• emelieudd

    Bolån utan fast anställning

    Är det någon som lyckats få ett bolån trotts att ni endast haft vikariat och/eller behovsanställning, och om - igenom vilken bank? Jag har ett vikariat som blivit förlängt under två år (med paus under sommaren då behovet av personal ofta minimeras) och min sambo har en behovsanställning som påbörjades i september förra året med goda chanser för en tillsvidare tjänst i höst. Vi har räknat på det och ser ju att vi skulle ha råd med en dyrare månadskostnad än vad vi har idag men förstår såklart att det är svårt för banken att se, främst pga våra nuvarande anställningsformer. Vi är beredd att byta bank för att få ett bolån så det i sig är inget problem men av vad jag förstått arbetar samtliga banker efter liknande kalkyler där de allt som oftast inte beviljar ett bolån till någon utan en tillsvidare tjänst. Snälla ge oss tips på vad vi kan göra då vi till råga på allt hittat vårt drömhus!! 

  • Svar på tråden Bolån utan fast anställning
  • Långbenopluto

    Det är nog svårt, men kanske bluestep? Men dom har väldigt höga räntor... så det är inte att rekommendera.

    Fina hus kommer sedan också

  • Gnussen

    Om du inte har en fast anställning så rekommenderar jag dig inte att ta ett bolån. Vänta tills du får en fast anställning. Att ta bostads lån på Bluesteep skulle jag aldrig göra. Räntorna är betydligt högre och vad tror du händer om reporäntan går upp om ni har bolån hos Bluesteep?

    Tänkt till en extra gång, ett hus kostar att äga och köpa hus när man inte har en fast anställning är bara idiotiskt.

  • hammarhajen

    Det finns en anledning till att banker inte beviljar bolån om man saknar fast inkomst. Är ni redo att bo i hus är ni också redo att vänta tills en vanlig storbank beviljar er lån och förstå varför. 

  • Kara85

    Min man var långtids arbetslös när vi köpte hus, men jag hade fast anställning med hög inkomst så jag tror att det blir svårt så länge ingen av er har tillsvidareanställning

Svar på tråden Bolån utan fast anställning