• 7aidar

    Bebis sover inte

    Min son är nu 15 månader. Äter gröt kl 19 och dricker välling ibland kl 20 och precis efter så vaggar jag till sömns. Från 20-24 sover han utan att vakna, men sen mellan 24-06 vaknar han var femte minut. Varit såhär så länge jag minns. Nu senaste tiden har det blivit värre då han inte vill lämna min famn och ifall jag lägger honom då är det gallskrik som gäller. Fick tips från barnläkare att inte ge vatten eller mjölk mellan 20-06, kört detta i flera månader och hjälper inte. Vaknar ändå hela tiden och bara skriker, gråter mm. Kört rutin när det gäller byta blöja, bada, läsa bok, sjunga, inget hjälper. Jag och min man är helt slut och känns som att vi eller bebisen får ingen ro. Vad kan man göra? Känns som att man har testat allt och inget hjälper och man tror inte längre på något

  • Svar på tråden Bebis sover inte
  • Anonym (Utredning)

    Det låter inte helt normalt att en 15-månaders vaknar var 5:e min hela natten. Jag tycker ni ska sätta ner foten och be om en ordentlig utredning hos en barnläkare.

  • 7aidar

    Han sover 2-3 Mellan 11-13 eller 12-14(15). Men aldrig sova efter 16 det har vi varit noga med.

  • 7aidar

    Han sover 2-3 Mellan 11-13 eller 12-14(15). Men aldrig sova efter 16 det har vi varit noga med.

  • 7aidar

    Han sover 2-3 Mellan 11-13 eller 12-14(15). Men aldrig sova efter 16 det har vi varit noga med.

  • Anonym (Hej)

    Sover barnet om han får ligga på dig? Alltså kan det fungera att helt enkelt inte lägga ner honom utan att hon får sova på någon av er när han vaknat vid 24?

  • Cilla84

    Han är kanske känslig mot något, har ni testat att utesluta tex mjölkprotein under en månad? Min son var känslig och vaknade hela tiden på natten (ej på dagen). Gav mjölkfritt så var det löst.

  • ThreeCherries

    Du har kollat klockan och alltså registrerat att bebis vaknar var femte minut i hela sex timmar? Det är lätt att få en överdriven uppfattning av situationen när sömnen strular, men om detta alltså inte är en överdrift behöver väl absolut BVC / barnläkare kopplas in för utredning? Hade min 15 månaders vaknat var femte minut hade jag gett upp redan efter en timme och gått upp.. hade försökt hitta på något kul nere tills barnet var trött och ville sova igen. Det har hänt två-tre ggr hittills. Är inte ett tips, men är definitivt det jag själv känner funkar. Men som sagt, har endast hänt ungefär tre ggr. Om ditt barn vaknar var femte minut i sex timmar så behöver ni professionell hjälp med något skulle jag anta? Jag skulle fortsätta be om hjälp från vården. Tycker det är illa nog med min 15 månaders som vaknar varje timme hela natten.

  • Bell58

    Vår vände och vred på sig, grät ibland i sömnen och vaknade ibland och grät. Detta upphörde när vi gav honom välling/mjölkersättning. Testa med det och bry dig inte om vad barnläkare eller sköterska säger! Barnet får inte illa och behöver inte vänja sig vid mat på natten. Vår blev lugn och fick en bra sömn. Värdesätter det mycket mer. Han slutade själv med att vilja ha mjölk på natten sedan. Bara han åt ordentligt på dagen och främst som sista mål så sov han gott sedan när han var mogen för detta. Lyssna på ditt barns behov , inte på bvc. De vet ej vad ditt barns kropp behöver just under denna period! ????????

Svar på tråden Bebis sover inte