöka skaffa ?egna barn? och gå vidare med läkarens råd ang donation? Eller finns det NÅGONSTANS där jag kan vända mig för att få hjälp med att kanske plocka ut mina egna ägg och bli inseminerad ?utanför? kroppen, så att säga och sedan få dem instoppade igen? Eller är detta ens möjligt om man har oregelbunden ägglossning?


    Det tar emot att motsäga en läkares utlåtande. Men förmodligen menade han att du har låg chans att bli gravid med dina egna ägg, vilket dock inte behöver vara detsamma som att det är omöjligt. Kan vara en ide att få konsultation från en privat fertilitetsklinik, som är mer öppna för att ge chanser än den offentliga vården. Jag har själv erfarenhet av att donera till IVF-försök och kan vara intresserad av att diskutera det ämnet vidare om du känner det är av intresse Oavsett tycker jag det vore synd att ge upp drömmen om egna barn redan. När det gäller assisterad befruktning är 35 år verkligen ingen hög ålder
Svar på tråden Vilse ..